ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

آزادسازی خرمشهر؛ تبلور عزم ملی و خودباوری

شهروندان:
سوم خرداد یادآور حماسه و رشادت رزمندگان اسلام در فتح خرمشهر است، روزی که با ایثار و مقاومت شیرمردان این دیار، خرمشهر؛ شهر خون و قیام از وجود متجاوزان پاک شد و چون کودکی جدا افتاده از مادر، به آغوش میهن اسلامی بازگشت.

آزادسازی خرمشهرهشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، از طولانی ترین و پرهزینه ترین درگیری های نظامی در سده ی ۲۰ به شمار می رود، رویدادی تلخ با ابعاد گسترده ی منطقه ای و جهانی که ضربه های جبران ناپذیری را به ۲ ملت ایران و عراق وارد آورد.

حکومت بعث عراق با حمایت های همه جانبه ی قدرت های بزرگ جهانی، ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ هجری خورشیدی مرزهای مختلف ایران را آماج گسترده ترین حمله های زمینی و هوایی خود قرار داد. صدام با این تصور که انقلاب نوپای ایران توان مقاومت را در برابر قدرت نظامی او ندارد، با رویای تصرف خوزستان و پیوستن آن به خاک خود، آغازگر جنگی ویرانگر شد.

مردم بی دفاع خرمشهر و دیگر هموطنان شان با شروع جنگ تحمیلی با دستانی خالی ٣۵ روز زیر شدیدترین حمله ها و تهاجم رژیم بعث ایستادگی کردند، اما با وجود تمام پایمردی های آنان، سرانجام چهارم آبان ۱۳۵۹ هجری خورشیدی خرمشهر به اشغال کامل نیروهای متجاوز درآمد و این خطه از خاک پاک ایران ۱۹ ماه در تصرف بیگانگان بود.

فرزندان غیور ایران زمین که هرگز جدا شدن بخشی از خاک وطن را به وسیله ی متجاوزان بر نمی تافتند، از همان ابتدا همه ی تلاش و کوشش خود را برای بازپس گیری هرچه زودتر خرمشهر آغاز کردند. اما فرمان محکم و قاطع امام خمینی مبنی بر اینکه «خرمشهر باید آزاد شود»، روح تازه ای را در کالبد رزمندگان ایرانی دمید و آنها با عزمی راسخ تر از گذشته تمام همت خود را برای به انجام رساندن فرمان پیر و مقتدای خویش بکار بستند.

سربازان امام خمینی با هدف آزاد سازی خرمشهر، عملیاتی گسترده را به نام عملیات بیت المقدس طراحی کردند، این عملیات با رمز یا علی ابن ابی طالب(ع) در ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ هجری خورشیدی آغاز شد.

رزمندگان اسلام با تمام قوا به دشمن یورش بردند و پس از ۲۴ روز ایثار و جانفشانی های فراوان خرمشهر را از اشغال خارج کردند.

آزادسازی خرمشهر نقطه ی عطفی در دوره ی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران محسوب می شود، پیروزی بزرگ و غرورآفرینی که سبب شد ماشین جنگی صدام متوقف و به عقب رانده و رویای شیرین اشغال خوزستان به کابوسی تلخ بدل شود. این پیروزی شرایط ایران را در جبهه ی جنگ و در سطح مجامع بین المللی دگرگون ساخت و موقعیت ایران را بهبود بخشید.

در جریان عملیات پیروزمندانه بیت المقدس، فرزندان سلحشور ایران موفق شدند با انهدام بیش از ۲ لشکر نیروی های عراقی، منطقه ی وسیعی به وسعت پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران را از نیروهای اشغال گر بازپس بگیرند و شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد را از برد توپخانه عراق خارج کنند.

دشمن بعثی در این شکست تلفات و خسارت های زیادی را متحمل شد که از آن جمله می توان به کشته و زخمی شدن ۱۶ هزار تن و اسارت ۱۹ هزار تن از نظامیان این کشور، سقوط ۲۰ فروند هواپیما و ۲ فروند بالگرد نظامی، انهدام ۴۱۸ دستگاه تانک و نفربر اشاره کرد.

