ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
محسن سرخو، عضو شوراي شهرتهران:

تهران اصلا آمادگی مقابله با بحران را ندارد

شهروندان:
محسن سرخو، عضو شورای شهرتهران، معتقد است که تهران و زیرساخت های آن به هیچ وجه آمادگی مقابله با بحران های احتمالی را ندارد. وی برای این سخن خود، به گسل های موجود در شهر تهران،بافت های فرسوده غیر قابل نفوذ و وضعیت حمل و نقل عمومی تهران اشاره می کند.

محسن سرخوگفتگوی  ابتکار با این عضو شورای شهر تهران در ادامه می آید:

  • عملکرد شوراى چهارم در تمامى امور همزمان با اولین سالگرد این شورا را چگونه ارزیابى مى کنید؟

شوراى اسلامى چهارم تفاوتهاى اساسى با دوره هاى پیشین در زمینه ساختارى و عملکردی دارد.بافت این شورا بافت تخصصى ترى نسبت به دوره های قبلی دارد، اکثر افرادى که در این شورا عضویت دارند، سوابق اجرایى طولانى دارند و تعداد اعضا هم تقریبا ۲برابرشده است و تعداد کمیسیون ها به کمیسیون افزایش یافته است که هر کدام حداقل یا کمیته تخصصی دارند.ما الان حدود کمیته تخصصى در شورا داریم.

  • اولویت های نخست شما برای اداره شهرتهران چیست؟

یکى ازمهمترین تغییرات اساسى که دربرنامه ساله نسبت به برنامه هاى قبلى داشتیم، اولویت دادن به حمل و نقل عمومى است و در حوزه حمل و نقل عمومى اولویت اول را به مترو دادیم که در واقع حمل و نقل کاملا پاک است.در سالهاى گذشته میانگین کیلومتر بهره بردارى مترو داشتیم ولى در برنامه ساله پیش بینى کردیم که سالانه کیلومتر مترو به بهره بردارى برسد که کیلومتر متروفعلى به کیلو متر در پایان برنامه ساله برسد.

اولویت بعد ی در زمینه حمل و نقل اتوبوسرانى است که اقدام را پیش بینى کردیم، توسعه شبکه اتوبوسرانى به لحاظ کمى از اتوبوس فعلى به اتوبوس تا پایان برنامه برسیم و از لحاظ کیفى دستگاه از دستگاه خارج از رده است که باید «اورهال» شود و مورد بازسازى کامل قراربگیرد. علاوه بر این مصوبه اى را شورا به اتفاق آرا تصویب کرده که تمام سیستم هاى دیزلى طى سال مجهز به سیستم جذب دوده بشود که این موضوع به کاهش آلودگى شهر تهران کمک فراوانى مى کند و همچنین در زمینه تاکسیرانى پیش بینى ما این هست که تا آخر برنامه ساله به تدریج تاکسى در شهر تهران به کارکرد اصلى خودش برگردد در صورتى که الان تاکسى ها ی ما در حقیقت اتوبوس کوچک هستند و تاکسى نیستند.

پیش بینى کردیم تا آخر برنامه تاکسى ها تبدیل به تاکسى هاى «هیبریدى» شوند،که آن هم قدم بزرگى براى کاهش آلودگى هاى شهر تهران خواهد بود. قدم بعدى تغییر موتورسیکلت هاى شهر تهران از سیستم موتورسیکلت هاى بنزینى به موتورهاى الکتریکى است که پیش بینى شده در سال اول برنامه در محدوده طرح ترافیک ممنوعیت براى موتورهاى بنزینى ایجاد شود و تا آخر برنامه هم که موتورسیکلت هاى الکتریکى در کل شهر تهران جایگزین شوند.

خوشبختانه در روز خرداد سالگرد انتخابات ریاست جمهورى و شوراها که ما دیدارى با ریاست محترم جمهورى داشتیم وقتى گزارش بحث حمل و نقل و مترو و تاکسى ها را دادیم ایشان هم استقبال کردند و ما هم درخواست کردیم که ایشان به عنوان دولت به توسعه هر چه بیشتر حمل و نقل کمک کنند و اعلام کردیم تهران به همراه شهرهاى اطرافش به کیلومتر مترو نیاز دارد،ولى ما تا آخر برنامه مى توانیم به کیلومتر برسیم و از طرف دیگر تهران به اتوبوس نیازمند است که ما تا آخر برنامه به دستگاه مى رسیم و همچنین در مورد تاکسی هاى هیبریدى رانندگان توان خرید این تاکسى ها را ندارند نیاز داریم که سود عوارض گمرکى بخشیده شود و لازم است کمک بلا عوضى از محل صرفه جویى سوخت به رانندگان پرداخت شود که بتوانند این کار را انجام دهند و خوشبختانه در آن جلسه آقاى دکتر روحانى بر اجرای برنامه های مدرن سازی ناوگان حمل و نقل شهری شورا توجه اساسی نمود و تاکید داشتند که دولت هم در این زمینه آمادگی هرگونه کمکی را دارد.

