ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

روحانی: فرهنگ ایثارگری باید جاودانه بماند/ هیچ ایثارگری، ایثارگری خود را فدای جناحی نخواهد کرد

شهروندان:
رییس جمهوری با بیان این که ایثارگر برای حزب و جناحی خاص ایثارگری نکرده بلکه ایستادگی و مقاومتش برای آرمان ها و اهداف بلند و عزت و شرف مردم بوده است، گفت: ایثارگری یک فرهنگ است و این فرهنگ باید جاودانه بماند.

حسن روحانیبه گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه) در دیدار با ایثارگران استان خراسان رضوی که در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای مشهد مقدس برگزار شد، افزود: البته اشکالی ندارد که ایثارگر علاقه ای به جناحی داشته باشد اما هیچ ایثارگری، ایثارگری خود را فدای هیچ جناحی نخواهد کرد.

رییس جمهوری تاکید کرد: ایثارگر طرفش خدا و بهشت جاودان است و این مخصوص جنگ و جهاد نیست.

روحانی با بیان این که افتخار ما این است که خدمتگزار ایثارگران باشیم، اضافه کرد: گرچه شما ایثارگران برای سهمیه و امتیاز به صحنه نبرد نرفتید بلکه با خدایتان معامله کرده اید اما دولت وظیفه خود می داند که به ایثارگران خدمت کند.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به حضور مردم مشهد و خراسان رضوی در دوران انقلاب و پس از آن اشاره کرد و گفت: این سرزمین برای حجاب و عفت جنگید، مبارزه کرد و خون داد و پیکرهای بی جان بر روی سنگ فرش های مسجد گوهرشاد به زمین افتاد اما از عفاف دفاع کرده است و دفاع می کند.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: این سرزمین نخواهد گذاشت آن میراث شوم خاندان جنایتکار پهلوی روزی بخواهد در این سرزمین دوباره خودنمایی کند.

روحانی خاطرنشان کرد: این سرزمین، سرزمین جهاد، ایستادگی و مقاومت بود و همه اینها از خاندان رسالت و ولایت علوی و رضوی است.

رییس جمهوری که همزمان با میلاد با سعادت امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) با ایثارگران استان خراسان رضوی دیدار می کرد، در ابتدا سخنانش را با سلام بر هشتمین امام شیعیان آغاز کرد و افزود: خدای را سپاسگزارم که این توفیق را به دولت خدمتگزار عنایت کرد تا در روز میلاد باسعادت امام هشتم در هشتمین سفر این دولت، پابوس این امام همام باشیم.

روحانی با بیان این که «مشهدالرضا و مولای ما علی ابن موسی الرضا، فخر همه ما ایرانیان است» اظهارداشت: ما امیدوار و زنده برآنیم که زیر پرچم لطف، عنایت و مهربانی آن امام عزیز باشیم. او گرچه اکراه و فشار حکومت وقت مدینه و جوار پیامبر عظیم الشان را ترک گفت اما وقتی به این سرزمین آمد از آغاز تا اکنون، دنیایی از برکت را برای مردم این خاک و بوم آورده است.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: او که آمد با نورانیتش ابتدا در منطقه خوزستان و روزهایی که در اهواز ماندند و مردم اهواز از بیانات آن امام عزیز استفاده کردند، بعد هم به منطقه فارس و از آنجا به منطقه قومس و از آنجا به منطقه خراسان بزرگ و تا ورودش به دارالخلافه زمان، مباحثات و مناظراتش و بالاخره عطر مضجع شریفش برای این مردم امید و پناهگاه بود.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: آن روزی که امید از همه جا قطع می شود هر کجای ایران که باشد بلیتی تهیه می کند و به مشهد و در کنار مرقد مطهر امام رضا (ع) سفر می کند.

روحانی ادامه داد: در حرم امام رضا (ع) دل آرام می گیرد، روح طمانینه پیدا می کند چرا که می داند او باب الحوائج است. او باب المراد و فرزند موسی بن جعفر است و چه نعمتی برای آنها که مجاورند و چه نعمتی برای آنهایی که توفیق می یابند و زائرند.

