ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

خرمشهر، با ۷۲میلیون جمعیت!

شهروندان – مصطفی زمانی*:
27روز بعد از آزادسازی خرمشهر به دنیا آمدم اما در همه این سال‌ها تاریخ را مطالعه کردم و از پدر و مادرم و از رزمندگان آن دوران درباره واقعه آزادسازی این شهر پرسیدم و شنیدم.

مصطفی زمانیبعد از انقلاب و سال‌های جنگ‌تحمیلی و سال‌های دشواری که بر ایران گذشته بود، سوم‌خرداد۶۱ به‌نوعی یک پیروزی و احیای دوباره محسوب می‌شد. با ازدست‌دادن مناطقی مثل خرمشهر و آبادان در نخستین ‌روزهای آغاز جنگ، اینکه رزمنده‌ها پس از مدتی توانستند با جان و دل خرمشهر را آزاد کنند، نقطه‌عطفی در تاریخ هشت‌ساله جنگ‌تحمیلی است.

لحظه مهمی برای نیروهای نظامی بود. به‌نوعی اعتمادبه‌نفس تازه‌ای به نیروهای نظامی ایران داده شد. در این سال‌ها یک‌بار برای فیلمبرداری «در چشم باد» آقای جوزانی به‌همراه گروه به خرمشهر رفتیم و متاسفانه همچنان آثار جنگ باقی مانده است.

در این شهر تابلو جالبی نصب‌شده که روی آن نوشته شده: «جمعیت: ۷۲میلیون». این تابلو یادآور این است که اراده واقعی تک‌تک مردم ایران روزی در آزادسازی این شهر خودش را نشان داده اما صدافسوس که هنوز آبادانی در این شهر، آنطور که توقع می‌رود محقق نشده است.

اصولا مردم خطه جنوب، خونگرم هستند و خرمشهر هم مردمی بسیار دوست‌داشتنی دارد. روزهایی که بر مردم این شهر گذشته برای ما، سطرهایی از تاریخ است اما برای این مردمان، زندگی‌شان بوده و این دردها را با خون و پوستشان چشیده‌اند، شاید به همین دلیل است که نگاهشان هم به همه‌چیز بسیار متفاوت است.

ما امروز وظیفه داریم که لااقل از این مردم دلجویی و مدام آنچه بر این مردمان رفته است را یادآوری کنیم و دست‌به‌دست هم بدهیم تا دوباره به شهر و دیارشان آبادانی بازگردد. امیدوارم مسوولان هم، به احترام کسانی که برای آسایش امروز ما جنگیدند و عزیزان و زندگی‌شان را از دست دادند به مناطق جنگی بیشتر رسیدگی کنند و سرانجام روزی رضایت این مردم جلب شود.

*بازیگر

شرق

برچسب‌ها : ,