ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر با حذف «اعدام» قاچاقچیان

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به اعلام آخرین آمار از اعتیاد و اقدامات انجام شده درخصوص پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و توانمندسازی در هشت ماهه اول امسال پرداخت.

 

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا جزینی در نشست خبری که به منظور ارائه گزارش عملکرد هشت ماهه ستاد مبارزه با موادمخدر ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه این ستاد دارای استراتژی متوازن است و موضوع مقابله، پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و توانمندسازی از راهبردهای اصلی آن است، اظهار کرد: متناسب با هرکدام از موضوعات، فعالیت‌هایی را تدوین کردیم که شمار آن به ۳۴۶ مورد می‌رسد.

وی افزود: نخستین استراتژی ستاد مبارزه با موادمخدر در حوزه پیشگیری چند محیط از جمله محیط‌های آموزشی، اداری، محلات و خانواده‌ها را مدنظر داریم. در محیط خانواده آموزش‌های مهارت‌های زندگی، سبک فرزندپروری و پیشگیری از سوءمصرف موادمخدر دنبال می‌شود. براین اساس طی هشت ماهه اول امسال، ۶۸۰ هزار نفر از اعضای خانواده‌ها تحت آموزش قرار گرفتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رشد آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد در مدارس، خوابگاه‌های دانشجویی و زندانها

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه در سال گذشته هشت درصد مدارس تحت آموزش‌های پیشگیرانه اعتیاد قرار گرفتند، گفت: در برنامه پیشگیرانه مدرسه و مراقبت اجتماع‌محور در مقطع ابتدایی، ۵۹ هزار دانش‌آموز آموزش دیدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳٫۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. در برنامه آموزش مهارت‌های مقابله‌ای در مدارس متوسطه اول، ۴۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز تحت آموزش قرار گرفتند که ۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد و در برنامه مدارس عاری از خطر نیز که برای مقطع متوسطه دوم در نظر گرفته شده بود، ۴۷ هزار و ۲۰۰ نفر آموزش دیدند که از سه درصد رشد حکایت می‌کند.

جزینی افزود: همچنین در برنامه پیشگیری از اعتیاد در خوابگاه‌های دانشجویی ۱۷ هزار نفر آموزش‌های عمومی را گذراندند. درخصوص ارتقای مهارت‌های پیشگیرانه اعتیاد در زندان‌ها نیز ۲۸ هزار و ۳۰۰ نفر تحت آموزش قرار گرفتند که از رشد پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بودند. در محیط‌های کاری نیز ۴۶۵ هزار نفر با ۶۷۷ تیم آموزش‌های لازم را دریافت کردند.

وی به تهیه و تولید فیلم‌های آموزشی مخصوص کارکنان دولت، تولید ۵۷۹ برنامه تلویزیونی در حوزه پیشگیری با ۴۵ درصد رشد، بارگذاری انیمیشین‌های پیشگیرانه در فضای مجازی و تولید ۸۴ برنامه در هر برنامه تلویزیونی در هر استان، از دیگر برنامه‌هایی است که تاکنون انجام شده است.

راه‌اندازی تشکل دانش‌آموزی همیاران سلامت روان در سال جاری

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: ارتقای سایت پیشگیری نوین که ۶۰۰ هزار نفر بازدید داشته است، از جمله دیگر اقدامات ماست که ۶۲ درصد بازدیدکنندگان سایت از ایران، ۳۱ درصد از آمریکا، ۵ درصد از انگلیس، یک درصد از رومانی بوده‌اند. همچنین راه‌اندازی تشکل دانش‌آموزی به عنوان همیاران سلامت روان در سال جاری صورت پذیرفته است.

جمع‌آوری و ارجاع ۵۰ هزار معتاد کشور به مراکز ماده ۱۶

به گزارش ایسنا،‌ وی به مرور اقدامات انجام شده در حوزه درمان پرداخت و گفت: ۱۷ مرکز درمان و کاهش آسیب معتادان تحت مدیریت دبیرخانه داریم. در هشت ماهه اول امسال ۱۵ هزار و ۴۰۰ نفر معتاد جمع‌آوری و به مراکز ماده ۱۶ ارجاع شدند، البته آمار جمع‌آوری معتادان در سراسر کشور ۵۰ هزار نفر بوده است.

