ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران:

کارتن خواب‌ها بیمه می‌شوند

«محمدجواد کبیر» مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران دیروز خبر داد که کارتن‌خواب‌ها تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

او در توضیح چگونگی تحت پوشش بیمه قرار گرفتن کارتن‌خواب‌ها و معتادان مجهول‌الهویه گفت: در صورتی که وزارت کشور هویت این افراد را تأیید و احراز هویت کند، مشمول این طرح می‌شوند . این اقدام با همکاری انجمن‌ها و سمن‌ها صورت می‌گیرد.

 وی با اشاره به آخرین وضعیت بیمه درمان معتادان اظهار کرد: هماهنگی‌های خوبی را با صندوق‌های بیمه‌گر انجام دادیم و اکنون متولی آن سازمان بیمه سلامت است.

وی افزود: سال گذشته ۳۰ میلیارد تومان منابع برای اجرای بیمه درمان اعتیاد پیش‌بینی شده بود. در گام نخست سامانه «پابا» را راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر واحدهای ارائه خدمت استان‌های مختلف در حال ثبت مؤسسات هستند.

 

امسال این مسأله با جدیت دنبال می‌شود تا در مراکز تعیین شده که با وزارت بهداشت توافق کرده‌ایم خدمات درمانی و سلامت برای معتادان ارائه شود. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در پاسخ به اینکه این بسته بیمه‌ای شامل چه خدماتی است؟ عنوان کرد: بیمه درمان معتادان دارای شیوه نامه ( ام ام تی) است که طی آن درمان با دوزهای نگه دارنده و جبرانی پیش بینی شده تا افراد در شرایط مطلوبی بمانند.

 

برای این خدمت، سرانه و جزئیاتی نظیر آنکه هر معتاد در سال یا در طول عمرش چند بار می‌تواند مراجعه کند و از خدمات بهره‌مند شود در  این شیوه نامه مشخص شده است.

اکبر رجبی مدیرعامل مؤسسه مردمی «طلوع بی‌نشان‌ها» – که به طور متمرکز روی ساماندهی و بهبود کارتن خواب‌ها فعالیت دارد  ـ در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران گفت: «بسیاری از کارتن خواب‌ها شناسنامه یا کارت ملی ندارند.»همین مسأله بزرگترین مشکل برای کارتن‌خواب‌هایی است که به دلیل شرایط زندگی در معرض انواع و اقسام بیماری هستند.

به گفته او، البته کارت ملی هم به تنهایی مشکل آنها را حل نمی‌کند. زمانی که فرد وارد سایت بیمه سلامت برای ثبت‌نام می‌شود علاوه بر کد ملی باید یک «کد پستی» که به محل سکونت و خانه فرد نزدیک باشد، وارد کند اما بسیاری از کارتن خواب‌ها خانه‌ای ندارند که بخواهند نشانی بدهند؛ کارتن خواب‌هایی که شب‌ها را زیر پل و در خرابه‌های آزادگان، فرحزاد، شوش، مولوی، خلازیر و… سپری می‌کنند.

رجبی افزود: شاید بشود برای کسانی که کارت ملی دارند مراکزی را به عنوان خانه معرفی کرد تا آنها کدپستی این مرکز را بدهند اما مشکل بزرگ همچنان نداشتن کارت ملی است. به گفته اکبر رجبی در سال گذشته هزار کارتن خواب به این مؤسسه مراجعه کرده‌اند که اکثریت آنها هویتی برای استفاده از بیمه سلامت نداشته‌اند.

گفت‌و‌گوی این مؤسسه با شورای هماهنگی سازمان مواد مخدر تا بدانجا رسیده که با کمک این شورا و با هماهنگی ثبت احوال بتوان برای آنها اوراق هویتی و شناسنامه گرفت. کارتن خواب‌هایی که بسیاری از آنها ۱۷ هزار تومان برای تهیه ۶ قطعه عکس ندارند.

او خاطرنشان کرد که ۲۳ تیرماه جشنی با حضور مردم و فعالان اجتماعی برگزار می‌شود که در آنجا داوطلبان و خیرین، هزینه سلامت دوهزار کارتن خواب را برعهده می‌گیرند.

منبع: روزنامه ایران