ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
جنتی: در دولت تصور محصور کردن شهروندان وجود ندارد

وزارت اطلاعات شکایت از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را پس گرفت

شهروندان:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری شکایت وزارت اطلاعات از انجمن صنفی روزنامه نگاران و خبرنگاران، از پس گرفته شدن این شکایت خبر داد.

جنتیبه گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی جنتی که صبح امروز(یکشنبه) در اتاق بازرگانی تهران سخنرانی می کرد، با اعلام این خبر در پاسخ به سوالی گفت: در گذشته شکایتی از سوی وزارت اطلاعات از انجمن صنفی روزنامه نگاران صورت گرفته بود که بر اساس آن دادستانی این انجمن را پلمپ کرده بود.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار شد وزارت اطلاعات شکایت خود را از این انجمن پس بگیرد که این کار را انجام داده است.

جنتی گفت: بخشی از مشکل این انجمن مربوط به بخش رسانه ای آن است که در اختیار وزارت ارشاد است؛ بخش دیگری نیز مربوط به وزارت کار است که آنها نیز مشکل خاصی ندارند.

در دولت تصور محصور کردن شهروندان وجود ندارد/ ۴ میلیون ایرانی عضو فیس بوک

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره نظر دولت درباره شبکه های اجتماعی و فیلترینگ آنها گفت: شخص بنده و مجموعه ای از فرهیختگان کشور اعتقاد داریم نمی توانیم خود را در محیط محصور کنیم و فکر کنیم می توان به بهانه حفظ ارزش های انسانی جلوی هر مساله ای را گرفت.

جنتی برخی اقدامات انجام شده در دهه اول انقلاب را مضحک توصیف کرد و با ذکر خاطره ای درباره دستگاه نمابر گفت: به یاد دارم زمانی که من استاندار خراسان و آقای غرضی وزیر پست، تلگراف و تلفن بود، تعدادی دستگاه فکس برای دستگاه های دولتی ارسال شده بود و پشت آن برگه ای بود که نوشته بود فقط در اتاق شما باشد و هیچ کس دیگری به آن دسترسی نداشته باشد!

وی آمار افراد عضو در شبکه اجتماعی فیس بوک را در تمام دنیا بیش از ۷۰۰ میلیون نفر عنوان کرد و افزود: نزدیک به ۴ میلیون نفر ایرانی عضو فیس بوک هستند و باید بگویم در دولت تصور محصور کردن مردم وجود ندارد.

عضو کابینه تدبیر و امید با یادآوری وجود کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه که با تصویب مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است، اظهار داشت: در این کارگروه شش وزیر دولت عضو هستند اما تعدادی از نمایندگان مجلس و همین طور مقامات قوه قضاییه و سازمان تبلیغات اسلامی نیز حضور دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: عده ای تنها صفحات مبتذل روی فیس بوک را می گیرند و می گویند بد آموزی دارد اما ما باید از این پدیده بیشترین استفاده را به نفع خود کنیم.

جنتی اضافه کرد: پیش از این نمی توانستیم کتاب به عربستان بفرستیم اما امروز شبکه های ماهواره ای ما و هزاران صفحه اینترنتی در خانه های عربستانی مشاهده می شود.

وی همچنین رفع مساله شبکه های اجتماعی را منوط به گذشت زمان دانست و افزود: با گذشت زمان این مساله نیز رفع خواهد شد.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت قبلی شخم خورد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت از صنعت گردشگری گفت: این موضوع البته مربوط به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است اما سیاست کلی در دولت رونق بخشی به هتلداری است.

جنتی خدمات هتل های ۵ ستاره در داخل کشور و خارج را بسیار متفاوت توصیف کرد و افزود: در چند سال گذشته عناصری که به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آمدند این سازمان را شخم زدند و صنایع دستی را به اصفهان و بخش دیگری را به شیراز بردند؛ این عناصر بسیاری از آثار فرهنگی را مخدوش کردند.

وی با بیان اینکه دولت بدنبال احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، تصریح کرد: امیدواریم در گردشگری بتوانیم جذب سرمایه به ویژه سرمایه خارجی داشته باشیم.

عضو کابینه یازدهم تاکید کرد: تا زمانی که هتل خوب نداشته باشیم نمی توانیم گردشگر جذب کنیم.

فیلمسازی بیضایی خیلی مشکلی ندارد/ مساله شجریان تا حدودی سیاسی شده است

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران از علی جنتی درباره محدودیت های اعمال شده برای برخی از هنرمندان سوال کرد که وی پاسخ داد: آقای بیضایی برای ساخت فیلم در ایران خیلی مشکل ندارد.

وی درباره برگزاری کنسرت های محمدرضا شجریان در کشور نیز تصریح کرد: محدودیت هایی درباره آقای شجریان وجود دارد که بخشی از آن خارج از حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه همه برای محمدرضا شجریان احترام قائل هستند، تاکید کرد: تلاش ما این است که ایشان بتواند در کنسرت ها مشارکت داشته باشد و علاقمندان و دوستان ایشان بتوانند از وجودشان استفاده کنند اما مساله آقای شجریان تا حدودی سیاسی شده است.

جنتی اضافه کرد: سیاسی شدن مساله آقای شجریان، مانع از استفاده بیشتر از ایشان شده است.