ارائه خدمات کاهش آسیب توسط ۵۴ تیم سیار در مراکز آلوده

جزینی با بیان اینکه ۱۲۹ مرکزی گذری کاهش آسیب داریم که به ۴۶ هزار نفر خدمات کاهش آسیب در هشت ماهه اول امسال ارائه دادند، گفت: در ۵۱ مرکز سرپناه شبانه، ۲۷ هزار نفر اقامت و خدمات داده شده است و ۱۶۰ تیم وابسته به مراکز گذری و همچنین ۵۴ تیم مستقل سیار در حوزه معتادان انجام وظیفه کرده‌اند و در مراکز آلوده، خدمات کاهش آسیب ارائه کردند.

کمتر از ۵ درصد مراکز ترک اعتیاد دولتی هستند

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: ۵۷۲ هزار پرونده فعال در ارتباط با دریافت خدمات درمان سوءمصرف تاکنون گزارش شده که ۴۱ هزار و ۲۰۰ مورد مربوط به زنان است و ۵ هزار و ۱۳۹ مرکز داریم که ۴۰۰۰ مرکز دارای مجوز از دانشگاه علوم پزشکی و ۱۱۴۰ مرکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی هستند. در مجموع از این تعداد ۴۹۰۰ مرکز در بخش غیردولتی (۹۵٫۰۳درصد) و ۲۳۹ مرکز در بخش دولتی (۴٫۰۷ درصد) فعالیت می‌کنند.

پلمپ ۸۳۳ مرکز ترک اعتیاد غیرمجاز طی ۸ ماه امسال

وی به روند برخورد با مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد اشاره و عنوان کرد: طی هشت ماهه اول امسال، ۱۵۳۰ مرکز را رصد کردیم که ۸۳۳ مرکز پلمپ و تعطیل شدند و ۵۰۷ مرکز در مسیر کسب مجوز قرار گرفتند ولی اکنون ۱۹۰ مرکز غیرمجاز داریم که قرار است با آنها برخورد شود. همچنین موضوع به مراجع ذی‌ربط ارجاع شده است.

مرگ ۱۷۶۲ نفر بدلیل مصرف مواد مخدر/ رشد ۸٫۶ درصدی مرگ مصرف کنندگان مواد مخدر نسبت به سال گذشته

جزینی ضمن اعلام این خبر که طی هشت ماهه اول امسال ۱۷۶۲ نفر به علت مصرف موادمخدر جان خود را از دست داده‌اند، گفت: اعتیاد پس از تصادفات دومین عامل مرگ و میر است و این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸٫۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

مصرف بیش از اندازه و ناخالصی مواد علت عمده مرگ مصرف کنندگان مواد مخدر

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: علت اساسی مرگ و میر مصرف بیش از اندازه و ناخالصی موادی است که خرید و فروش می‌شوند.

رشد ۳۶ درصدی روند ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی در کشور

وی در ادامه اعلام کرد: علت ابتلا به ایدز ۶۷ درصد از معتادان، استفاده از سرنگ مشترک بوده اما اکنون این آمار به علت اقدامات کاهش آسیب به ۴۵ درصد تقلیل یافته است اما روند ابتلا به ایدز در کشور از طریق روابط ناسالم جنسی ۳۶٫۰۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، جزینی با بیان اینکه نهایی شدن پروتکل درمان نگهدارنده متادون و همچنین پروتکل درمان کودکان و نوجوانان از جمله اقداماتی است که در کمیته درمان ستاد پیگیری و به نتیجه رسید، اظهار کرد: نهایی شدن پروتکل مراکز اقامتی میان مدت و همچنین تشکیل هیات عالی نظارت و بازرسی از مراکز درمان متشکل از نماینده وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، سازمان نظام پزشکی و ستاد مبارزه با موادمخدر نیز از جمله دیگر اقدامات کمیته درمان است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به تبیین عملکرد ستاد مبارزه با موادمخدر در حوزه مشارکت‌های مردمی پرداخت و گفت: تعداد سازمان‌های مردم نهاد در هشت ماهه اول امسال از ۱۲۰۸ سازمان به ۲۰۸۹ سازمان رسیده و نشان‌دهنده افزایش ۷۳ درصدی سمن‌های حوزه اعتیاد است. از این میزان ۸۶۷ سمن مربوط به حوزه پیشگیری است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد رشد داشته است. تعداد سمن‌ها در حوزه درمان با ۸۷ درصد رشد به ۱۰۳۱ مورد و سمن‌های حوزه کاهش آسیب با ۲۸۹ درصد رشد، به ۱۹۱ مورد رسیده است. امسال ۲۳۳ مرتبه از سمن‌ها بازدید کردیم و بانک اطلاعاتی سمن‌ها را تکمیل کردیم.

