ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

طرحی برای اغنیا یا فقرا؟

شهروندان:
وقتی سال 85 عملیات اجرایی مسکن مهر آغاز شد، بارقه‎ای از امید در دل میلیون‎ها ایرانی کم‎درآمد روشن شد. ثبت‎نام از متقاضیان و به دنبال آن تشکیل تعاونی‎های مسکن مهر صورت گرفت و هر لحظه این امید بیشتر قوت می‎گرفت که تا خانه‎دار شدن و رهایی از اجاره‎نشینی راهی باقی نمانده است.

مسکن اکنون ۷ سال از آن زمان می‎گذرد و بخشی از اقشار کم‎درآمد نه تنها خانه‎دار نشدند بلکه کمرشان در زیر اجاره‎های سرسام‎آور و اقساط سنگین واحدهای مسکن مهر هر روز خمیده‎تر از دیروز می‎شود.

به جرأت می‎توان گفت که افراد متقاضی مسکن مهر اکثرا از طبقه متوسط رو به پایین و فاقد مسکن هستند و بالغ بر ۷ سال است که در چرخه پروژه مسکن مهر سرگردانند؛ چرا که بخشی از سرمایه اندک خود را زمانی که نرخ تورم بسیار پایین‎تر از نرخ کنونی بود به امید خانه‎دار شدن و رهایی از اجاره‎نشینی در این چرخه چرخ نامراد از دست دادند و اکنون نه راه پیش دارند و نه راه پس!

بسیاری از این خانواده‎ها توان پرداخت اقساط افزایشی این طرح را ندارند و وضع به گونه‎ای پیش می‎رود که واحدهای این قشر ضعیف به علت عدم پرداخت این مبلغ اضافه شده نیمه‎کاره رها شده‎اند و هر سال این مبلغ به علت بالا رفتن نرخ مصالح و مصوبه‎های دولت نسبت به سال قبل افزایش پیدا می‎کند.

ضربه اساسی وقتی بر پیکره اقشار کم‎درآمد زده شد که فروش واحدهای مسکن مهر آزاد شد، چرا که دست دلالان به معامله‎های این واحدها باز و دوباره حکومت صاحب‎خانه‎ها بر مستأجران کم‎درآمد شکل گرفت؛ پروسه‎ای که گویا پایانی ندارد، و واحدهای مسکن مهر هم طرحی برای اغنیاء خواهد شد نه فقرای درمانده و بی‎خانمان.

اقشار کم‎درآمد اگر توان پرداخت چنین اقساط سنگینی را داشتند که اقشار کم‎درآمد نامیده نمی‎شدند

یکی از این متقاضی‎های واحدهای مسکن مهر در شهرستان سلسله در این باره می‎گوید: سال ۸۶ در این طرح دولت ثبت‎نام کردم و یک سال بعد ۱٫۵ میلیون تومان برای حق عضویت به حساب تعاونی واریز کردم.

روح‎الله عبدالهی ادامه داد: واحدی را که انتخاب کردیم ۱۱ میلیونی بود و ۲۵ میلیون ‎تومان هم وام داشت.

وی اضافه کرد: سال ۸۹ اولین قسط را به مبلغ شش میلیون تومان پرداخت کردم و متعاقب آن قسط دوم به مبلغ دو میلیون و دو ماه بعد سه میلیون و در واقع کل مبلغ قسط را به حساب تعاونی واریز کرده‎ام.

این متقاضی مسکن مهر تصریح کرد: پارسال به ما گفتند که قیمت واحدها افزایش پیدا کرده و باید چهار میلیون تومان دیگر پرداخت کنید.

وی ادامه داد: چهار میلیون تومان را با هر دردسری بود فراهم کردیم و دوباره امسال تماس گرفته‎اند که ۳٫۵ میلیون تومان دیگر باید پرداخت کنید.

عبدالهی با بیان این‌که دیگر توان پرداخت این اقساط سنگین و رو به افزایش را ندارم، گفت: مبتلا به دیابت هستم و مستأجرم، دو فرزند هم دارم، با این گرانی از کجا بیاورم چنین اقساطی را پرداخت کنم.

