ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
یک فعال فرهنگی:

جامعه متدین باید مطالبه‌گر باشد و به حوزه فرهنگ بیندیشد

شهروندان:
حسن بنیانیانˈ از فعالان فرهنگی کشور راه حل مشکلات این حوزه را در آن دانست که جامعه متدین علاوه بر مطالبه گری از همه وزارتخانه ها و دولت در باره کارکردهای فرهنگی آنها، به ارایه راه حلهایی برای مسائل حوزه فرهنگ نیز بیندیشد.

فرهنگ به گزارش خبرنگار ایرنا، بنیانیان در همایش فعالان فرهنگی در تهران افزود: امروز فرهنگ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زندانی است، چون فرهنگ ما محدود به تولید کتاب و برخی خدمات فرهنگی است و در سطح جامعه نیز فرهنگ به برگزاری مراسم دینی محدود شده است.به همین دلیل، معتقدم جامعه فرهنگی فعال نخواهد شد.

رییس سابق حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: نگرانی همه ما در بخش فرهنگ معطوف به این است که فلان کالا خط شکنی می کند، ولی خطر آنجاست که صدا و سیما با تبلیغ رب و برنج و کالاهای مختلف، پول پرستی و مصرف گرایی را در جامعه رواج می دهد اما فریاد نخبگان بلند نمی شود.

به عقیده وی، زمانی فریاد نخبگان بلند خواهد شد که همه ما از عناصر کلیدی تغییردهنده فرهنگی جامعه غفلت نکنیم.

بنیانیان با تاکید بر این که اقتصاد و سیاست باید ذیل فرهنگ باشد، گفت: تذکرات رهبر معظم انقلاب به عنوان دغدغه های فرهنگی به دولت قبلی(محمود احمدی نژاد) در باره مظلومیت فرهنگ بود و در زمان دولت هاشمی رفسنجانی نیز با تعابیری همچون تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی بیان می شد.

مدیر انتشارات سروش: جریان های فکری از دولت ها سوء استفاده می کنند

مهدی فضائلی مدیر انتشارات سروش هم در این همایش با اشاره به سخنان رهبر انقلاب این سئوال را مطرح کرد که چند مسئول فرهنگی آنقدر در زمینه فرهنگ دغدغه دارند که نیمه شب از خواب بیدار شده و به درگاه الهی تضرع کنند؟!.

وی افزود: اگر رابطه بین فکر و فرهنگ و تمدن را بپذیریم، باید مراقب جریان های فکری نیز باشیم چون وقتی این جریان ها به صاحبان قدرت متصل می گردند، موضوع آن جدی تر می شود.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: همه دولت ها صاحب فکر نیستند بلکه می توانند زمینه هایی را برای جریان های فکری ایجاد کنند و یکی از نگرانی های امروز این است که جریان های فکری با استفاده از فرصتی که دولت در اختیار آنها قرار می دهد، از شرایط سوء استفاده کنند.

حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور، حجت الاسلام پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام حمید آقایی معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت الاسلام محمدرضا زائری مدیر مسوول نشریه خیمه و محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان از دیگر شرکت کنندگان در این همایش بودند.

رضا امیرخانی، عماد افروغ، حسین الله کرم، حسن بنیانیان، احمد توکلی، وحید جلیلی، محمد خجسته، مصطفی رحماندوست، محمدرضا سنگری، نادر طالب زاده، علیرضا قزوه، جواد محقق، علیرضا مختارپور، سیدعلیرضا مرندی، علی مطهری و سید نظام موسوی هم در این همایش شرکت داشتند.

همایش فعالان فرهنگی انقلاب اسلامی عصر دوشنبه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد.

برچسب‌ها : ,