ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سفر وحدت‌آفرین

شهروندان – جلال جلالی‌زاده*:
سفر آقای روحانی به استان سیستان و بلوچستان از چند لحاظ دارای اهمیت است؛ اینکه رییس‌جمهور ایران در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده حقوق برابر همه شهروندان ایرانی و اجرای قانون اساسی و توجه به مطالبات اقوام و اهل سنت داده بودند، از اهمیت این سفر محسوب می‌شود.

جلال جلالی‌زادهاز آنجا که آقای روحانی سفرهای استانی خود را از مناطق قومی مانند خوزستان و بلوچستان شروع کرده‌‌اند، نشان می‌دهد که ایشان مصمم هستند که از نزدیک شاهد وضعیت و گذران زندگی و همچنین تحقق وعده‌ها و مطالبات خود در مورد این قشر از جامعه باشند.

با توجه به اینکه این سفر پس از گروگانگیری در بلوچستان انجام شده است می‌تواند نشان‌دهنده این مهم باشد که این استان از امنیت کافی برخوردار است و استقبالی نیز که مردم زاهدان خصوصا اهل سنت و شخص مولانا عبدالحمید از ایشان در بدو ورود به استان داشته‌اند، نشانگر یک نوع شوق بین این قشر از جامعه است.

به راستی دکتر روحانی بدون هیاهو و جار و جنجال افراط‌گرایان در راستای اجرای قانون اساسی مصمم به احقاق حقوق همه شهروندان ایرانی از هر تیره و فرقه‌یی هستند. سخنانی که رییس‌جمهور محترم در بین مردم زاهدان بیان کرده‌اند نشان‌دهنده یک نوع واکنش مثبت به مطالبات مردم و ایجاد دلگرمی میان آنها برای حل مشکلاتی است که در این استان وجود دارد.

یقینا آقای روحانی می‌توانند با بررسی مسائل و مشکلاتی که در استان سیستان و بلوچستان یا دیگر استان‌های قومی وجود دارد، موجبات هرچه بیشتر تقریب مذاهب اسلامی و وحدت اسلامی با به کارگیری علمای اهل سنت و ایجاد عدالت اجتماعی در بین همه اقشار به‌وجود آورد. همگان به یاد داریم که سخنان وی در سازمان ملل منادی صلح و آشتی جهانی بود و بازتاب گسترده‌یی نیز در جهان داشت، پس این سخنان می‌تواند مبادی گفت‌وگو و تقریب اقوام و مذاهب اسلامی در داخل کشور نیز محسوب شود.

آقای روحانی نظر به اینکه شخص دوم کشور و مجری قانون اساسی هستند، اگر بتواند به‌رغم مشکلاتی اساسی که از دولت گذشته باقی مانده است، با نگاهی انسانی و برابر به همه شهروندان توجه کنند، در واقع می‌توانند هم به مردم داخل کشور و هم ایرانیان خارج از کشور این نوید را بدهند که دولت تدبیر و امید در راستای تدابیر درست و منطقی تلاش می‌کند تا این امید را در همگان ایجاد کند که کشور ما با توجه به مدیریت فعلی در پی گذر از بحران‌ها و مشکلاتی است که با آن مواجه بوده است.

معتقدم که اگر دکتر روحانی بتواند به صورت متوازن و همزمان با حل مشکلات در زمینه روابط خارجی، مشکلات داخلی را هم حل و فصل کند، به موفقیت‌‌های زیادی دست خواهد یافت. از جمله امید به زندگی که بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی است که از این نظر مردمان ما همه با هماهنگی و همدلی و امید به آینده این همبستگی ملی را می توانند حفظ کنند که در این صورت خواهند توانست در کنار هم در توسعه کشور سهیم باشند.

در چنین وضعیتی لازم است تا جدا از مسائل تاریخی و فارغ از موضوعاتی که بدون توجه به وحدت و حفظ نظام مطرح می‌شود، به پیگیری مسائل بپردازند. ایشان رییس‌جمهور همه ملت است و متعلق به قشر خاصی نیست و در مقابل کل ملت مسوولیت دارند و همچنان که نشان دادند با توجه به اشرافی که در خصوص مسائل امنیتی کشور دارند باید بتوانند در ارتباط با مطالبات اقوام گوناگون ایرانی سیاست‌های درستی اتخاد کنند و قطعا در پیشبرد دیگر مسایل نیز موفق خواهند بود.

باید یادآور شد که بزرگ‌‌ترین سرمایه دولت حمایت و پشتیبانی ملت است و چه خوب است که دولت جدید بتواند اقدامات لازم را در زمینه اقوام عملی و از آنها در پست‌های مهم استفاده کند. با توجه به جایگاه کشور ما در منطقه، هر اقدامی که در راستای همبستگی ملی در کشور لحاظ و تلاش شود مردم احساس بیگانگی و نامحرم بودن در کشور خود را نداشته باشند و دولت را از خود بدانند، قدم‌ مثبتی محسوب خواهد شد.

این نگاه رییس‌جمهور که گفتند «شهروند درجه دو نداریم و همه افراد با هم برابرند» یقینا در وحدت اقوام ایرانی بسیار تاثیرگذار است اما به شرطی که وزرا و استانداران و مسوولان کشوری نیز با ایشان هماهنگ باشند. این پیام مهم می‌تواند به عنوان یک فصل‌الخطاب باشد تا اقوام احساس کنند که در این دولت با دید حقارت یا تبعیض به آنها نگاه نمی‌شود. و در نهایت سفر ایشان به منطقه بلوچستان، با توجه به طرح‌هایی که در این منطقه درحال اجرا شدن است و اقدامات مثبتی که در زمینه رفع فقر و بیکاری انجام خواهد شد، می‌تواند نگاه‌ها را از لحاظ مسائل مربوط به حوزه اقتصادی به این مناطق معطوف کند.

 *نماینده سابق سنندج در مجلس

اعتماد

برچسب‌ها : , ,