ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
شمس‌الواعظین:

خبرنگاران، عضو انجمن‌های موازی نمی‌شوند

شهروندان:
رییس «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران» معتقد است نه حجت‌الاسلام اژه‌ای و نه هیچ مقام قضایی دیگری از واژه «انحلال» برای «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران» استفاده نکرده‌اند. به گفته او، «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران»، از آن دست نهادهایی بود که گفته شد به‌دلیل شرایط خاص کشور بعد از انتخابات88 پلمب شده است. این حکم را سعید مرتضوی، دادستان وقت، تنها سه‌روز قبل از «روز خبرنگار» صادر کرد.

ماشاءالله شمس‌الواعظیناگرچه؛ اکنون ظاهرا شرایط برای بازگشایی «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران» مهیاست -وزارت اطلاعات، شکایت خود را پس گرفته، وزیر ارشاد از نظر مثبت دولت برای بازگشایی انجمن خبر می‌دهد، وزارت کار مشکلی در این زمینه ندارد و سخنگوی قوه‌قضاییه هم ادامه فعالیت انجمن در صورت عدم فعالیت سیاسی را مجاز دانسته- اما درِ «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران» هنوز بر پاشنه «پلمب» می‌چرخد.

ماشاءالله شمس‌الواعظین، رییس «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران» در گفت‌وگو با خبرنگار ما، پیرامون برخی جریان‌سازی‌هایی که علیه این انجمن به راه افتاده، همچون فعالیت سیاسی و انحلال توضیح می‌دهد. او به نکاتی اشاره می‌کند که در ادامه می‌آید:

  •  ‌چرا با وجود آنکه وزارتخانه‌های اطلاعات، کار و ارشاد مشکلی برای بازگشایی انجمن ندارند و سخنگوی قوه‌قضاییه هم ادامه فعالیت انجمن در صورت عدم فعالیت سیاسی را مجاز دانسته، هنوز انجمن تعطیل است؟

من می‌گویم حال که وزیر ارشاد اعلام کرده دولت با فعالیت انجمن مشکلی ندارد، پس چه بهتر که قدم آخر را هم خودشان بردارند و با کمک و همکاری قوه‌قضاییه، انجمن صنفی را بازگشایی کنند.

  • ‌ولی ظاهرا با این اعلام‌ها و اظهارنظرها مشکل انجمن حل نمی‌شود.

اکنون که دولت با فعالیت انجمن مشکلی ندارد و سخنگوی قوه‌قضاییه هم ادامه کار آن را با لحاظ شرایطی بلامانع می‌داند، باید پرسید چرا انجمن بازگشایی نمی‌شود.

  • ‌منتقدان رویکرد «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران» در سال‌های آخر فعالیتش اینگونه اظهارنظر می‌کنند که رفتار سیاسی داشته، نه صنفی و با همین استناد، تعطیلی و عدم‌فعالیت آن را تایید می‌کنند؛ نظر شما چیست؟

انجمن هیچ‌وقت کار سیاسی نمی‌کرده؛ اصلا شغلش کار سیاسی نیست و اگر عده‌ای ادعای کار سیاسی توسط انجمن را دارند باید در دادگاه اثبات شود، نه در حرف‌ها و اظهارنظرها.

  • ‌در مورد تعطیلی انجمن هم نکات مبهمی وجود دارد؛ عده‌ای آن را منحل اعلام می‌کنند و عده‌ای می‌گویند به دلایل امنیتی و با تدابیر پیشگیرانه بسته شده است.

انجمن به‌هیچ‌وجه منحل نشده که از واژه انحلال برای آن استفاده شود. انحلال یک انجمن فقط با حکم دادگاه انجام می‌شود؛ در حالی که هیچ دادگاهی، هیچ شکایتی در مورد انجمن در اختیار ندارد. نه حجت‌الاسلام اژه‌ای و نه هیچ مقام قضایی دیگری از واژه «انحلال» برای «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران» استفاده نکرده‌اند. چنین حرفی اصلا غیرقانونی است.

رقبا از واژه «انجمن منحله» استفاده می‌کنند. ما به رقبا می‌گوییم بیایید در صورتی که صلاحیت عضویت داشته باشید، در این انجمن عضو شوید، در انتخابات آن شرکت کنید و اگر رای آوردید انجمن را دست‌تان بگیرید. چرا کارهای موازی می‌کنید؟ کسانی که این کارها را انجام می‌دهند هیچ‌کدام صلاحیت حتی عضویت در یک انجمن را هم ندارند؛ چون نه سابقه روزنامه‌نگاری دارند نه دانش آن را. فقط رو دارند. می‌خواهند کاری کنند، می‌روند انجمن موازی تشکیل می‌دهند. فکر می‌کنند انجمن شوخی است.

  • ‌البته انجمن موازی هم راه افتاده است.

انجمن موازی تشکیل شده ولی خبرنگاران حرفه‌ای عضو آن نمی‌شوند زیرا می‌فهمند این انجمن نه جایگاه ملی دارد، نه بین‌المللی و نه کسی آن را به‌لحاظ حرفه‌ای به‌رسمیت می‌شناسد.

  • ‌چشم‌انداز شما از بازگشایی «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران» چگونه است؟

برای من مثل روز روشن است که ما «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران» ایران را دوباره خواهیم داشت. انجمن نمی‌تواند بازگشایی نشود .

 هانیه خاکپور

شرق