ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
وزیر راه در دیدار با انبوه‌سازان مطرح کرد؛

شهرداری برای اداره شهر از عوارض نوسازی تامین اعتبار کند نه عوارض ساختمانی / انبوه‌سازان تنها به بازار لوکس توجه نکنند

شهروندان:
وزیر راه و شهرسازی در دیدار با اعضای کانون انبوه سازان٬ مشکلات انبوه سازی در سراسر کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد.

دیدار به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ در ابتدای این نشست که در دفتر دکتر عباس آخوندی در روز شنبه ۱۲ مهر ماه برگزار شد اعضای کانون انبوه سازان مشکلات، در خواست‌ها و نقطه نظرات خود را مطرح و سپس وزیر راه و شهرسازی به تک تک دغدغه‌های انبوه سازان پاسخ داد.

هویت انبوه سازان مشخص نیست

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به انتقاد یکی از انبوسازان در این باره که وزارت راه و شهرسازی توجهی به نظرات آنها در زمینه قانون نویسی و تسهیل کار انبوه سازی در کشور ندارد گفت: در این زمینه اشکال بنیادی وجود دارد. انبوه سازان در دو سال اخیر هویت شفافی نداشتند و در سال های گذشته با هویت دیگری مانند پیمانکار شناخته می‌شدند بر همین اساس وزارتخانه نمی‌دانست با چه صنف و هویتی رو به رو است.

آخوندی با بیان اینکه کم کم هویت انبوه سازان در حال شکل گیری و بازگشت به هویت اصلی است توضیح داد: متاسفانه اصطلاح “بساز بندازی” که بار منفی دارد در کنار هویت انبوه سازان شکل گرفته است. باید این ذهنیت در جامعه اصلاح شود و تعریف درست انبوه سازی مشخص شود. در واقع انبوه سازی زنجیره ای از تولید مسکن و توسعه شهری و اجتماعی است که با گذشت زمان باید این هویت به انبوه سازان برگردانده شود.

در ادامه جلسه آخوندی با تایید این مسئله که نظام مهندسی مشکلات متعددی برای انبوه سازان فراهم کرده است٬ افزود: در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ بارها اعلام کردم که درست نیست انبوه سازان در قانون نظام مهندسی برده شود چرا که هر فردی با هویت اجتماعی و شغلی می تواند انبوه ساز باشد و سرمایه خود را در این کار وارد کند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دیده شدن انبوه سازان در قانون نظام مهندسی اشتباه بنیادی است تاکید کرد: این اشتباه باید اصلاح شود و لزومی ندارد که انبوه ساز حتما مهندس باشد.

افزایش حق بیمه به ضرر کارگران است

دغدغه دیگر اعضای کانون انبوه سازان در خصوص هزینه های بیمه و تامین اجتماعی بود که آخوندی در از زمینه گفت: قانون تامین اجتماعی تنها مشکل انبوه سازان نیست بلکه تمام اصناف با افزایش هزینه های آن با مشکل مواجه شده اند. طبق قانون سازمان تامین اجتماعی حق و حقوق افراد باید طبق دفاتر انجام شود اما باید دفاتر شفاف باشد تا حقی از کسی ضایع نشود.

وزیر راه شهرسازی با اشاره به افزایش حق بیمه ادامه داد:‌ ما به دنبال حقوق کاگران هستیم اما افزایش حق بیمه باعث می شود کارفرما نام کارگران را برای کاهش هزینه ها ثبت نکند٬ بنابراین افزایش این رقم ضایع شدن حق و حقوق کارگران است.

وی تاکید کرد: متن قانون تامین اجتماعی صریح است و ابهامی ندارد و با کمک آن باید دولت را ترغیب به اجرای ماده ۷۶ قانون برنامه پنجم توسعه کرد.

