ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام شد

مرگ روزانه ۸ معتاد جوان/ تشکیل فراکسیون مبارزه با مواد مخدر در مجلس

شهروندان:
معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اقدامات لازم برای تشکیل فراکسیون مبارزه با مواد مخدر انجام شده است، اظهار کرد: تمام نمایندگان علاقه دارند در مسائل اجتماعی که مردم درگیر آن هستند مشارکت داشته باشند، بنابراین قطعا این فراکسیون در زمان کوتاهی تشکیل خواهد شد.

معتادانبه گزارش ایسنا، سید مجید حسینی در نشست خبری که به منظور اعلام برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر تشکیل شده بود با بیان اینکه هر ساله سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر و روان گردان‌ها در پنجم تیرماه در ایران برگزار می‌شود، گفت: امسال نخستین سال فعالیت دولت تدبیر و امید است، بنابراین تلاش خواهیم کرد تا برنامه‌های خود را متناسب با اهداف، تدابیر و سیاست‌های مقام معظم رهبری در برنامه پنجم توسعه و همچنین سیاست‌های رئیس جمهور و وزیر کشور دنبال کنیم.

وی ادامه داد: بحران‌های زیادی در جهان وجود دارد که فقر، تخریب محیط زیست و تهدیدات هسته‌ای از جمله مهمترین آنها است اما باید گفت بحران چهارم تحت عنوان اعتیاد و مسائل مواد مخدر و روانگردان‌ها نیز به این سه بحران بزرگ اضافه شده و ۱۷۰ کشور را با خود درگیر کرده است.

میزان گردش مالی تجارت غیرقانونی مواد مخدر در جهان

معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سالانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون نفر در دنیا برای یک بار هم که شده اعتیاد را تجربه می‌کنند، اظهار کرد: امروز ۱۰ میلیون قاچاقچی حرفه‌ای در حال کسب سود از این محل هستند و سرمایه مادی و معنوی جوانان را می‌بلعند.

حسینی با اشاره به تبعات سنگین اقتصادی ناشی از اعتیاد در جهان اظهار کرد: سود خالص مواد مخدر ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد دلار در سال است و گردش مالی این تجارت غیرقانونی به ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیارد دلار می‌رسد؛ در واقع مواد مخدر در کنار تجارت نفت، اسلحه و تروریست به عنوان یک صنعت غیرقانونی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امیدوار نیستیم مجامع جهانی به ما در راستای مبارزه با مواد مخدر کمک کنند، گفت: با رشد ۱۹۲ برابری مواد مخدر و کشت خشخاش در افغانستان مواجهیم و اگر بنای مبارزه وجود داشت، باید این میزان از کشت خشخاش کاهش می‌یافت.

مرگ روزانه ۸ معتاد جوان

معاون اداری، مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر از اعتیاد به مواد مخدر تحت عنوان زلزله خاموش یاد کرد و گفت: اعتیاد از مهمترین مسائلی است که ذهن جوانان ما را درگیر کرده است. هر سه ساعت یک جوان جان خود را بر اثر اعتیاد به مواد مخدر از دست می‌دهد و این آمار در یک شبانه روز به هشت نفر می‌رسد. متاسفانه این افراد در سنین جوانی قرار داشته و جمعیت فعال ما هستند.

وی افزود: امروز مسائل مربوط به مواد مخدر پس از تصادفات و بیماریهای قلبی در رده چهارم مرگ و میر در جهان قرار دارد.

مواد مخدر عامل ۵۰ درصد طلاق‌ها

حسینی همچنین با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد زندانیان ما به علت مسائل مربوط به مواد مخدر در زندان به سر می‌برند، گفت: همچنین عامل ۵۰ درصد طلاق‌ها نیز مواد مخدر است بنابراین شایسته است بسیاری از روزهای سال به این موضوع مهم و حیاتی اختصاص یابد تا بتوان یک راهکار همه جانبه را در دستور کار قرار داد. امروز معتقدیم باید همان موضوعات مربوط به مواد مخدر و آسیب‌های آن بدون پرده پوشی با مردم در میان گذاشته شود زیرا آنها تنها سرمایه بزرگ ما هستند که می‌توانند ما را در این مبارزه یاری دهند.

معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه توانمندسازی بهبود یافتگان اعتیاد و خانواده‌های آنها را از جمله مهمترین برنامه‌های ستاد در سال ۹۳ دانست و به تشکیل کمیته کاهش تقاضا و مشارکت‌های اشاره و اظهار کرد: نیمی از اقدامات انجام شده در سال ۹۳ به این حوزه اختصاص دارد.

برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر

دبیر کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در ادامه به اعلام برنامه‌های در نظرگرفته شده برای این روز پرداخت و گفت: بازدید سفرای کشورهای مختلف از کمپ‌های ترک اعتیاد، برگزاری همایش سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با حضور ۵۰۰ نفر از فرهیختگان و مقامات ارشد کشوری، تقدیر از پنج خانواده شهدا و جانبازان عرصه مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته، ملاقات با آیات عظام و بهره برداری از ظرفیت‌های عظیم مراجع برای امر خطیر مبارزه با مواد مخدر، حضور تمامی استانداران و فرمانداران کشور در نمازهای جمعه و ایراد سخنرانی برای نمازگزاران، ارائه عملکرد یکساله ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه‌های پیشگیری، درمان، اقدامات بین المللی و غیره از جمله برنامه‌های هفته بزرگداشت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر است.

امحا ۱۰۰ تن مواد مخدر در هفته سالروز مبارزه با مواد مخدر

به گزارش ایسنا،‌ حسینی ادامه داد: امسال نزدیک به ۱۰۰ تن مواد مخدر در این یک هفته امحا خواهد شد. نزدیک ۵۰ تن از این مواد مخدر در تهران و مابقی در ۲۰ استان دیگر امحا می‌شوند. سال گذشته ۱۵ استان به این امر مبادرت ورزیدند اما امسال این عدد به ۲۱ استان افزایش یافته است که همزمان در طول هفته سالروز مبارزه با مواد مخدر مراسم امحا را برگزار می‌کنند.

اطلاع رسانی در خصوص آسیبهای ناشی از اعتیاد به مردم با کمک هلال احمر

معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه کار مهم و ارزشمند دیگر استفاده از ظرفیت بزرگ جمعیت هلال احمر است گفت: امروز هلال احمر با توجه به ظرفیت مردمی غنی که دارد در دور ترین نقاط کشور حضور یافته به همین خاطر با توجه به تفاهم‌های به عمل آمده مقرر شده است ضمن برپایی چادر هلال احمر در مقابل تمام مصلی‌های کشور، این جمعیت در مسیر جاده‌ها نیز چادرهایی را برپا و مسائل و آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اعتیاد را به مردم منتقل کنند.

حسینی همچنین به برگزاری ۱۰۵ مسابقه ورزشی و ۷۵ همایش مربوط به بهبود یافتگان از اعتیاد به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اشاره و عنوان کرد: ۱۹۵ نمایشگاه نیز در سراسر کشور در راستای نمایش توانمندی بهبود یافتگان و خانواده‌های آنها و همچنین اقدامات صورت پذیرفته در راستای مبارزه با مواد مخدر برپا خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر اینکه ۹۱ درصد نگرانی خانواده‌ها برای جوانانشان مسائل مربوط به اعتیاد است، در رابطه با برنامه‌های ستاد مبازرزه با مواد مخدر برای بهبود یافتگان از اعتیاد گفت: آیین نامه مراقبت‌های معتادان پس از خروج از اعتیاد طی این چند ماه اخیر مورد پیگیری قرار گرفت و توسط رئیس قوه قضاییه ابلاغ شد. مددکاری،‌ توانمندسازی، اشتغال، بازگرداندن معتادان بهبود یافته به خانواده‌ها و هویت یافتن آنها در جامعه و خانواده از جمله موارد مورد تاکید در این آیین نامه هستند.

