ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
دبیر شورای عالی تامین اجتماعی پاسخ داد:

چرا تامین اجتماعی افزایش حقوق‌ها را پرداخت نمی‌کند؟

شهروندان:
در حالی که تقریبا افزایش حقوق ها در بیشتر سازمان ها و ادارات اعمال شده است هنوز خبری ار افزایش حقوق تامین اجتماعی نیست .

محمد اشرفیافزایش حقوق مستمری بگیران امسال قرار بود که خیلی زودتر از سالهای قبل پرداخت شود اما پس از مدتی اعلام شد که مانند سالهای قبل در تیرماه پرداخت می شود.

در حالی که برخی از این مستمری بگیران خود را آماده دریافت حقوق معوقه خود می کنند امروز محمد اشرفی دبیر شورای عالی تامین اجتماعی اعلام کرد که هیات امنا از پرداخت این افزایش حقوق به بهانه تصویب نشدن کل بودحه سازمان امتناع می‌کند.

گفت وگوی خبرآنلاین با وی را بخوانید:

  • چرا افزایش ۲۵ درصدی مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز پرداخت نشده است؟سازمان مشکل کمبود بودجه دارد؟

با وجود تصویب افزایش مستمری سازمان های بیمه دولتی و غیر دولتی در سال ۹۲ که به میزان ۲۵ درصد در تمام سطوح به تصویب دولت و هیات دولت رسیده است اما سازمان تامین اجتماعی به بهانه عدم تصویب بودجه در هیات امنا، از پرداخت افزایش مستمری در سال ۹۲ اجتناب کرده است و دلیل آن هم عدم تصویب کل بودجه سازمان اعلام می شود.

  • یعنی مدیرعامل مشکلی با این افزایش ندارد؟

خیر.مدیر عامل سازمان صراحتا اعلام کرده است که منابع ناشی از پیشنهاد افزایش از سازمان به دولت ابلاغ و مسیر قانونی آن طی شده است اما کماکان هیات امنای سازمان که در اصل هیات امنای صندوقهای دولتی بوده از پرداخت افزایش مستمریهای سال ۹۲ خودداری می کند.

  • در یک گفت وگو اعلام کردید که روند بودجه در سازمان مسیر قانونی خود را طی می کند.پس چرا این بودجه هنوز تصویب نشده است؟

بله روند قانونی و هرساله خود را طی می کند و در این زمینه مشکلی نداریم.امور جاری سازمان هم با بودجه یک دوازدهم در حال انجام شدن است.هرسال به همین شکل بود اما امسال هیات امنا بودجه را بهانه کرده است.

  • بنابراین مشکل تامین اعتبار برای افزایش حقوق مستمری بگیرها وجود ندارد؟

مدیر عامل ، داشتن منابع در سازمان را تایید کرده و مراحل فرایند پیشنهاد افزایش به واسطه ایشان و هیات مدیرعامل را قبل از سال به دولت اعلام کرده است و هیچ گونه نیازی به مصوبه هیات امنا ندارد.اما تا کنون با روشها و سلیقه های متعدد که از سوی هیات امنا اعلام می شود از پرداخت این افزایش جلوگیری شده است.بخشنامه ، دستورالعمل و سیستم مکانیزه آماده هستند اما هیات امنا از پرداخت این اضافه حقوق خودداری می کند.

  • هفته پیش اعلام شد که تا نیمه اول تیرماه این افزایش ها پرداخت می شود.پس باز هم بازنشستگان باید منتظر بمانند؟

جمعیتی که مشمول دریافت این افزایش ۲۵ درصدی در سال ۹۲ هستند بالغ بر دو میلیون نفر هستند که با افزایش حق عایله،رقم زیادی می شود.امروز با توجه به موقعیت اقتصادی و با وجود تورم بیش از ۲۵ درصدی و گرانی فزاینده که میوه شیرین تورم است،مستمری بگیران که بیش از ۶۰ درصدشان حداقل دستمزد را می گیرند و قشر ضعیفی هستند دچار مشکل فراوان شده اند.

برای پیشگیری از هرگونه اتفاق در این برهه از زمان،بهتر است این موضوع در مسیر قانونی خود قرار گیرد و در اسرع وقت نسبت به پرداخت این افزایش که جزو حقوق اجتماعی آنها است خودداری می کند.

برچسب‌ها :