ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

راهکار‌های ضروری

شهروندان – ضیاء مصباح*:
اکثر هموطنان ساکن شهرهای کوچک، بخش‌ها و روستاها باتوجه به انبوه شنیده‌های خود از دولتمردان، مخصوصا در زمینه سوءاستفاده‌های کلان مادی، به‌طور نمونه 82‌هزار‌میلیاردتومان بدهی بانکی 575 نفر و نتیجه برخورد با مرتضوی‌ها، خاوری‌ها و برخی ناهماهنگی‌ها به منظور محاکمه، مجازات و اخذ بیت‌المال و همچنین بذل‌وبخشش‌های کلان از جیب ملت، تحت عناوین مختلف به انتظار نتیجه‌بخش‌بودن اقدامات مصلحت‌جویانه دولت نشسته‌اند.

ضیاء مصباحجوانان تحصیلکرده در مقاطع مختلف که شغلی مناسب رشته تحصیلی خود نیافته‌اند و خواهان تغییرات بنیادی در تمامی زمینه‌ها هستند، در این شرایط و به دلیل نبود برنامه‌های مدون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… نمی‌توانند دولت را با همه وقوفی که به مشکلات پیش‌رو که میراث گذشته است، یاری و در این مناطق، پاسخگوی اطرافیان خود باشند.

این جامعه با توجه به وعده‌ها، اخبار و تحلیل‌هایی ‌که در مجامع و از تریبون‌های داخلی و خارجی در زمینه تغییر احتمالی در مسیر بهبود روابط با دنیای غرب و منطقه، بهبود شرایط اقتصادی، رفع تحریم‌ها، کنترل تورم و نقدینگی، بالارفتن ارزش پول ملی، کارآفرینی، رونق نسبی تولید و… می‌شنوند، نمی‌توانند بیش از یک‌سال صرفا با تصور آینده‌ای آسوده و بدون دغدغه، دلخوش بوده و نگرانی‌های مختلف را از خود دور کنند.

این بخش از ایرانیان برخلاف شهرنشینان که دچار کم‌حوصلگی و به‌ظاهر فعال و گرفتار معاش روزانه و در بی‌تفاوتی به‌سر می‌برند، مولد بوده و به فلاحت، دامداری، صیادی، مرغداری، باغداری، گله‌داری و… مشغول بوده و با فرصت کافی، اوقات فراغت بیشتر، حضور مستمر در محافل خانوادگی، دسترسی به ماهواره و در مواردی مراوده با مرزنشینان، به‌خوبی با حقایق آشنا و به تجزیه و تحلیل شرایط می‌پردازند.

نگارنده به دلیل ضرورت سکونت در این مناطق آرام و غیرآلوده از مصاحبت این قشر از جامعه، بالاخص جوانان به‌طور مستمر برخوردار و بر همین اساس توصیه‌های زیر را برای توجه دوستان دست‌اندرکار ارایه می‌کند:

- برخی نمایندگان مجلس فعلی که چگونگی جلسات آن مستقیما پخش می‌شود در رابطه با عملکرد گذشته، همراهی یا سکوت بر عملکرد دولت قبلی داشته‌اند، نمی‌توانند مدافع برنامه‌های جدید باشند و باید در انتخابات مجلس آینده، این موضوع لحاظ شود.

- راهکار این تغییر ضروری، با توجه به اینکه اکثر نمایندگان منتخب اینگونه جوامع هستند، باید از هم‌اکنون سامان یابد و آن تنظیم افکارعمومی است که زمان کافی در این مسیر وجود ندارد بنابراین:

- با کمک نیروهای موجود در اختیار واحدهای دانشگاه آزاد مستقر در نزدیکی تمامی این مناطق که اسامی فارغ‌التحصیلان بومی و دانشجویان محلی را دارند، می‌توان با بیان و استدلال مناسب، حقایق را به اطلاع این نقش‌آفرینان اصلی انتخابات رساند و به‌یاد داشته باشیم که این جامعه فعال و مولد با کمک تمامی افراد خانواده‌های‌شان در پی عمران و آبادانی منطقه و تامین آینده خود بوده و نقش آنان را در مراحل مختلف سیاسی کشور دیده‌ایم.

- فرهنگیان، شوراهای محلی، تعاونی‌های روستایی و نیز بخش‌های حاضر، ناظر و آگاه و دارای فرصت، از توانمندی مناسبی در این مسیر برخوردارند.

- با یاری گروه‌های یادشده می‌توان با همراهی روزنامه‌ها و نشریات محلی، یا اختصاص صفحاتی از روزنامه‌های یومیه اصلاح‌طلب تهران لازم است نارسایی‌ها و مشکلات پیش‌روی دولت خدمتگزار و با تجربه فعلی را، در فرصت مانده تا انتخابات مجلس، توجیه و این عزیزان را به همکاری دعوت کرد.

- از صداوسیمای استان‌ها که استانداری‌ها بر عملکرد آنان توان نظارت دارند خواسته شود که جلسات لازم را با صاحب‌نظران صالح و بی‌طرف برگزار کنند.

- موضوع بیمه‌ها، بالاخص بیمه سلامت، کمک به تعاونی‌ها، بالابردن سطح برنامه‌های آموزشی، جلب همکاری دلسوزان آگاه منطقه و برگزاری جلسات گفت‌وگو از دیگر راهکارهای مناسب است.

- تفسیر و بیان ساده معضلات اقتصادی، توصیه به تحمل، همکاری و اطمینان به سلامت هیات‌دولت تا رفع یا تخفیف مشکلات، نقش مهمی را خواهد داشت.

- پرهیز از پرگویی، سخنرانی‌های شعارگونه و وعده و وعید‌های غیرقابل اجرا نیز موثر تواند بود.

*دبیر کانون علوم اداری ایران

شرق