ما مطمئن هستیم که اگر دولت سالانه میلیارد دلار به پیشرفت کار مترو کمک کند انشالله تا آخر برنامه ساله به جاى کیلومتر ما حداقل کیلومتر مترو برای شهر تهران خواهیم داشت و این یک جهش براى حمل و نقل عمومى در تهران مى باشد ودیگراینکه ما دغدغه هایی چون انتقال پایتخت به نقطه دیگر را نداریم.

  • درزمینه سامان دادن به روندشهرسازی پایتخت،شوراچه برنامه ای دارد؟

از موضوعات دیگرى که جزوء اولویت هاى کار شورا است بحث شهرسازى و معمارى است.متاسفانه تهران فاقد هویت شهرسازى و معمارى است یعنى ما براى تهران هیچ هویتى را نمى توانیم متصور باشیم اعم از هویت فرهنگى،معمارى یا هویت اسلامى،خیلى از مراکز استانهاى ما یک هویت تعریف شده اى دارند ولى در تهران اینطور نیست. یکى از نکاتى هم که در دیدار اعضاى شوراى شهر با مقام معظم رهبرى داشتند و مورد تاکید ایشان قرار گرفت، بحث هویت اسلامى و معمارى شهر تهران است که این را هم کمیسیون معمارى و شهرسازى جزو اولویت ها قرار داده است. با توجه به اینکه جمعیت ما رو به سالمندى مى رود اقدام دیگرى که ما انجام دادیم، این است که در برنامه ساله پیاده رو جدید در شهر تهران پیش بینى کردیم که به گونه ای محل عبور خودرو ها را تغییر دهیم که این پیاده رو ها این امکان را به مردم بدهد که از هواى سالم استفاده کنند وعلاوه بر این آرامش را بتدریج به شهربرگردانیم.

  • آیا شورا نسبت به تخریب باغات شمال شهر(شمیران) حساسیتی دارد؟

متاسفانه در سنوات گذشته ما شاهد بودیم که بسیارى از باغات و فضاهاى سبز بخاطر اندکى درآمد شهردارى مورد معامله قرار گرفته و اینها تبدیل به برجهاى مسکونى و ساختمان هاى تجارى شده اند.شوراى چهارم به طور جد ی از این موضوع ممانعت مى کند و از فضاى سبز به شدت حفاظت و پاسدارى مى کند.ساختارهاى فرهنگى شهر تهران هم که در حوزه شهردارى تهران است مورد تاکید شوراى چهارم است.هزینه هایى را که ما در شهر تهران خرج می کنیم از محل عوارضى است که از مردم دریافت مى کنیم و مردم بخشى از دسترنج خودشان را به شهردارى تهران پرداخت مى کنند تا کلیه امور شهرى را شهردارى مدیریت کند،ما باید اولویتهاى مورد درخواست مردم را به دقت شناسایى کنیم و به همان ها بپردازیم نه اینکه هزینه ها را در مسائل سطحى و امورى که شاید اولویت دهم مردم هم نباشد،خرج کنیم.

  • بافت های فرسوده تهران درآینده نزدیک خطری جدی برای کلان شهر تهران خواهند بود،شورا دراین رابطه چه تمهیداتی اندیشیده است؟