وی به تشکیل کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمان سوءمصرف مواد که با ۵۵۰۰ پزشک فعالیتش را آغاز کرد نیز اشاره کرد.

جزینی با اشاره به توانمندی‌های انجام شده با وزارت ورزش و جوانان گفت: مشارکت در طرح خانه‌های ورزش روستایی در ۱۰۰ روستا در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، برگزاری ۹۹۰ مسابقه ورزشی در ۲۴ استان و برپایی ۱۷۸ کارگاه آموزشی ویژه مدیران ورزشی و باشگاه‌های ورزشی از جمله اقداماتی است که با همکاری وزارت ورزش و جوانان انجام شده است.

تماس‌ ۲۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر با خط ملی مشاوره اعتیاد/ ۱۶ درصد تماس‌گیرندگان مصرف کننده بودند

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به تبیین عملکرد خط مشاوره ملی اعتیاد با مشاره ۰۹۶۲۸ پرداخت و گفت: طی هشت ماهه اول امسال ۲۲۶ هزار و ۵۲۸ نفر با این خط تماس گرفتند که از رشد ۱۲۰ درصدی برخوردار است. ۸۳ درصد تماس‌گیرندگان زن و ۱۷ درصد مرد بودند. ۱۶ درصد مصرف کننده و ۸۴ درصد غیرمصرف کننده بودند، ۴۸ درصد سوال‌ها مربوط به شیشه و ۲۱ درصد سوال‌ها مربوط به تریاک بوده است. بیشترین تماس‌ها به ترتیب از استان‌های تهران، مازندران، اصفهان، فارس، خراسان‌رضوی و گیلان انجام شده است و هفت درصد تماس‌گیرندگان از طریق رسانه ملی با خط ملی مشاوره اعتیاد آشنا شده بودند.

اشتغال ۵۰۰ معتاد بهبودیافته تا پایان امسال

وی با بیان اینکه حرفه‌آموزی و اشتغال‌زایی معتادان بهبود یافته را دنبال می‌کنیم، گفت: طی برنامه‌ای در تلاش هستیم تا ۵۰۰ نفر از معتادان بهبود یافته را تا آخر امسال مشغول به کار کنیم. در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با صندوق مهر امام رضا(ع) و ۵۰ کارگاه و سمن فعال به امضا رسیده است تا بتوانیم ۱۰ طرح اشتغال‌زایی که طراحی کرده‌ایم را اجرا کنیم.

پیش‌بینی اختصاص ۳۰ میلیارد تومان به امر درمان و بیمه معتادان در بودجه ۹۴ 

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به آخرین وضعیت بیمه درمان معتادان اشاره و عنوان کرد: امسال تعرفه خدمات درمان اعتیاد در بخش دولتی در یازدهم آذرماه به تصویب هیات وزیران رسیده و مشکلات مربوط به بیمه درمان اعتیاد مرتفع شده است. بودجه‌ای که برای پیگیری درمان بیمه معتادان از سوی ستاد تخصیص یافته بود ۳۰ میلیارد در سال جاری پیش‌بینی شده و برای سال ۹۴ در لایحه بودجه نیز ۳۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است، البته سازمان بیمه سلامت اعلام کرده که باید ۷۰۰ هزار نفر را تحت پوشش ببرد اما این مبالغ و اعتبارات تخصیص یافته، کفایت نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، جزینی با بیان اینکه در حوزه حرفه‌آموزی با سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسانده‌ایم، گفت: براین اساس این سازمان باید تا آخر امسال ۲۵ هزار نفر را تحت آموزش قرار دهد.

