ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
سرپرست دانشگاه تهران:

در حوزه فرهنگی، نگاه امنیتی و حراستی نداریم

شهروندان:
سرپرست دانشگاه تهران با اعلام اینکه از سال تحصیلی آینده سرانه فرهنگی برای هر دانشجو تعیین خواهد شد، گفت: در حوزه فرهنگی، نگاه امنیتی و حراستی نداریم و حراست وظیفه دیگری دارد و آنچه که مربوط به حوزه فرهنگ است، حراست در آن دخالتی نخواهد داشت.

محمد حسین امیدبه گزارش ایسنا، دکتر محمد حسین امید در گردهمایی انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی دانشگاه تهران، گفت: زمانی که معاون فرهنگی دانشگاه تهران بودم، انجمن‌های علمی زیر نظر معاونت پژوهشی بود و فعالیت چندانی نداشت اما در دوره مدیریتم انجمن‌های علمی تعدادشان به ۸۵ تا ۹۰ انجمن رسید و به حوزه دانشجویی دانشگاه نیز واگذار شد.

وی ادامه داد: در آن زمان بودجه و امکانات خاصی در اختیار این انجمن‌ها قرار گرفت و در این دوره نیز بناست برنامه‌هایی برای کارهای فرهنگی در دانشگاه تعریف شود. از سال آینده برای هر دانشجو یک سرانه فرهنگی تعریف خواهد شد و بر اساس آن بودجه در اختیار کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه اکنون سرانه غذا برای هر دانشجو یک میلیون تومان است، اما در حوزه فرهنگی ۱۰ هزار تومان نیز هزینه نمی‌شود، گفت: در سال آینده برای هر انجمن علمی و فرهنگی یک عددی مشخص خواهد شد و این مبلغ در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

وی در عین حال تاکید کرد: کانون‌ها نباید ارتباطات بیرونی را فراموش کنند و بخشی از هزینه‌های خود را نیز از این منابع تامین کنند.

سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه به شدت مخالفم که در پوشش کار علمی، کار سیاسی انجام شود یا در پوشش کار فرهنگی، کار علمی انجام شود، ادامه داد: تنوع این کانون‌ها برای این منظور است که هر کسی در هر حوزه‌ای که علاقه دارد، حضور داشته باشد. جلسه امروز نیز مختص انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و نشریات غیرسیاسی است تا حرف‌هایشان را بهتر متوجه شویم. جلسه دیگری نیز برای تشکل‌ها و نشریات سیاسی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برای اردوهای علمی برای سال آینده برنامه خواهیم داشتیم، اظهار کرد: برخی کانون‌ها علاقه‌مند به برگزاری اردو در طول سال هستند که باید به این نکته توجه داشته باشند که باید در چارچوب قوانین موجود فعالیت کنند. محدود کردن اردوها به صلاح نیست و باید با هدف و برنامه برای ارتقای سطح علمی دانشگاه توسعه و گسترش داده شود.

سرپرست دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه به هیچ وجه حراست به مسائل دانشجویی ورود نخواهد کرد، اظهار کرد: برای رسیدگی به مسائل دانشجویان، کمیته‌های خاص خودشان وجود دارد و به عنوان مثال کمیته ناظر بر نشریات، مسئولیت حمایت، نظارت و برخورد با نشریات را دارد. کمیته انضباطی نیز در جای خود به مسائل دانشجویان رسیدگی می‌کند. من معتقدم مسائلی که تحت عنوان فضای امنیتی در چند سال اخیر عنوان می‌شود، بیشتر یک سوء تفاهم بوده اما مهم این است که اکنون دیگر این فضا وجود ندارد و حراست در حوزه فرهنگی دخالت نخواهد کرد.

امید با توصیه به دانشجویان مبنی بر اینکه در این فضای به وجود آمده از هول حلیم در دیگ نیفتیم، گفت: گاهی یک صحبت نپخته در یک نشریه می‌تواند حرکت و هدف آن نشریه را متوقف کند. ما باید شرایط جامعه را در نظر بگیریم، چرا که دانشگاه از جامعه تاثیرپذیری دارد و جامعه هم ما را رصد خواهد کرد. من از شما دانشجویان درخواست دارم تا در فعالیت‌های کانون‌ها و انجمن‌های علمی هماهنگ باشید و در حوزه‌های تخصصی خود حضور پیدا کنید و به عنوان مثال انجمن علمی وارد کار سیاسی نشود و همه تکلیف خود را بدانند.

سرپرست دانشگاه تهران در خاتمه با اشاره به اینکه جلسات تخصصی با پردیس‌هایی که زیر نظر معاونت فرهنگی نیستند، در آینده برگزار خواهد شد، گفت: برخی از پردیس‌ها زیر نظر معاونت فرهنگی نیستند و بناست جلسات اختصاصی با حضور کانون‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های این دانشگاه در کنار ریاست دانشکده‌ها برگزار شود تا حرف‌های دانشجویان شنیده و مشکلات حل شود.