ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
کم آبی شدید در شهر کرمان؛ از بی برنامگی تا خشکسالی

قطعی آب کرمان مردم را کلافه کرد

شهروندان:
مردم کرمان طی روزهای اخیر با مشکل کمبود شدید آب مواجه شده اند افت فشار و کیفیت آب در این شهر به حدی است که برخی از شهروندان این شهر در 24 ساعت تنها می توانند در ساعاتی محدود از آب لوله کشی استفاده کنند.

خشکسالیبه گزارش مهر، خشکسالی در استان کرمان در حالی روی خشن خود را بار دیگر نمایان کرده است که مردم کلانشهر کرمان طی روزهای اخیر با افت شدید فشار آب مواجه شده اند.

این درحالی است که کمبود آب و افت فشار آب طی سالهای اخیر در این شهر بی سابقه است کمبود آب در کرمان در حالی در اکثر محله های و مناطق شهر گزارش می شود که طی سال گذشته استان کرمان شاهد بارندگی مناسب بوده است بطوریکه طبق آمار هواشناسی میزان بارش باران در قیاس با سال قبل افزایش ۷۰ درصدی داشته است.

از سوی دیگر کیفیت آب نیز در این شهر افت محسوس دارد، شدت کاهش فشار آب در کرمان به حدی است که تنها در ساعات ابتدایی روز شهروندان کرمانی امکان برداشت آب برای مصرف در طول روز را دارند.

در این میان بازار فروشندگان پمپ و مخازن آب در کرمان گرم شده است زیرا تنها خانه هایی با کمبود آب مواجه نیستند که پمپ آب نصب کرده اند به این ترتیب افت فشار برای سایر مشترکان تشدید شده است.

بحران آب به خصوص در آپارتمانها درکرمان شدید تر گزارش شده است به گونه ای که برای تامین آب مردم مجبور هستند از طبقات پائین تر آب مورد نیاز خود را به صورت دستی به طبقات بالا منتقل کنند.

با توجه به قرار گرفتن در ماه رمضان و همچنین گرمای شدید هوا که در سالهای گذشته بی سابقه بوده است مردم با مشکلات متعددی رو برو شده اند.

گرایش مردم به پمپهای آب/ بی آبی و سکوت مسئولان

گزارشهای مردمی نشان از عدم کارآیی دستگاههای سردکننده به دلیل کمبود آب دارد به همین دلیل امکان استفاده از کولرهای آبی عملا منتفی شده است و آب مورد نیاز کولرها نیز اکثرا به صورت دستی تامین می شود در این میان سکوت مسئولان تنها راهکاری بوده است که در روزهای اخیر با آن مواجه بوده ایم و هیچ اظهار نظری در خصوص کمبود آب در کرمان انجام نشده است.

وضعیت موجود موجب شده است مردم گرایش بالایی برای استفاده از منابع برای ذخیره آب پیدا کنند و استفاده از این روش در کنار استفاده از پمپهای خانگی تنها راه تامین آب مورد نیاز است.

هم اکنون قیمت پمپهای خانگی و تامین منبع آب نیز در حداقل قیمت به ۶۰۰ هزار تومان می رسد و امکان استفاده از این روش نیز برای بسیاری از مردم به خصوص محرومان و مناطق کم برخوردار وجود ندارد.

عدم هشدار در خصوص ادامه خشکسالی و لزوم صرفه جویی طی روزهای ابتدایی تابستان نیز موجب شده است حساسیت لازم برای افزایش صرفه جویی در مردم ایجاد نشود.

هر چند مسئولان سعی می کنند کاهش شدید آب در کرمان را با افزایش ناگهانی دمای هوا در این شهر گره بزنند اما به نظر می رسد عدم برنامه ریزی مناسب و برداشت سالانه ۱٫۱ میلیارد مترمکعب آب منفی از منابع زیر زمینی آب و عدم اجرای طرحهای مناسب برای تامین آب مشکلات موجود در کرمان را تشدید کرده است.

گرمای هوا هر چند در سال جاری زودتر از سالهای گذشته آغاز شده است اما به هیچ عنوان نمیتوان کمبود شدید آب در کرمان را به دلیل افزایش دما دانست زیرا کمبود آب در اکثر محله های کرمان احساس می شود و در واقع آبی برای مصرف بیش از حد وجود ندارد و از سوی دیگر مردم کرمان شاهد تابستانهای بسیار گرمتر بوده اند.