رییس جمهوری تصریح کرد: جان، روح، زندگی و پدر و مادر ما به فدایت ای امام عزیز، رئوف و بزرگوار که با برکتت ایران عزیز و عاشق خاندان ولایت را در برابر آن همه خطرها حفظ کردی و در روزهای خطر به این مظلوم کمک کرد که یکه و تنها بتوانند در برابر دنیا بایستند و پیروزی را به ارمغان بیاورند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع ایثارگری اظهار داشت: ما از خاندان رسالت بهره جستیم و راه آموختیم و به این راه وفادار خواهیم بود راهی که امام به ما آموخت و گفت چگونه در برابر قدرت های بزرگ بایستیم حتی اگر جان خود را از دست بدهیم که دیگران هستند پرچم افتاده را در دست گیرند.

روحانی اضافه کرد: مگر کسی قادر است دست پرچمدار اسلام را قطع کند اما چنین نبود و پرچمی که در کربلا از دست علمدار بر زمین افتاد، در طول قرن ها بر دوش همه ایثارگران به اهتزاز درآمد.

وی خطاب به ایثارگران گفت: شما ایثارگران، فخر ایران و افتخار ما بوده اید و همه افتخار ما خدمت کوچکی به شما است.

رییس جمهوری بیداری یک شب برای پاسداری از دین خدا را از شب قدر بالاتر دانست و افزود: از شب قدر بالاتر، شب آن مجاهد و ایثارگری است که در سنگر بیدار می ماند و با اینکه هر لحظه انتظار شهادت را دارد، می ایستد و ایستادگی می کند.

روحانی ادامه داد: ایثارگر ما ناسیونالیسم و ملی گرا به آن مفهومی که در دنیای امروز هست، نیست. گرچه ایثارگر ما بیشترین حمایت را از وطن و میهن خود می کند و امروز میهن ما شاداب و سرافراز از ایثار ایثارگران است.

رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: ایثارگر ما اومانیسم و انسان پرست نیست؛ گرچه ایثارگر ما پاسدار اخلاق، انسانیت و فضایل انسانی است.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم اظهار داشت: ایثارگر سوداگر هم هست اما تجارت او با خداوند است. او جان خود را با بهشت جاودان معاوضه کرده است. او به بازار می رود اما بازار او بازار عشق به حق و ایثارگری است و ایثارگری بالاتر از همه عناوینی است که برای سربازان و ایجاد انگیزه برای آنها وضع کرده و می کند.

روحانی با بیان اینکه ایثارگر «یک فریاد یا حسین بود» ،ادامه داد: این فقط یک اسم نیست او با فریاد یا حسین که دنیایی از فرهنگ عزت، عظمت، ایثارگری و سرافرازی است غوغایی در صحنه ایستادگی، ایثار و مقاومت را به وجود آورد.

روحانی با یادآوری حماسه ایثارگران در دفاع مقدس به سرمای سخت کوه های غرب و گرمای بیش از ۵۰ درجه جنوب اشاره کرد و گفت: رزمندگان ما نه از غرب ترسیدند و نه از شرق هراسیدند که در آن روزگار، شرق و غرب پشت ظالمان ایستادند، ما بودیم، یک امام و راهبر و صدای یا حسین. ملتی تنها بودیم اما با پشتوانه عشق خاندان رسالت.

رییس جمهوری با یادآوری شب های عملیات و دوران صبر و تحمل ایثارگران و جانبازان گفت: به فدای همه جانبازان عزیزمان، چه صبر، تحمل، مقاومت و ایستادگی ای!

روحانی به حضور خود در منزل ایثارگران اشاره کرد و گفت: وقتی به منزل یک جانباز می رویم و می بینیم که از گردن، قطع نخاع شده است و همسرش بعد از سال ها، پروانه وار به گردش می گردد، دنیایی از تعجب در برابر انسان ظاهر می شود. اینها ملائکه هستند یا فرشته.

روحانی اضافه کرد: من از همسران ایثارگر می پرسم که چرا با یک جانباز ازدواج کرده است و چرا پدر و مادرش به این ازدواج رضایت دادند. آن وقت داستان های تکان دهنده ای می شنویم یکی از خواب پیامبر می گوید، یکی صحنه کربلا را مجسم می سازد، اینها قصه نیست. تاریخی است که با گوش خود شنیدند.