نگاه شهرداری باید تغییر کند

آخوندی در ادامه گفت: با شهرداری نیز مشکلاتی داریم. این درست نیست که برای توسعه ساختمانی شهر را می فروشیم و مسابقه می گذاریم. در این زمینه با شورای شهر گفت و گو داشتیم. منابع شهرداری برای اداره شهر از دریافت عوارض نوسازی باید تامین شود نه عوارض ساختمانی.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: این نگاه باعث شده است که تصور کنیم انبوه سازی شکل نمی گیرد مگر اینکه در کنار آن خلافی صورت گرفته باشد. بنابراین این نگاه و رویه باید تغییر کند و شهرداری درآمد خود را از راه های دیگری تامین کند.

صندوق پروژه؛ محلی برای تسهیلات دهی به انبوه‌سازان

وی با بیان اینکه مسکن و شهرسازی وجهه های مختلفی چون اقتصاد٬ فنی٬ مهندسی٬ فرهنگی و اجتماعی را در بر دارد تاکید کرد: جنبه اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار است و در این زمینه هم باید به عرضه و هم تقاضا توجه لازم را داشت. اگر عرضه را بدون توجه به تقاضا نگاه کنیم باعث می شود بازار به سمت تولید کالاهای لوکس و بی توجه به نیاز اقشار متوسط و پایین جامعه هدایت شود.

به گفته آخوندی اگر تقاضا بدون در نظر گرفتن عرضه پیش برود تنها شاهد افزایش قیمت ها خواهیم بود.

وزیر توصیه کرد باید مدلی مدنظر قرار گرفته شود که هم به تقاضا توجه شود و هم به عرضه. وی به انبوه سازان توصیه کرد که برای آنکه به تقاضا و عرضه با تعادل توجه شود صندوق پروژه تعریف کنند تا بتوانند نیاز های مالی خود را از آن تامین کنند. به گفته وزیر در گذشته نیز چنین صندوقی وجود داشت و اکنون انبوه سازان می توانند در کنار تسهیلات بانکی صندوق پس انداز استانی و منطقه ای از صندوق پروژه ای هم بهره مند شوند.

آخوندی خطاب به انبوه سازان گفت: تنها به ساخت کالاهای لوکس در مناطق مرفه توجه نداشته باشند٬ نیاز جامعه٬ جوانان و خانه اولی ها نیز مدنظر قرار گرفته شود و بر اساس توان مالی آنها در مناطق مختلف شهری نیاز مردم را پاسخ دهند.

صندوق تضمین کیفیت شکل بگیرد

وزیر در ادامه جلسه به دو عبارت بیمه مسئولیت و تضمین کیفت اشاره کرد و توضیح داد: این دو مفهوم کاملا متفاوت است اما اکنون با بیمه تضمین کیفیت مواجه هستیم که نه بیمه است و نه تضمین. بنابراین باید انبوه سازان صندوق تضمین کیفیت راه اندازی کنند و مبلغی به این صندوق واریز کنند و براساس کیفیت ساخت و ساز خود٬ هنگام فروش ساختمان به خریدار تضمین دهند.

وی تاکید کرد: این صندوق باید از سوی انبوه سازان ایجاد شود و نباید در این زمینه منتظر دولت بود.

آخوندی توضیح داد: صندوق تضمین با اینکه مهندسی طرح خود را بیمه می کند تفاوت دارد. این صندوق در واقع کیفیت کار انبوه سازان را تضمین می کند و ارتباطی با بیمه ندارد.

در انتها وزیر راه و شهرسازی به معماری و ساخت خانه های ارزان قیمت نیز اشاره کرد و مجدد تاکید کرد: انبوه سازان تنها به بازار لوکس و افراد پولدار توجه نداشته باشند و خانه اولی ها را نیز در نظر بگیرند.

برخی از اعضای کانون انبوه سازان از جمله برزگر٬ پورحاجت٬ تولا٬ مرتضوی٬ سلطانی٬ ورق چیان٬ محتشم و میکائلی در دیدار با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی حضور داشتند و دغدغه های خود را با وی در میان گذاشتند.