سرانجام نتیجه روزها دلاورمردی، ایثار و جانفشانی های غیورمردان در ارتش و سپاه به ثمر نشست و ساعت ۲ بعدازظهر سوم خرداد ۱۳۶۱هجری خورشیدی در میان اشک شوق رزمندگان و شادی و شعف همه ی ایرانیان، خرمشهر به آغوش میهن بازگشت و سرافرازانه پرچم جمهوری اسلامی ایران برفراز مسجد جامع این شهر به اهتزاز درآمد. سربازان پیر جماران به شکرانه ی این پیروزی بزرگ در مسجد جامع خرمشهر نماز شکر خواندند.

امام خمینی بنیانگذار انقلاب اسلامی با دریافت خبر فتح خرمشهر، به این مناسبت پیامی صادر کرد و در آن، ضمن نشان دادن اهمیت آزادسازی خرمشهر، دیدگاه خود را نسبت به دفاع اسلامی، رزمندگان سلحشور و پیروزی بر دشمن بیان کردند. در این پیام، امام با یقین به آن که پیروزی فقط از جانب خداوند است «و ما النصر الا من عندالله» از فرزندان اسلام و نیروهای مسلح که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و ندای «الله اکبر» را در خرمشهر عزیز طنین انداز کرد و پرچم پرافتخار «لا اله الا الله» را بر فراز آن شهر خرم که با دست پلید جنایت کاران غرب به خون کشیده شده و خونین شهر نام گرفت، به اهتزاز در آورد، تشکر کرد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را در تقویم رسمی ایران اسلامی«روز مقاومت، ایثار و پیروزی» نامگذاری کرد تا همه ساله ایرانیان ضمن مرور این خاطره ی شیرین و بازتعریف آن برای نسل جوان که جنگ و مقاومت را به یاد ندارند، قدردان ایثار و رشادت های رزمندگان و حماسه آفرینان آن دوران باشند.

موفقیت ایران در بازپس گیری منطقه های اشغال شده، موقعیت نظام اسلامی را در عرصه ی جهانی دگرگون ساخت و رسانه های خبری مهم دنیا به انعکاس گسترده ی این رویداد مهم پرداختند:

روزنامه فاینشنال تایمز نوشت: خرمشهر به منزله کلید پیروزی جنگ است و خرمشهر تنها سمبل واقعی پیروزی عراق و سمبل مقاومت سرسختانه نیروهای ایران است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، آزادسازی خرمشهر را شکستی توهین آمیز و واقعی برای دولت صدام در جنگ ۲۰ ماهه ارزیابی کرد و روزنامه نیویورک تایمز نیز عقب نشینی عراق را به عنوان بزرگ ترین شکست در طول جنگ دانست.

روزنامه لس آنجلس تایمز درباره این پیروزی بزرگ نوشت: استراتژی نظامی ایران بر عراق برتری داشته و ایرانیان حمله های خود را با نیروی زیاد بر صفوف عراقی ها در خوزستان وارد آورده اند. علاوه بر آن، ایرانیان دارای ایثار، از خودگذشتگی و میل به شهادت بوده و با شوقی انقلابی برای آزادی سرزمین هایشان می جنگند. در مقابل سربازان عراقی اعتماد به نفسشان را در ابتدای جنگ از دست دادند.

خبرگزاری فرانسه با اظهار شگفتی از نحوه هماهنگی عملیات به لحاظ زمانی و مکانی نوشت: نیرو های مسلح ایران (ارتش، بسیج و سپاه) ثابت کردند که از یک انسجام بهت آور و غیرمترقبه بر خوردارند. نیروهای بسیج که تجهیزات نظامی اندک ولی انگیزه های مذهبی عمیقی دارند، عامل تعیین کننده ای را در پیروزی های گذشته ایرانیان تشکیل می دهند.

برگرفته از: آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس

برچسب‌ها : ,