رییس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: تا روزی که این ملت این مسیر را انتخاب کرده است، شکست نمی خورد و هیچ قدرتی نمی تواند با ایمان مردم بجنگد، ممکن است سلاح برتری داشته باشند و ممکن است با تکنولوژی، پیشرفته باشند که بحمدالله در این زمینه ها، اندیشمندان ما قدم های بسیار خوبی برداشته اند.

روحانی به وجود امید در میان ایثارگران جبهه حق اشاره کرد و گفت: دشمنان شما امیدی را که شما دارید، ندارند. آنهایی که در غزه به کشتار بچه ها می پردازند، امیدی دارند؟

رییس دولت یازدهم اضافه کرد: آنهایی که مردم بیگناه را با تحریک ابرقدرت ها به نام جهاد و اسلام سر می برند، امید دارند. امیدشان به همین پول هایی است که اربابانشان می دهند و زنان و دختران اسیری که می فروشند.

روحانی با ابراز تاسف گفت: چه بر سر اسلام آمده است و می آید؟ چه تکلیف بزرگی که دیروز بر دوش ما بوده و امروز تکلیف ما سنگین تر است. آن روز که پیام امام را شنیدیم و عمل کردیم، خداوند در دنیا عزت و پیروزی را به ما داد، خاک ما و فرزندان ما از اسارت آزاد شدند، عزت، شکوه و سربلندی را رزمندگان به دامان ملت گذاشتند و امروز هم، راه ما همان راه ایثار و ایثارگری است.

وی به پیشرفت علمی ایثارگران و خانواده هایشان اشاره کرد و گفت: خوشحالم که معاونت علمی و فناوری خودم را فرزند شهیدی برگزیدم که با پدر او سال ها در میدان جنگ همرزم بودم. امروز ما به خانواده شهدا و فرزندانشان افتخار می کنیم و چه کسی به نظام رهبری و منافع ملی از کسی که با جسم و جان دفاع کرده، نزدیک تر است.

قانون جامع ایثارگری از مهر ماه عملیاتی می شود

روحانی با بیان اینکه «دولت یازدهم خدمت به ایثارگران و خانواده های شان را وظیفه خود می داند» گفت: خداوند نیاورد روزی را که یک مقام دولتی بخواهد برای کار و خدمتی که به این خانواده ها می کند، منتی داشته باشد. هر کاری که انجام بدهیم هیچ است. مزد شما نزد خداوند است و آنچه که ما انجام می دهیم تنها به وظیفه عمل کرده ایم.

رییس جمهوری اضافه کرد: هنوز در شرایط تحریم به سر می بریم، منطقه و اطراف ما در شرایط ناامنی می سوزد و بسیاری از پیچیدگی ها و مشکلات در یک سال برطرف شدنی نیست اما در عین حال قانون جامع ایثارگری و خدمات ایثارگری را علی رغم اینکه سال ها مانده بود و خاک می خورد به دست مسوولان اجرایی دادیم تا اجرا کنند و بحمدالله اجرای آن شروع شده است.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: برخی از طلب ایثارگران که سال ها مانده بود پرداخت شد و انشاءالله بقیه آن را هم پرداخت می کنیم.

وی به ایراد یکی از ایثارگران به نحوه اجرای قانون پیش از شروع سخنان خودش اشاره کرد و گفت: این اشکال درست است و ما قبلا هم به مجلس گفته بودیم که این کار مشکل است اما چون قانون تصویب شده و به تایید شورای نگهبان هم رسیده است موظف به اجرای آن هستیم؛ هرچند این قانون کار را برای ما خیلی سخت کرده است.

روحانی تصریح کرد: در همین شهریور ماه یا تا مهر ماه این قانون را عملیاتی خواهیم کرد. باید از دستگاه های مختلف خدمات مورد اشاره در این قانون را جمع آوری کنیم و به دستگاه دیگری بدهیم اما هرچه هست آن را اجرایی خواهیم کرد.

رییس دولت یازدهم اظهار امیدواری کرد: هر مقدار که توفیق حق باشد و ما هم توان آن را داشته باشیم، خدمتگزار ایثارگران خواهیم بود و به آن افتخار می کنیم.