ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس: خشکسالی آسیب اجتماعی در پی دارد

شهروندان:
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: پدیده خشکسالی می تواند پیامدهای زیانباری چون بیکاری و آسیبهای اجتماعی را در پی داشته باشد.

عبدالرضا عزیزیˈعبدالرضا عزیزیˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: پدیده خشکسالی سالیان اخیر شرایط بحرانی و حساسی را برای کشور و به ویژه روستاییان رقم زده بطوری که اکنون کم آبی در روستاها بیداد می کند و اقتصاد روستاییان تضعیف شده است.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۰ درصد جمعیت کشور در مناطق روستایی سکونت دارند، شغل بیشتر آنان کشاورزی و دامداری است لذا بحران بی آبی، تداوم خشکسالی و کاهش تولیدات زراعی و باغی آنان را متحمل خسارت فراوان می کند.

عزیزی افزود: خشکسالی از ۱۶ سال قبل آغاز شده، امسال این معضل در کشور به حد بحرانی رسیده و تداوم آن در سالهای اخیر موجب مهاجرت روستاییان به شهرها، از دست دادن شغل و بیکاری آنان شده است.

وی گفت: رفع مشکل بی آبی و خشکسالی نیازمند تدابیر ویژه ای از سوی مسوولان مربوط است.

او در ادامه اظهارداشت: مهاجرت روستاییان که نقش بسیار موثری در اقتصاد و تولید دارند در سالهای اخیر بسیار نگران کننده است.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از روستاییان هنگام مهاجرت از روستا در حاشیه شهرها سکونت می کنند افزود: حاشیه نشینی نیز معضلات اجتماعی همچون اعتیاد، بیکاری و ارتکاب جرم را در پی دارد.

وی دیگر اثرات مخرب خشکسالی را در عرصه صنعت برشمرد و گفت: به دنبال بحران بی آبی صنایع از جمله پتروشیمی و صنایع وابسته به آب تعطیل می شود و این نیز خود زمینه ساز بیکاری و آسیبهای اجتماعی بعدی است.

او افزود: اقتصاد کشور وابسته به کشاورزی و پایه کشاورزی آب است لذا مسوولان باید به دنبال اعتبارات ویژه برای حل بحران آب، اجرای پروژه های آبرسانی، مرمت و احیاء قناتها و چشمه ها و ایجاد مجتمعهای آبرسانی برای رهایی از این معضل باشند.