افزایش ۱۴ درصدی مصرف آب/ گرمای هوا در ردیف اول متهمان بی آبی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در گتگویی در این خصوص اظهارداشته است که گرمای هوا و افزایش چشمگیر مصرف آب، باعث افت فشار آب در برخی از نقاط شهر کرمان شده است.

محمد طاهری می گوید: میزان مصرف آب در تیرماه سالجاری در کرمان، نسبت به خرداد ماه گذشته ۱۴ درصد رشد داشته که این مسئله باعث افت فشار آب در برخی نقاط شهر شده است.

وی با اشاره به گرمای بیش از حد هوا و روشن بودن شبانه روزی کولرهای آبی در کرمان خاطرنشان کرد: مصرف آب در کرمان روزانه ۶۰۰ لیتر محاسبه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان خاطرنشان کرد: روشن بودن شبانه‌روزی کولرها، مصرف آب را تا ۱۰ درصد افزایش داده و باعث ایجاد افت فشار آب می شود.

وی در ادامه حفر چاه را یکی از راه حل های معضل کم آبی در کرمان عنوان و تصریح کرد: از ۳۳۵ حلقه چاه آب تجهیز شده در استان، ۳۱۹ حلقه‌ آن به دلیل مصرف زیاد آب وارد مدار شده است.

طاهری همچنین گفت: شرکت آب و فاضلاب استان تلاش کرده تمامی ظرفیت‌های قابل استحصال خود را وارد مدار کند تا مشکل افت فشار آب شهروندان رفع شود.

وی از شهروندان خواست از مصرف بی رویه آب جدا پرهیز کرده و با مصرف بهینه‌، امکان بهره‌مندی از این مایه حیات را برای سایر شهروندان فراهم کنند.

مشکل کمبود یکی از مهمترین معضلات شهر کرمان محسوب می شود و تمام مسئولانی که به شهر کرمان طی سالهای اخیر سفر کرده اند در نخستین اقدام به این نکته اشاره کرده و قولهایی در خصوص رفع مشکل داده اند اما تمام این قولها در حد حرف و شعار باقی مانده است و هیچ گاه جنبه عملی به خود نگرفته است.

کرمان در حالی عنوان بزرگترین استان کشور را یدک می کشد که یک سوم از باغهای کشور نیز در این استان قرار گرفته و بیش از ۹۰ درصد آب استحصالی در کرمان در بخش کشاورزی مصرف می شود که در کمال تعجب با وجود کمبود شدید آب و خشکسالی ۷۰ درصد از آب در دسترس در استان کرمان هدر می رود.

سدهای نیمه تمام و لبهای خشک کویر

کمبود سد در استان کرمان یکی دیگر از مشکلات است به گونه ای که اکثر آبهای ناشی از بارندگیهای استان نیز به دلیل عدم استحصال هدر می رود و هر چند پروژه هایی برای ساخت سد در کرمان در دست اقدام است اما کندی ساخت این سدهای و تصفیه خانه های آب هیچ گاه اجازه نداده است که استفاده از سدهای موجود بتواند نقشی در حل مشکل خشکسالی در کرمان داشته باشد.

وجود چاههای غیر مجاز، برداشتهای مداوم و غیر اصولی بخش کشاورزی از آب های اطراف دشتهای کرمان و از همه مهمتر وعده های اجرا نشده مسئولان کرمان را برای تامین آب با مشکل جدی مواجه کرده است.

در سالهای گذشته کمبود آب بیشتر در بخش کشاورزی و صنعت نمود داشت و فشار موجود بر منابع زیر زمینی حتی موجب نشست دشتها شده بود بطوریکه برخی از دشتهای کرمان سالانه چندین سانتیمتر ارتفاع خود را از دست می دهند اما بی توجهی به هشدارهای متوالی موجب شده است کمبود آب در شهرهای بزرگ کرمان نیز به شدت احساس شود و تامین آب شرب استان نیز با چالشهای اساسی مواجه شود.

در این خصوص با تعدادی از شهوندان کرمانی به گفتگو نشستیم که در زیر مشاهده می کنید.