وی افزود: کارگر ساده و بدون بیمه‎ام، توان تهیه داروهایم را هم ندارم از کجا بیاورم این پول را تهیه کنم.

این متقاضی مسکن مهر خاطرنشان کرد: همه امیدمان برای خانه‎دار شدن و نجات از مستأجری به این واحد بود، اما می‎گویند اگر قسط واحدت را واریز نکنی آن را به فروش می‎گذاریم، آخر خدا را خوش می‎آید من اگر پول داشتم که در این طرح ثبت‎نام نمی‎کردم.

یکی دیگر از این متقاضی‎ها که تحت پوشش کمیته امداد است، می‎گوید: شش میلیون تومان از طرف کمیته امداد پرداخت شده و خودم هم با هزار قرض‎و‎قوله و وام گرفتن کل مبلغ را واریز کرده‎ام اما هنوز از واحدم خبری نیست.

نجف‎علی سیاهپوش افزود: دیگر توان مستأجری را ندارم، قسط‎های وام و قرض زیادی بالا آورده‎ام و هنوز خانه‎دار نشده‎ام و هیچ‎کس هم جوابگو نیست، آخر چرا دولت فکری به حال این افزایش قیمت‎ها نمی‎کند؟ مگر این طرح برای خانه‎دار شدن افراد کم‎درآمد نبود پس چرا واحدها را برای فروش به افراد مرفه می‎دهند.

وی تصریح کرد: حداقل دولت این افزایش قیمت را به صورت وام در اختیار مردم قرار دهد و آن‎ها را ناامید نکند، من اگر داشتم که تحت پوشش کمیته امداد نبودم.

یکی دیگر از این متقاضی‎ها که خانم جوان بدون سرپرستی است و دو فرزند هم دارد، می‎گوید: وقتی برای این واحدها ثبت‎نام کردیم شوهرم زنده بود، اما حالا چند سالی است که فوت کرده من هم مستأجرم با دو فرزند قد‎ و نیم قد، از کجا بیاورم دوباره پول پرداخت کنم؟

زینب رحیمی افزود: بهتر است دولت فکری به حال این طبقه ضعیف جامعه بکند و حداقل واحدها را طبق همان وعده اولیه به مردم تحویل دهد یا این افزایش قیمت را به صورت وام در اختیار آن‎ها قرار دهد.

متقاضی‎های مسکن مهر سهم آورده خود را پرداخت کنند

رئیس اداره راه و شهرسازی سلسله در مورد چگونگی پیشرفت این پروژه به خبرنگار ایسنا گفت: کلنگ عملیات اجرایی پروژه مسکن مهر سلسله در زمینی به مساحت شش هکتار زده شد.

جلیل امیری ادامه داد: به دنبال آن ثبت‎نام از متقاضی‎های واجد شرایط صورت گرفت. در ابتدا تعداد متقاضی‎های ثبت‎نامی ۱۶۰ نفر بود که تا پایان سال ۹۱ کل قرارداد ۴۴۸ واحد تنظیم شد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه در ۲۸ بلوک ۱۶ واحدی به صورت اسکلت فلزی طراحی شده است.

امیری اضافه کرد: تا پایان نیمه دوم سال ۹۱ هر متقاضی کمتر از ۲۰ درصد سهم آورده خود را واریز کرده بود و پس از افزایش قیمت ملک در کل کشور سهم پرداختی آنها به ۵۰ درصد افزایش یافت.

وی یادآور شد: دولت نیز به جهت جبران بخشی از افزایش قیمت مصالح ساختمانی، تسهیلات اعطایی خود را از ۲۲ به ۲۵ میلیون تومان افزایش داد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به دلیل این‌که شهرستان فاقد تصفیه‎خانه است حفر چاه دفع فاضلاب خانگی در دستور کار پیمانکار پروژه قرار گرفت.

رئیس اداره راه‎ و شهرسازی سلسله در مورد فروش واحدهای مسکن‎مهر گفت: فروش این واحدها از طرف دولت آزاد شده و مشکل قانونی در این زمینه وجود ندارد فقط باید به مرحله تقسیط رسیده باشند.

امیری ادامه داد: کسانی که این واحدها را خریداری می‎کنند باید ۱۰ درصد اصل وام و بدهی‎های معوقه را پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: واحدهای مسکن ‎مهر از لحاظ قانونی طی دو مرحله افزایش قیمت داشتند.

