ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

۵ پیشنهاد در پی آزادی مرزبانان

شهروندان:
کوروش شجاعی طی یادداشتی در روزنامه خراسان با اشاره به آزادی مرزبانان ایرانی، 5 پیشنهاد را مطرح کرده است.

مرزباناناین پیشنهادات به شرح زیر است:

«۱ – دولت پاکستان باید ضمن عذرخواهی رسمی از دولت و مردم کشور ما به خاطر فعالیت گروه‌های تروریستی در خاک کشورش، تضمین عملی برای جلوگیری از این گونه فعالیت‌ها علیه مردم و مرزبانان کشورمان بدهد و به لحاظ قانونی و حقوق بین‌الملل و رعایت موارد انسانی و حسن همجواری باید متعهد شود که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از اتفاقات مشابه این‌چنینی انجام دهد.

۲ – اگر تذکرات، رایزنی‌ها و روش‌های دیپلماسی پاسخ مناسب و شایسته را برای جلوگیری از تکرار عملیات تروریستی چنین جنایت‌هایی از داخل خاک پاکستان علیه نیروهای مرزی ندهد، این حق کشور ماست که اقدامات موثر و بازدارنده برای کنترل، مهار و سرکوب اقدامات تروریستی را در مناطق مرزی و حتی در مناطقی از خاک پاکستان که به محل فعالیت‌های تروریستی تبدیل شده و از قرار معلوم دولت پاکستان یا اراده کنترل یا توان مهار آن را ندارد در دستور کار خود قرار دهد تا چشم فتنه کور شود و از این پس هیچ آدمکش و تروریستی سودای تجاوز به حریم وطن و شبیخون زدن به مناطق مرزی و مرزبانان کشور عزیزمان را نداشته باشد.

۳ – روشن است که امنیت و استقلال کشورمان از برترین امتیازات ایران عزیز در منطقه و جهان است و به هیچ عنوان هیچ گروه تروریستی نباید سودای خدشه‌دار کردن این امنیت بی‌بدیل در این منطقه ناامن را در سر بپروراند. پس مبارزه قاطع، موثر و بازدارنده با اشرار و گروهک‌های تروریستی باید بیش از پیش در دستور کار مسئولان قرار گیرد. در این راستا جلب مشارکت حداکثری مردم و معتمدان و ریش‌سفیدانی که در آزادی ۴ مرزبان عزیز کشورمان نیز موثر بوده باید بیشتر از گذشته برای تحکیم امنیت وجهه همت مسئولان ملی و خصوصا محلی و بومی نقاط مرزی کشورمان قرار گیرد.

۴ – پرواضح است که سیستم مرزبانی کشورمان باید به لحاظ برخورداری از تجهیزات و امکانات پیشرفته، به‌روز و کارآمد، انگیزه بیشتر و قوی‌تر نیروها، آموزش‌های بیشتر و فنی‌تر، توان عملیاتی قوی‌تر و سریع‌تر، قدرت آفندی و پدافندی دقیق‌تر و پرسرعت‌تر و رعایت دقیق‌تر نکات اطلاعاتی و امنیتی برای جلوگیری از غافلگیر شدن و شبیخون خوردن، بیش از اینها مورد توجه دولتمردان و قانونگذاران قرار گیرد زیرا کمترین سهل‌انگاری و کم‌توجهی در ارتباط با مسائل امنیتی و مرزبانی می‌تواند خسارت‌ها و تبعات بس سنگین و خطرناک و گاه جبران‌ناپذیری را برای مردم و کشور به دنبال داشته باشد. شک نداریم که تجهیزات و امکانات مرزبانی تناسب چندانی با مأموریت خطیر دلاورمردان مستقر در مرزهای میهنمان ندارد. این امری کاملا روشن است که می‌توان و باید جلوی ولخرجی‌ها، ریخت و پاش‌ها و اسراف‌های فراوانی را که در کشور می‌شود، گرفت و آن را صرف سرمایه‌گذاری در تحکیم و تداوم امنیت کشور و بستن کامل دست و پای اشرار و تروریست‌ها کرد.

۵ – افزون بر اینها می‌توان برای نیروهای مرزبانی به خاطر وظیفه بسیار خطیری که بر عهده دارند، حقوق، مزایا و تسهیلات خاص قائل شد و علاوه بر افزایش نیروهای کادر و امکانات و تجهیزات پیشرفته، برای سربازان مرزبانی نیز ضمن آموزش‌های ویژه، امتیازات و تسهیلات ویژه نیز در نظر گرفت. افزایش میزان مرخصی، پرداخت حقوق و حتی کاهش مدت خدمت سربازی برای سربازانی که در مناطق مرزی و عملیاتی خدمت می‌کنند می‌تواند در دستور کار و تصمیم‌سازی مسئولان قرار گیرد. امنیت مرزبانی و اهمیت امنیت مرزهای کشور و کور کردن چشم فتنه اشرار و تروریست‌ها آنچنان حائز اهمیت است که حتی شاید بتوان به این پیشنهاد اندیشید که مرزبانی به عنوان یک نیروی مستقل از نیروی انتظامی در خدمت امنیت کشور باشد.»

برچسب‌ها : ,