تامین آب کولر به روش دستی/ آپارتمانهای بی آب کرمانیها

احمد امیری در گفتگو با مهر اظهارداشت: از چند هفته گذشته با افت شدید فشار آب مواجه شده ایم بطوریکه روند عادی زندگی نیز با چالش مواجه شده است تنها در ساعات ابتدایی روز و به طور معمول حدود ساعت ۷ تا ۸ صبح تا حدودی وضعیت بهتر می شود که در این ساعات نیز سعی میکنیم ظرفهای ۲۰ لیتری را برای تامین نیاز در طی روز آب کنیم.

ماه رمضان و بی آبی

وی افزود: بروز این وضعیت موجب شده است که در زمینه مسائل بهداشتی نیز خانوارها با مشکل مواجه شوند.

امیری گفت: در حالیکه همه تصور می کنند که در طول شب و با کاهش مصرف فشار آب بیشتر می شود اما در طول شب آب کاملا قطع می شود.

مریم فدایی یکی دیگر از شهروندان کرمانی گفت: در یکی از چهارراههای اصلی کرمان در یک شرکت مشغول به فعالیت هستم اما طی چند روز گذشته به دلیل افت شدید فشار آب با مشکل جدی مواجه شده ایم.

وی با اشاره به ماه مبارک رمضان گفت: در این روزها گرمای هوا نیز در کرمان بسیار افزایش یافته است با این وجود کولر مجتمع به دلیل کمبود آب از کار افتاده است و تنها راه موجود نصب پمپ است که از توان مالی ما خارج است.

وی گفت: طی روزهای گذشته با استفاده از سطل آب کولر را تامین می کردیم که از امروز دیگر این امکان نیز وجود ندارد چون کلا قطع می شود و به ناچار مجبوریم آب مورد نیاز برای کولر و حتی وضو را از طبقات پائین تر تهیه کنیم.

زهرا الله وردی دیگر شهروند کرمانی نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: در طول روز امکان استفاده از آب به دلیل افت فشار وجود ندارد چون منزل مسکونی من نیز در طبقه چهارم مجتمع قرار گرفته است به هیچ عنوان امکان استفاده از آب وجود ندارد و حتی آب شرب مورد نیاز خود را از طریق خرید آب معدنی تامین می کنیم که هزینه بالایی را نیز به ما تحمیل کرده است.

وی افزود: وقتی بلوکلها و واحدهای مسکونی اطراف از پمپ های آب استفاده می کنند فشار آب شاهد افت بیشتر است.

وعده هایی که عملی نشد/ کرمانیها همچنان در حسرت آب

محمد قربانی کارشناس اقتصادی در کرمان نیز گفت: هم اکنون آب مهمترین مشکل کرمان است از گذشته تا کنون بارها وعده هایی از سوی مسئولان برای تامین آب استان کرمان داده شده است اما هیچ گاه شاهد اجرای عملی این وعده ها نبودیم.

وی گفت: در حالیکه مشکل اب به خانه های مردم کشیده شده است اما می بینیم که بخش قابل توجهی از آب استان کرمان در مزارع روزانه بخار می شود و دلیل آن نیز آبیاری سنتی است.

قربانی افزایش هزینه های آبیاری مکانیزه و عدم حمایت جدی این طرح ها در کرمان را دلیل عدم گرایش کشاورزان مردم دانست و گفت: باروری ابرها، انتقال حوزه به حوزه آب، انتقال آب از خلیج فارس و دریای خزر و حتی انتقال آب از تاجیکستان از جمله راهکارها بوده است اما هیچ کدام از این حرفها نتوانسته مشکلات را حل کند.

وی افزود: هزینه بر بودن، زمان بر بودن و عدم توجیه اقتصادی دلیل عدم اجای بسیاری از این طرحها بوده است و درنهایت مسئولان به تنها راهکاری که می رسند صرفه جویی در مصرف آب توسط مردم است.

وی افزود: ۷۰ درصد آب کرمان در بخش کشاورزی هدر می رود که رفع این معضل به اجرای طرحهای ملی و عزم مسئولان را می طلبد.

قربانی گفت: کرمان نیاز به برنامه ریزی جدی در این زمینه دارد و اجرای چند جلسه و وعده اختصاص اعتبارهای میلیاردی به مکانیزه کردن و اجرا نشدن این طرحها چاره کار نیست.