ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

درد چیرگی خشم بر اخلاق را درمان کنیم

شهروندان:
کارشناسان و آگاهان به مسایل اجتماعی افزایش بدرفتاری های اجتماعی از جمله درگیری لفظی و فیزیکی برخی رانندگان بعد از وقوع سانحه رانندگی را نشان از کاهش آستانه تحمل افراد می دانند.

نزاع خیابانیدرگیری لفظی و فیزیکی بین رانندگان وسایط نقلیه بعد از وقوع حوادث رانندگی در بسیاری مناطق و شهرها به امری عادی تبدیل شده است.

در پی شنیدن صدای دلخراش برخورد دو خودرو بلافاصله این صحنه در ذهن انسان متبادر می شود که راننده با چهره غضبناک و قفل فرمان به دست از خودروی خود بیرون جسته و راننده خاطی را به سزای اعمالش خواهد رساند.

بررسی های روانشناختی گویای این است که با وجود اینکه استفاده از ابزار زور برای دستیابی به هدف مغایر با آموزه های دینی و فرهنگی است ولی این ناهنجاری در خانواده هایی که والدین از ابزار خشونت برای تربیت استفاده می کنند، نمود بیشتری دارد.

با این توصیف رانندگان به جای توسل به قانون با هیاهو و بلندکردن صدا دنبال دفاع از حق خود هستند یا در برخی سوانح راننده مقصر با جنجال دنبال تحمیل نظر خود، مقصر جلوه دادن طرف مقابل و رهایی از چنگال قانون است که این نوع برخورد نامتعارف در بیشتر مواقع ره آوردی جز درگیری فیزیکی ندارد.

یکی از رانندگان تاکسی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا می گوید: مشکلات مالی و اقتصادی و درگیری های ذهنی عمده علت بروز چنین صحنه های غیرمعمول بین رانندگان است.

ˈابوالفضل فرجیˈ معتقد است که حتی با وجود پرداخت هزینه تعمیر خودرو از سوی سازمان های بیمه گر، ولی افت قیمت خودرو بعد از بروز سانحه، علت عمده عصبانیت راننده و به دنبال آن پرخاشگری است.

وی افزود: چنانچه بدنه خودرو سانحه دیده از روز اول هم بهتر صافکاری شود ولی در زمان فروش وسیله نقلیه به علت تعویض قطعه یا به اصطلاح عوام ˈرنگ خوردگیˈ خودرو با قیمت کمتری معامله می شود.

یکی از رانندگان دیگر نیز بر این باور است که علاوه بر وارد شدن خسارت مالی ، مالک خودرو باید چندین روز از وقت خود را برای تعمیر وسیله نقلیه اش تلف کند.

رسول توکلی گفت: برخی مواقع راننده خاطی فاقد گواهینامه یا بیمه نامه بوده و نگرانی نحوه تامین هزینه تعمیر خودرو نیز عاملی برای درگیری لفظی و فیزیکی طرفین می شود.

این راننده خودرو تاکسی ناتوانی رانندگان در مدیریت خشم را عامل مهمی در افزایش درگیری های لفظی و فیزیکی می داند و معتقد است برخی از رانندگان به علت درگیری با مشکلات در درون خانواده یا ناتوانی در تامین هزینه زندگی با کمترین محرکی، همچون بمبی منفجر شده و با راننده خاطی درگیر می شوند.

طبق آخرین آمار مستند ارائه شده از سوی پزشکی قانونی ۱۵ هزار و ۴۲۵ نفر سال گذشته به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان همدان مراجعه کردند.

به گزارش این منبع مردان بیشترین سهم را در نزاع داشته اند به گونه ای که ۱۱ هزار و ۲۲۵ نفر از مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی در سال گذشته مرد و چهار هزار و ۲۰۰ نفر زن بوده اند.

فرمانده انتظامی استان همدان نیز از نبود گذشت و درگیری فیزیکی بین رانندگان بعد از بروز سانحه رانندگی گلایه کرد.

سردار ˈحاجی محمد مهدیان نسبˈ افزود: با توجه به اینکه بیشتر رانندگان دارای بیمه نامه هستند و خسارت خودرو توسط بیمه پرداخت می شود دیگر نیازی به درگیری فیزیکی برای احقاق حق نیست.

وی گفت: درگیری لفظی و فیزیکی بین طرفین نه تنها مشکلی را رفع نمی کند بلکه بیشتر مواقع منجر به تشکیل پرونده های کیفری و پرداخت دیه و زندانی شدن افراد نیز می شود.

معاون عملیات انتظامی استان همدان نیز می گوید: بررسی های صورت گرفته گویای این است که بیشتر تماس های عملیاتی صورت گرفته با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ همدان با محوریت سانحه رانندگی و مربوط به درگیری بین طرفین بوده است.

سرهنگ فریدون کریمی راد افزود: برخی مواقع خسارت جزئی ناشی از یک سانحه تصادف به مشکلی بزرگ تبدیل شده در حالیکه با اندکی صبر و تامل طرفین می توانستند موضوع را حل کنند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان نیز در این ارتباط معتقد است که بیشتر رفتارهای پرخاشگرانه تابع روحیات افراد است و افراد صبور در بدترین شرایط هم با اخلاق نیک و حسنه با دیگران برخورد می کنند.

سرهنگ ˈحسین طلاییˈ افزود : ضعیف بودن فرهنگ رانندگی در برخی از جوامع شهری به ویژه شهرهای کوچک باعث افزایش چنین رویدادهای غیرعقلانی شده است در حالیکه در شهرهای بزرگ به علت پذیرفتن احتمال خطر سانحه در زمان رانندگی کمتر شاهد بروز چنین تنش هایی هستیم.

وی بیان کرد: با توجه به بالا بودن ترافیک در شهرهای بزرگ رانندگان از این موقعیت برای مطالعه روزنامه یا گوش دادن به رادیو استفاده می کنند ولی در شهرهای کوچک با بوق های ممتد و پرخاشگری اعتراض خود را نمایان می کنند.

یک جامعه شناس هم در این باره گفت: آستانه تحمل افراد را می توان با بررسی میزان شادی مردم، نحوه بهره گیری از اوقات فراغت و میزان مشارکت مردم در کارهای گروهی از جمله حضور در ورزش های همگانی ارزیابی کرد.

استادیارˈ صفی ا.. صفاییˈ عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور همدان افزود: فشار روحی روانی، مشکلات اجتماعی و اقتصادی سبب پایین آمدن تحمل مردم در برابر مشکلات و بی توجهی به مسایلی همچون از خود گذشتگی و بخشش دیگران می شود.

وی اضافه کرد: پایین آمدن آستانه تحمل مردم با گذر زمان به یک فرهنگ و رفتار عمومی تبدیل شده است به گونه ای که فرد با شنیدن صدای بوق بلند خودرو واکنش منفی نشان داده و با طرف مقابل درگیر می شود.

وی با ذکر اینکه بهترین راهکار فرهنگسازی و الگوسازی با بهره گیری از رسانه های جمعی است، اضافه کرد: در حال حاضر استفاده از کمربند ایمنی برای سلامتی حفظ جان به یک فرهنگ مبدل شده در حالیکه پیشتر رانندگان هنگام روئیت مامور راهنمایی و رانندگی از کمربند استفاده می کردند.

ناآگاهی به مهارت های زندگی و آشنا نبودن افراد به نحوه تعامل و ارتباط گیری و چگونگی مدیریت خشم از عمده علل بروز چنین بدرفتاریهای اجتماعی است که امید می رود با فرهنگسازی و آموزش شاهد کاهش چنین صحنه هایی باشیم.