ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

لزوم توجه به کار اجرایی

شهروندان – جعفر کامبوزیا*:
سفر مسوولان کشور به استان‌های مختلف دارای جنبه‌های گوناگون است. در دولت گذشته، رویه این سفرها به شکلی شد که انتقاداتی را از جانب خود نمایندگان هم‌جناح رییس دولت، در پی داشت.

جعفر کامبوزیاآنان به‌همراه کارشناسان کشور به کاسته‌شدن از کارآیی سفرها، پرداختن به آن به‌شکل «رفع‌تکلیف»، زیادبودن سفرها و هزینه‌ها، نوع نگاه به حضور مردم در استقبال، مصوبات بسیار زیاد که فاقد کار کارشناسی لازم بود و غیرقابل‌اجرابودن برخی از آنها انتقاد داشتند. مسوولان دولت جدید می‌توانند فهرستی از میزان اجرایی‌شدن مصوبات و پیشرفت آنها ارایه کنند تا درستی یا نادرستی این انتقادات مشخص شود.

آن‌گاه می‌توان به جنبه‌های مثبت سفر یک مقام ارشد دولت به یک استان، توجه ویژه داشت و از جنبه‌های منفی آن کاست. همچنین مسوولان دولت جدید می‌توانند با بررسی پروژه‌های ضروری که مغفول مانده، برای اجرایی‌شدن آنها برنامه‌ریزی لازم را صورت دهند. نگارنده در مجلس ششم، افتخار نمایندگی مردم عزیز مرکز استان را داشتم. تلاش نمایندگان مردم و دولت اصلاحات این بود که با مصوباتی ویژه، در کوتاه، میان و بلندمدت به رفع کاستی‌های این استان کمتربرخوردار اقدام کنند.

این روند پس از سفر مقام‌معظم‌رهبری، با جدیت بیشتری نیز دنبال شد و مصوباتی با صد‌هاساعت کار کارشناسی برای توسعه استان، در دستور کار قرار گرفت. بیشترین وزن پیگیری‌ها به «ترانزیت کالا» اختصاص داده شد که با توجه به آزادی افغانستان از دست طالبان، فرصت‌های تجاری جدیدی را پدید آورده بود.

در جنوب استان، از چابهار، دسترسی مطلوبی به دریای آزاد وجود داشت و خطوط ریلی نیز به‌دنبال اتصال مرکز استان تا سرخس بود. ایده دولت و مجلس اصلاحات این بود که اگر قرار است در این استان به توسعه صنعتی دست یابیم، ابتدا جنبه‌های زیرساختی آن دیده شود. اقداماتی هم آغاز شد که از جمله آن، تسهیل در گمرکات استان بود. اما گمرکات عمر دولت اصلاحات کفاف نداد و پس از آن نیز بسیاری از این رویه‌ها معکوس یا تعطیل شد.

اگر به این نکات توجه شود و پروژه‌های زیربنایی که دارای اولویت هستند به اتمام برسند آن‌گاه در کنار آن می‌توان به بازدهی هرچه بیشتر سفر مسوولان کشور به نقاط مختلف خوشبین بود. مواضع مثبت دولت یازدهم آن‌گاه تاثیرات لازم را خواهد داشت که همراه با آن، برای پیشرفت پروژه‌ها برنامه زمانبندی داشت.

می‌توان برای تاکید هرچه بیشتر بر وجهه کارشناسی سفر‌ها، ابتدا مسوولان هر یک از استان‌ها در تهران با حضور وزرای مربوطه تشکیل جلسه داده و با فهرست‌شدن کارهای زیربنایی ضروری و عقب‌افتاده، برای پیشرفت آن راه‌حل ارایه کرد. آن‌گاه رییس‌جمهور برای اطلاع مستقیم از میزان پیشرفت این پروژه‌ها، سفرها را ساماندهی کنند. این شیوه بیانگر آن خواهد بود که دولت همان‌طور که تاکنون اعلام کرده، برای حل مشکلات مردم کمر همت بسته و مسوولان استانی نیز همین کارها را پیگیری می‌کنند.

باید به سمت اجرایی‌شدن مواضع مثبت رییس‌جمهور رفت و امور اجرایی را با جدیت به پیش برد و گزارش کار آن را صادقانه با مردم و افکارعمومی در میان گذاشت. مطابقت‌نداشتن گزارش‌ها و وضعیت مردم در دولت گذشته، یکی از عوامل نارضایتی مردم از رییس دولت وقت بود. توسعه سیستان‌وبلوچستان باید به‌گونه‌ای باشد که در آن سوی مرزهای مشترک، اقوام بلوچ آرزوی زندگی در ایران را داشته باشند. استفاده از پتانسیل نیروهای باارزش محلی و علما و بزرگان استان- همان‌گونه که در ماجرای آزادی مرزبانان وطن خود را نشان داد- بسیار بااهمیت است.

در عین حال همسویی افکارعمومی در سطح ملی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مستقل بود که سبب شد گروه تروریستی گروگانگیر، از انزجار عمومی بهراسد. این انسجام ملی برای سازندگی استان‌های محروم نیز، کارگشا خواهد بود.

 *نماینده مردم زاهدان در مجلس ششم

شرق

برچسب‌ها : , ,