رئیس اداره راه و شهرسازی سلسله خاطرنشان کرد: در مرحله اول به خاطر مشکل سیستم فاضلاب به ازای هر واحد یک میلیون تومان اضافه شد.

امیری اضافه کرد: به خاطر کارهای اضافه‎ای از قبیل نصب درب ضد سرقت و سرامیک کف و مصوبه دولت که به ازای هر مترمربع شش هزار تومان به قیمت آن‎ها اضافه شد، جمعاً سه میلیون تومان دیگر به قیمت هر واحد افزوده شد.

وی تصریح کرد: در مرحله دوم به دلیل عدم پرداخت سهم متقاضی‎ها و افزایش قیمت مصالح مبلغی اضافه خواهد شد که هنوز به صورت قطعی اعلام نشده است اما پیش‎بینی می‎شود در حدود ۳٫۵ میلیون تومان دیگر افزایش قیمت داشته باشیم.

رئیس اداره راه و شهرسازی سلسله تأکید کرد: بهتر است متقاضی‎ها نسبت به پرداخت سهم آورده خود اقدام کنند تا هرچه سریع‎تر واحدهای خود را تحویل بگیرند و دوباره مشمول افزایش قیمت نشوند.

هم‌چنین فرماندار سلسله در این زمینه گفت: طرح مسکن مهر قطعاً برای خانه‎دار شدن اقشار کم‎درآمد است.

اردشیر صفاپور ادامه داد: به دلیل افزایش طول بازه زمانی ساخت واحدها، طبیعتاً افزایش قیمت مشمول واحدها شد.

وی تصریح کرد: به دلیل عدم اعتبار کافی، دولت به ناچار سهم آورده متقاضی‎ها را افزایش داد و این افزایش قیمت از جانب وزارت مسکن و شهرسازی صورت گرفته و شهرستان سلسله هم از این قاعده مستثنی نیست.

صفاپور یادآور شد: اقشار نیازمند(مددجویان کمیته امداد و بهزیستی) از پرداخت هزینه انشعابات آب، برق و گاز معاف هستند.

فرماندار سلسله خاطرنشان کرد: در سفر اخیر استاندار به شهرستان سلسله مبلغی برای آسفالت و محوطه‎سازی پروژه مسکن مهر تخصیص داده شد که از طریق اداره راه و شهرسازی شهرستان پیگیری‎های لازم انجام شده است.

وی تأکید کرد: شهرستان سلسله تابع سیاست‎های کلان دولت است و هر چه متقاضی‎ها در پرداخت آورده خود تسریع کنند مشمول افزایش قیمت مجدد نخواهند شد و این پروژه زودتر به بهره‎برداری خواهد رسید.

هم‌چنین نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با فروش واحدهای مسکن‎ مهر به خبرنگار ایسنا منطقه لرستان گفت: نظر دولت جدید این‎گونه است و ما مخالف این قضیه هستیم.

حجت‎الله خدایی سوری‎ ادامه داد: کسانی که سهم خود را پرداخت کرده و واحدهای خود را دریافت کردند به نفعشان بود و کسانی که هنوز دریافت نکرده‎اند با مشکل مواجه شدند.

وی تصریح کرد: این طرح عملاً شکست‎خورده است و وزیر مسکن جدید بهتر است منابع مالی این طرح را تأمین و آن را به پایان برساند.

سوری خاطرنشان کرد: مسکن‎مهر برای خانواده‎های مستضعف جامعه است و اگر واحدهای این طرح وارد بورس مسکن شوند فروش این واحدها وارد دلال‎بازی می‎شود و به افراد ضعیف جامعه عملاً چیزی نمی‎رسد.

نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بهتر است فکر دولت در این مسئله معطوف به افراد ضعیف و مردمی باشد که چشم‎انتظار دریافت این واحدها هستند.

وی تصریح کرد: بهتر است دولت منابع مالی این طرح را تأمین کرده و واحدها را با همان قیمت قبلی به مردم تحویل دهد.

ایسنا – زهرا جمشیدی

برچسب‌ها : , ,