یکى از اولویت هایى که براى مردم وجود دارد مساله بافت هاى فرسوده است،در شهر تهران گسل خطرناک وجود دارد که اگر هریک از اینها به حرکت در بیاید یک فاجعه را در شهر تهران رقم مى زند که از همه خطرناک تر هم گسل شهر رى است که بخاطر نوع ساختار آنجا اگر گسل به حرکت در آید به ساختمان هاى زیادى صدمه مى زند،ما در تهران بافت هاى فرسوده اى داریم که به آنها بافت هاى فرسوده نفوذناپذیر مى گویند که حتى کوچه ها براى یک تشییع جنازه جای کافى ندارد و از بالاى بام ها این کار را انجام مى دهند،در جایى که کوچه ها به این شکل هستند چطور مى شود در زمان بحران به آنجا کمک رسانى کرد؟ اکثر ساختمان ها فرسوده و قدیمى هستند لذا با این وضع اگر زلزله اى رخ دهد فاجعه بزرگى پیش مى آید، در بحرانها مرکزى که به کمک مى آیند یکى بیمارستان ها هستند و دیگرى مدارس که متاسفانه در سطح شهر تهران تعداد بسیار زیادى بیمارستان هاى فرسوده خارج از رده داریم که هیچ مقاومتى در برابر زلزله نخواهند داشت و همچنین مدارس فرسوده اى که در سطح شهر تهران داریم نیازمند کمک دولت براى بازسازى هستند که اینها پشتوانه بحرانها هستند.

  • در حوادث غیرمترقبه مانند طوفان اخیر کارآمدی شهرداری برای مقابله بابحران های احتمالی را چگونه ارزیابی می کنید ؟

ما در طوفان اخیر که در تهران رخ داد که خیلى حادثه حادى هم نبود و یک بحران متوسطى ارزیابى مى شد متاسفانه علیرغم اینکه سازمان آتشنشانى و شهردارى تهران تلاش بسیار زیادى انجام دادند ولى درصد هم موفقیت آمیز نبود،اصلا آمادگى مقابله با بحران در شهر تهران وجود ندارد و در شهر تهران سازو کار مقابله با بحران غیر از شهردارى نیازمند توجه دولت نیز مى باشد.

  • اخیرا شنیده شده است که برخی از متخصصان امر سازه در خصوص فعال شدن گسل های زلزله هشدارهایی به شهرداری داده اند، شما چه نظری دارید ؟

تهران شهرى است که روى گسل هاى مختلف قرار دارد که دیر یا زود امکان فعال شدن این گسلها وجود دارد،گاهى مراکز بحث هایى را عنوان مى کنند که قبل از زلزله در برخى شهرها شرایطى مانند طوفان تهران پیش آمده بود.اینها بحث هایى هست به عنوان شواهد باید به آنها توجه کرد و براى مقاوم سازى و هم براى انجام اقدامات پس از وقوع زلزله و رفع بحران در همه دنیا به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر به آن نگریسته می شود.این هم یکى از دغدغه هاى اصلى شوراى شهر تهران است، اعضاى شوراى شهر تهران بیشتر با دید تخصصى براى آرامش و رفاه مردم تلاش می کنند.

  • شورای شهر نسبت به گودبرداری پروژه ایران زمین در شهرک غرب که موجب وارد آمدن خساراتی هنگفت به ساکنین محله وارد آمد،چه اقدامی کرد ؟

ما راجع به فروریختن گودبرداری در شهرک غرب اصلا دید سیاسى نداشتیم،جریانات سیاسى این موضوع را مطرح کردند که بابک زنجانى در آنجا زمینى را گرفته بود و در مدت چند ماه چند مصوبه از کمیسیون ماده براى افزایش تراکم گرفته بوده در حالى که در آن منطقه حداکثر ساخت و ساز براى مردم عادى طبقه روى زمین و یک طبقه زیرزمین داده می شود ولى به ایشان طبقه تراکم داده شده بود واینها در قبال کمکهاى وی در واردات بعضى قطعات و مصالح پل ۲ طبقه اتوبان صدر بوده است،که به منازل مردم صدمه زیادی زده است.

  • درحوادث خیابان جمهوری که منجربه کشته شدن ۲ تن ازخانم های کارگرشد،شورای چهارم به چه جمع بندی از عملکردشهرداری رسید؟

در مورد حوادث دیگرى مانند حادثه خیابان جمهورى عملکرد شهرداری قابل انتقاد بود و همچنین در حادثه واژگونى اتوبوس شرکت واحد ضعیف عمل شد. در حادثه خیابان جمهورى عملکرد نامطلوب شهرداری منجر به جان باختن ۲ هموطن ما گردید. متاسفانه نیرو های امدادی ما نتواستند جان خانمی که براى تامین معاش خانواده در روز تعطیل کار شرافتمندانه مى کردند را نجات دهند،این بحث سیاسى نیست، یک بحث کارشناسى است که امیدواریم در شورا نگرش افراد بیشتر هم به همین سمت پیش برود.