وی افزود: ۲۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای این امر پیش بینی شده است که تفاهم نامه‌های مربوط با وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه‌های مربوط در حال انعقاد است. همچنین سعی کردیم قراردادهایی با اتحادیه‌های مختلف در سراسر کشور منعقد کنیم تا از این طریق آنها ابزار کار لازم را در اختیار قرار دهند و معتادان بهبود یافته را آموزش دهند که بتوانیم زمینه را برای توانمندسازی و خودکفایی آنها فراهم کنیم.

معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه باید تمام توان خود را برای پیشگیری از اعتیاد به کار ببندیم و مردم را از آثار شوم اعتیاد آگاه کنیم، گفت: تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد معتادان نجات می‌یابند.

تعریف ۱۵۰ تا ۱۶۰ حرفه در راستای ایجاد اشتغال برای معتادان

حسینی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه باید در راستای ایجاد اشتغال بهبود یافتگان از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد تا تمام دستگاه‌های اجرایی متولی کمک بگیریم گفت: ما به تنهایی نمی‌توانیم مشکل اشتغال را حل کنیم در حال حاضر مشغول تعریف ۱۵۰ تا ۱۶۰ حرفه در راستای ایجاد اشتغال برای معتادان هستیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ای برای تغییر قوانین مربوط به مبارزه با مواد مخدر دارید، گفت: مسلم است که قوانین ما باید به روز و کارآمد باشد. البته معتقدیم هر قانونی تا زمانی که وجود دارد برای ما لازم الاجراست. البته کمیته حقوقی در همین راستا ماهانه جلساتی را برگزار می‌کند و نقاط ضعف و قوت قوانین گذشته و فعلی را مورد بررسی قرار می‌دهد. هرجا نیز مشکلی وجود داشته باشد آنرا پیگیری می‌کنیم. اکنون با مجلس شورای اسلامی ارتباط تنگاتنگی داریم و فراکسیون مبارزه با مواد مخدر را تا آینده نزدیک در جهت حمایت از بهبود یافتگان تشکیل خواهیم داد.

معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر انتقادات رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدراز برخی قوانین مصوب در این حوزه گفت: وقتی قانونی در مجلس تصویب می‌شود لازم الاجراست البته قانون مورد انتقاد سردار مویدی تا شش ماه دیگر مهلت اجرا دارد البته ما نیز نقطه نظرات اصلاحی خود را از طریق مجاری ذیصلاح پیگیری می‌کنیم.

حسینی به اعلام جزئیات مربوط به برگزاری همایشی درباره معتادان بهبود یافته و خانواده‌های آنها اشاره و اظهار کرد: این همایش در سوم تیرماه با حضور وزیر کشور برگزار خواهد شد. در سال ۹۲ بر اساس تبصره دو ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر به ما اختیار داده شد معتادانی را که جمع آوری می‌شوند در اختیار کمپ‌های خصوصی قرار دهیم. در سال ۹۲، هزار نفر بر اساس قراردادی که با ۴۰ تا ۴۵ کمپ بستیم ظرف مدت سه ماه دوره‌های آموزشی و توانمندسازی را طی کردند.

وی ادامه داد: ۶۰ تا ۶۵ درصد از خانواده‌های این افراد از سراسر کشور را شناسایی کردیم. متاسفانه برخی از این خانواده‌ها هشت تا ۹ سال بود که از فرزندان خود بی خبر بودند. در این مراسم که برگزار خواهد شد این فرزندان را تحویل خانواده‌هایشان می‌دهیم. البته رسالت ما به پایان نمی‌رسد و پیگیری مددکاران درباره وضعیت بهبود یافتگان تا چند ماه بعد از آن نیز ادامه خواهد داشت.