هیچ مشکلی برای صدور نشریات نداریم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درباره اعطای مجوز به ویژه به نشریات تخصصی گفت: ما هیچ مشکلی در این زمینه نداریم .

وی با بیان اینکه برخی از مجوزها از سال ۱۳۸۵ مانده بود، تصریح کرد: شخصا روزهای دوشنبه صبح در هیات نظارت بر مطبوعات شرکت می کنم و تا سال ۱۳۹۲ به همه درخواست ها برای اعطای مجوز پاسخ داده شده است.

جنتی همچنین درباره سوال یکی از اعضای اتاق بازرگانی مبنی بر اینکه بدلیل استفاده از اسم ˈارگانیکˈ به وی مجوز نشریه داده نشده است، با خنده گفت: مجوز نباید معطل بماند؛ شما چند اسم مانند طبیعی یا سازگار با محیط زیست بدهید تا این مشکل رفع شود.

دیدگاه های ۱+۵ درباره توافق جامع به ما نزدیک است

عضو کابینه تدبیر و امید در پاسخ به سوال دیگری درباره شکسته شدن تحریم ها بر آثار و فعالیت های فرهنگی و همچنین واردات کالاهای فرهنگی گفت:دیدگاه های ایران و ۱+۵ درباره برداشتن گام های بعدی در مذاکرات و رسیدن به توافق جامع بر سر موضوع هسته ای آن گونه که وزیر خارجه می گویند، بسیار به هم نزدیک است و امیدواریم بتوانیم همه تحریم ها را رفع کنیم.

وی افزود: با برطرف شدن مسایل مرتبط با تحریم طبیعتا مسایل و مشکلات تحریمی در حوزه فرهنگی نیز رفع خواهد شد.

سیاست ما حضور گروه های موسیقی در خارج از کشور است

جنتی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور گروه های موسیقی در خارج از کشور اظهار داشت: در این خصوص در گذشته محدودیت هایی وجود داشته که هم اکنون نیز وجود دارد.

وی افزود: تا جایی که اعتبار داشته باشیم، سیاست ما حضور گروه های موسیقی در خارج از کشور است .

وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی درباره حمایت انجمن دوستی ایران و کانادا برای اعزام گروه های موسیقی به این کشور گفت: اگر این انجمن می تواند مجوزهای لازم را از دولت کانادا بگیرد و سرمایه گذاری بکند، ما آمادگی اعزام گروه های موسیقی را داریم.

آماده همکاری برای تولید کاغذ در داخل کشور هستیم

وزیر ارشاد درباره مشکلات واردات و تولید کاغذ در کشور گفت: راه حل مشکل کاغذ، تولید آن در داخل کشور است؛ می توان برای تولید کاغذ از نیشکرهای موجود در خوزستان استفاده کرد.

جنتی اظهار داشت: آمادگی داریم تا با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی کارخانجات کاغذسازی در کشور به وجود آوریم.

وی همچنین درباره واردات کاغذ نیز گفت: هرچه بتوانیم کمک می کنیم تا با کمک بانک مرکزی کاغذ را با قیمت مناسب در اختیار ناشران قرار دهیم و ما از این مساله حمایت می کنیم.

مطبوعات ما طبقه بندی شده اند

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال دیگری درباره فضای نقد در کشور گفت: باید نقد کنیم و نقد شویم و تا زمانی که این فرهنگ در کشور وجود نداشته باشد، تعارضات ادامه می یابد.

وی تاکید کرد: مطبوعات در کشور ما طبقه بندی شده اند و وقتی مسوولی سخن می گوید یک گروه باید حمایت و گروه دیگر باید با آن مخالفت کنند و باید این روش را تغییر دهیم؛ باید از حرف های خوب حمایت و با حرف های بد مخالفت کنیم.

جنتی افزود: عده ای از افراد در کشور تصور می کنند حق مطلق هستند و هر کسی با آنها مخالفت کرد باید از صحنه کشور حذف شود که این درست نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در ابتدای این صبحانه کاری یکی از اصلی ترین برنامه های ارائه شده خود به مجلس شورای اسلامی را اقتصاد فرهنگ و هنر و رونق بخشی به آن عنوان کرد و افزود: در وزارت ارشاد ۳۷ موسسه وابسته داریم که به طور عمومی به عنوان موسسات خصوصی ثبت شده اند اما وابسته به دولت هستند.

وی با یادآوری حمایت بنیاد فارابی از ساخت فیلم های سینمایی در کشور اظهار داشت: بدون تردید اگر حمایت دولت نبود، فیلم ˈچˈ از نظر فنی به این شکل ساخته نمی شود و همین طور به فیلم رستاخیز کمک های جدی شد.

جنتی وضعیت معیشتی روزنامه نگاران، هنرمندان و نویسندگان را مناسب ندانست و با یادآوری ارزش افزوده بالا در خصوص فعالیت های هنری گفت: در حراج کریستی دوبی ۴۰ اثر ایرانی در دو شب به حراج گذاشته شد که ۳۲ اثر آن به فروش رسید؛ در مجموع ۱۰ میلیون دلار در این حراج اثر هنری به فروش رسید که سهم آثار ایرانی سه میلیون دلار بود.

عضو کابینه تدبیر و امید افزود: خیلی از سینماگرانی که در سال های گذشته کنار گذاشته شده بودند، خواهید دید که در سال آینده وارد میدان خواهند شد و در میان فیلم های آنها قطعا آثار فاخر وجود خواهد داشت.