ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

طشک، بختگان و پریشان خشک شدند

شهروندان:
هفته یی که گذشت، هفته خبرهای مربوط به آلودگی هوا و هرآنچه به آن مربوط است، بود. از هشدارهای سلامت ناشی از ریزگردها تا استاندارد یورو4 خودروهای ورودی به بازار. با اینکه خبری از زمستان و سرمای هوا نیست، اما ریزگردها همچنان در شهرهای ایران جولان می دهند.

پریشان اعتماد نوشت: آنقدر که توانسته اند بیماری زایی شان را به همگان ثابت کنند. کمال الدین پیرموذن ،عضو هیات رییسه فراکسیون محیط زیست، در پی هشداری درباره کاهش میزان بودجه مقابله با گرد و غبار در سال جاری، گفته است: «امسال ۵۵ میلیارد تومان برای مقابله با حل این بحران در نظر گرفته شد که البته این میزان نسبت به سال های گذشته کمتر است لذا با توجه به اینکه موضوع ریزگردها به معضلی فراگیر در بسیاری از استان های کشور تبدیل شده و سلامت مردم را به خطر انداخته، مسوولان باید توجه بیشتری به آن داشته باشند. مبلغی که امسال تخصیص می یابد، صرف هزینه های مقابله با ریزگردها و تجهیز دستگاه های هواشناسی خواهد شد و این گونه نخواهد بود که صرف امور دیگر شود.»

اما عضو کمیسیون امنیت ملی هم دولت یازدهم را ملزم به اجرای مصوبات مربوط به آلودگی هوا کرد. محمدحسن اصغری با اعلام اینکه آلودگی هوای شهرهای کشور موضوعی است که در سال های اخیر به دغدغه یی جدی تبدیل شده، گفت: «در این خصوص طرح های مختلفی مصوب شده که اگر تاکنون اجرا می شدند، اکنون وضعیت هوا به اینجا نمی رسید. مهم ترین علت اجرا نشدن مصوبات آلودگی هوا این است که طرح های مذکور بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و چون عملیاتی شدن آنها چندان در نظر گرفته نمی شود، هیچ گونه ضمانت اجرایی برای اجرای این مصوبات وجود ندارد. به عنوان نمونه طرح استفاده نیروگاه ها از گاز طبیعی به جای سوخت مازوت هرگز اجرایی نشد. متروی اراک نیز نمونه یی دیگر از همین موارد است که به علت مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست هرگز اجرایی نشد.»

اما توقف شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو ۴ توسط پلیس به موجب اعلام سازمان محیط زیست از اول تیرماه اجرا شد. سرهنگ احمد رستمی، معاون فنی مهندسی پلیس راهور از توقف شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو ۴ خبر داد و گفت: «خودروهایی که قبل از اول تیرماه تولید یا وارد کشور شده اند همچنان با شرایط قبلی شماره گذاری می شوند.»

اما قائم مقام سازمان محیط زیست با پافشاری بر توقف شماره گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو۴ در تاریخ ذکر شده، از عدم شماره گذاری خودروهایی مانند پژو، پراید و وانت پیکان خبر می دهد. خودروهایی که پر تیراژترین خودروهای کشور بوده و از همین رو به دلیل نداشتن استانداردها آلاینده ترین خودروهای کشور محسوب می شوند.

اما خودروسازان در این میان معتقدند از آنجایی که تحریم هستیم، نمی توانیم قانون را اجرا کنیم. احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان مدعی است که به علت عجله محیط زیست، شماره گذاری خودروها در ابتدای سال ۹۲ متوقف شد. هرگاه بتوانیم سوخت با استاندارد یورو ۴ را تولید کنیم، می توانیم استاندارد یورو ۴ را در خودروها اجرایی کنیم. وقتی سوخت مناسب نداشته باشیم موتور خودرو با استاندارد یورو ۴ دچار مشکل می شود.

اما تنها دو روز مانده به آخرین مهلت خودروسازان، علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت با اشاره به تولید و عرضه بنزین یورو ۴ تاکید کرد: «روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ تولید می شود و در ۹۰ جایگاه تهران و کرج و اهواز نیز آغاز شده است. فکر نمی کنیم درباره تامین این نوع بنزین با مشکل روبه رو شویم.»اما آلودگی هوا تنها خبرهایی نبود که در هفته گذشته از محیط زیست کشور به گوش رسید، خشک شدن دریاچه پریشان در پی برداشت بی رویه از آب دریاچه های فارس هم خبر ناگوار دیگری بود که از گوشه یی دیگر از سرزمین ۴ فصل ایران شنیده شد.

دریاچه پریشان به همراه سایر تالاب های استان فارس با شروع فصل گرما دوباره خشک شدند تا معضل برداشت بی رویه آب برای مصارف کشاورزی دست از گریبان این اکوسیستم های آسیب دیده برندارد. محسن جعفرنژاد معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس در این رابطه گفته بود: «طی چند روز گذشته با وجود اینکه دریاچه پریشان به طور مناسبی آبگیری شده بود بار دیگر خشک شد. در حالی که در دریاچه پریشان شاهد حضور پرندگان بودیم و انتظار می رفت که این دریاچه تا پاییز آبدار باشد اما به طور غیرمنتظره یی پریشان خشک شد. البته دریاچه بختگان و طشک نیز که در این مدت آبدار شده بودند و بعد از چند سال وضعیت آنها بهبود پیدا کرده بود ناگهان خشک شده و در حال حاضر به طور ۱۰۰ درصد خشک شده اند.»