ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بیماری‌های قلبی، تصادف و سرطان عامل اصلی مرگ‌ومیرها در ایران

شهروندان:
مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور بیماری های غیرواگیر و جلب مشارکت سازمان های مردم نهاد گفت: بیماری های قلبی و عروقی، تصادف و سرطان به ترتیب به عنوان سه عامل اصلی مرگ ومیر در کشور به شمار می روند.

بیماری‌های قلبیدکتر «محمدتقی چراغچی باشی» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: این عوامل نشان می دهند که شیوه زندگی مردم و همچنین وضعیت محیطی دچار اشکال است.

وی تصریح کرد، بسیاری از تصادفات در کشور به علت وضعیت جاده ها و پایین بودن فرهنگ رانندگی مردم است، البته عوامل دیگری مانند کیفیت نامناسب ایمنی خودرو، رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی مانند نبستن کمربند ایمنی یا نگذاشتن کلاه ایمنی موتورسیکلت سواران از دیگر علل تصادف در کشور است.

به گفته مشاور معاون وزیر بهداشت در امور بیماری های غیرواگیر، ایران از لحاظ مرگ و میر ناشی از تصادف در رتبه دوم منطقه خاورمیانه قرار دارد.

چراغچی باشی با اشاره به اینکه کشورهای همسایه نیز وضعیتی بهتر از ایران ندارند، گفت: وزارت بهداشت، تصادف و عوارض ناشی از آن را در زمره بیماری های غیرواگیر تلقی می کند و تصادف ها موجب شده که آمار ابتلا به بیماری های غیرواگیر در کشور افزایش یابد.

وی یادآور شد: درصد بالایی از ابتلا به بیماری ها و مرگ ومیرها مربوط به بیماری های غیرواگیر است که با اصلاح و تغییر شیوه زندگی مردم می توان آنها را کاهش داد.

معاون وزیر بهداشت در امور بیماری های غیرواگیر، تغذیه نادرست، استعمال سیگار، ورزش نکردن و بی تحرکی را زمینه ساز ابتلا به بیماری های غیرواگیر عنوان کرد و گفت: آلودگی های محیط زیست بویژه آلودگی هوا و آب، موجب افزایش آمار بیماری های غیرواگیر در کشور شده است.

چراغچی باشی با بیان اینکه یکی دیگر از افزایش آمار بیماری های غیرواگیر در کشور، کنترل بیماری های واگیر است، افزود: ۶۰ درصد مرگ ومیرها در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است.