ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دشت کبودرآهنگ در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار دارد

شهروندان:
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: دشت کبودرآهنگ در وضعیت ممنوعه بحرانی منابع زیرزمینی آب قرار دارد.

دشت کبودرآهنگ“منصور ستوده”، در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در مجموع ۱۳ دشت در استان وجود دارد، افزود: دشت تویسرکان، نهاوند، ملایر، همدان، بهار، اسدآباد، رزن، قهاوند و کبودرآهنگ از دشت‌های مستقل خود شرکت بوده و مابقی دشت‌ها با استان‌های مجاور مشترک است.

وی با بیان اینکه تمام دشت‌های استان ممنوعه اعلام شده است، اظهار کرد: در حال حاضر از میان دشت‌های استان، دشت کبودرآهنگ در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار گرفته و متوسط افت سالانه این دشت در بلندمدت ۱٫۶۹ متر است.

وی ادامه داد: با شرایط موجود کشاورزان اجازه بهره وری جدید از دشت‌ها و در نتیجه توسعه کشاورزی را ندارند، چراکه هر ساله میزان افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت‌ها به طور میانگین سالانه بین ۰٫۷ تا یک متر کاهش می‌یابد.

ستوده، کل منابع آب زیرزمینی را شامل ۱۸ هزار حلقه چاه عمیق، نیمه عمیق، چشمه و قنات عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۱۶ هزار حلقه چاه است و چهار هزار و ۲۷۰ چاه، چشمه و قنات در دشت‌های همدان و بهار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: حجم مخازن آبهای زیرزمینی تجدید شونده استان دو هزار و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است، به طوری‌که در حال حاضر دو هزار و ۳۰۰ میلیون مترمکعب برداشت صورت می‌گیرد که بیش از منابع موجود است.

وی یادآور شد: سال گذشته مخازن آبهای زیرزمینی استان به علت حجم کم بارندگی‌ها از یک سو و تخلیه بی‌رویه از سوی دیگر نامناسب بود، به طوری‌که دشت بهار و همدان در دو ماه ۵۴ سانتیمتر افت کرد، اما امسال تا به امروز ۳۷۰ میلیمتر بارندگی داشتیم، به طوری‌که میانگین بارندگی در بلندمدت ۳۴۰ میلیمتر است، هر چند این به معنای بهبود وضعیت نیست ،چراکه افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی با این بارندگی‌ها جبران نمی‌شود و بیشتر بارندگی‌ها در حوزه جنوبی استان بوده و حوزه‌های شمالی همچنان در وضعیت بحران قرار دارند.

وی همچنین گفت: طبق آمارهای سال ۸۸، هزار و ۲۵۰ حلقه چاه مخروبه و متروکه در استان شناسایی شده است که خود به خود و به مرور زمان به علت عدم بهره برداری مسدود شده‌اند.

ستوده، تعداد چاه‌های موجود در بخش صنعت و خدمات را دو هزار و ۲۸۰ حلقه عنوان کرد و افزود: از این تعداد چاه برای واحدهای دام و طیور، خدماتی و فضای سبز استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه هزار حلقه چاه غیرمجاز بعد از سال ۸۵ به بعد در استان حفر شده است، اظهار کرد: همچنین دو هزار و ۵۰۰ حلقه چاه فاقد پروانه در استان وجود دارد که قانونگذار دستور صدور مجوز با تعیین شرایطی مبنی بر در نظر گرفتن پتانسیل آبی دشت‌ها را صادر کرده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای همدان تصریح کرد: با چاه‌های غیرمجاز نیز برخوردهای لازم صورت می‌گیرد، به طوری‌که گزارشی از وضعیت این چاه‌ها تهیه و از طریق پاسگاه به دادگاه ارسال می‌کنیم و پس از صدور حکم انسداد توسط قاضی، اکیپ‌های بخش خصوصی اقدام به مسدود کردن چاه غیرمجاز می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای انسداد چاه‌های غیرمجاز در کل دشت‌های استان در نظر گرفته شده است، افزود: ظرف پنج روز گذشته ۲۰ حلقه چاه مسدود شد، به طوری‌که ۱۲ حلقه در دشت رزن، پنج حلقه در بهار، سه حلقه در همدان و دو حلقه در کبودرآهنگ بود، همچنین پنج چاه با حکم قضایی در نهاوند پلمب شد.

ستوده با بیان اینکه بخشی از اقدامات پیشگیرانه و خروج از وضعیت موجود به وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی همانند جهادکشاورزی برمی‌گردد، ادامه داد: عمده آبهای سطحی و زیرزمینی استان معادل ۹۲ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که سازمان جهادکشاورزی باید نسبت به اجرای اموری از جمله اجرای آبیاری تحت فشار و قطره‌ای، کشت کیاهان کم آبر، تغییر الگوی کشت و جایگزینی صنایع وابسته به کشاورزی به جای زراعت اقدام کند.

وی ادامه داد: شرکت آب منطقه استان نیز برای بهبود و کاهش روند افت آبهای زیرزمینی به دنبال اجرای طرح تعادل بخشی است، به طوری‌ که با تشکیل ۱۶ گروه گشت و بازرسی، گشت زنی شبانه روزی انجام می‌شود تا از حفر غیرمجاز چاه، استفاده از دستگاه‌های غیرمجاز برای حفر چاه‌ها و برداشت بیشتر از ظرفیت پروانه‌ها جلوگیری به عمل آید.

ستوده به کشاورزان نصب کنتور هوشمند آب و برق و کنتور حجمی برای استفاده از چاه‌ها را توصیه کرد و گفت: در طول برنامه چهارم توسعه ۸۰۰ کنتور نصب شده و در حال حاضر قانونگذار اعلام کرده هزینه نصب توسط مالک پرداخت شود و تمام کسانی که پروانه بهره برداری از چاه دریافت کرده ملزم به اجرای این کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای بهبود و کاهش روند افت آب‌های زیرزمینی سقف کف شکنی چاه‌ها را مشخص کرده‌ایم و ادامه انجام این کار را نمی‌دهیم.