کشف ۴۹۵ تن مواد مخدر و ۳۳ میلیون و۳۰۰ هزار قرص و آمپول / دستگیری ۲۳۴ هزار نفر در سال جاری

وی در این نشست خبری به اقدامات انجام شده در حوزه مقابله با عرضه و توزیع موادمخدر پرداخت و عنوان کرد: کشفیات انواع موادمخدر ۴۳۸ تن بوده است که با منشاء تریاک به ۴۹۵ تن می‌رسد. ۲۳۴ هزار نفر دستگیر شده‌اند که ۵۲ هزار نفر از معتادان هستند و به مراکز درمان ۱۵ و ۱۶ ارجاع داده شدند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: همچنین ۳۳ میلیون و۳۰۰ هزار قرص و آمپول کشف شد. تاکنون ۶۹۳ قبضه سلاح از اشرار کشف شده که ۲۱ درصد افزایش و رشد نسبت به مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. همچنین ۱۱ نفر از همکاران امنیتی و انتظامی ما در جریان مقابله با قاچاقچیان به شهادت رسیدند. میزان درگیری‌های مسلحانه ۱۴۷۶ مورد بود که ۳۰ درصد رشد دارد.

انهدام ۱۹۲ آشپزخانه تولید شیشه در سال جاری 

جزینی ضمن اعلام این خبر که طی ۸ ماهه اول امسال ۱۹۲ آشپزخانه تولید شیشه منهدم شد، گفت: آمار کشف شیشه در این مدت ۱۶۰۰ کیلوگرم بوده است و می‌توان گفت کشفیات به ترتیب به تریاک، حشیش، هروئین، مروفین و شیشه مربوط می‌شود.

رشد ۷۵ درصدی کشفیات موادمخدر در مرزها و حاشیه مرزها

وی به رشد ۷۵ درصدی کشفیات موادمخدر در مرزها و حاشیه مرزها اشاره و عنوان کرد: ناجا در ۱۳۰ کیلومتر فضای مرزی ۴۴ برجک، هشت پایگاه و گروهان مرزی را در جنوب سیستان افتتاح کرده است

کشف ۲۴ تن مواد مخدر در جریان پاکسازی مناطق آلوده 

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: ۲۴ تن از موادمخدر مکشوفه در جریان پاکسازی از مناطق آلوده بدست آمده است که ۱۰۹ درصد رشد دارد. همچنین ۷۶ هزار و ۵۰۰ نفر از دستگیرشدگان از مناطق آلوده جمع‌آوری شده‌اند.

سود تولید موادمخدر در افغانستان

جزینی در ادامه به کشت خشخاش در افغانستان اشاره و عنوان کرد: در سال ۲۰۱۲، ۱۵۴ هزار هکتار از زمین‌های افغانستان در ۱۵ استان زیر کشت خشخاش بوده و۳۷۰۰ تن موادمخدر حاصل آن بوده است. در سال ۲۰۱۳، ۲۰۹ هزار هکتار در ۱۷ استان به زیر کشت رفته و ۵۹۰۰ تن موادمخدر تولید شده است اما در سال ۲۰۱۴ زمین‌های زیر کشت افغانستان به ۲۴۰ هزار هکتار در ۱۹ استان رسیده و ۷۰۰۰ تن تریاک تولید شده است. میزان سود حاصله در هر هکتار ۴۶۰۰ دلار گزارش شده است و در مجموع سود تولید موادمخدر در افغانستان به ۸۵ میلیارد دلار می‌رسد. متاسفانه ۹۰ درصد تریاک دنیا در افغانستان تولید می‌شود و ۹ ولایت جنوبی آن ۸۹ درصد تریاک را تامین می‌کنند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در حوزه روابط بین‌الملل نیز اقدامات موثری در حال انجام است، گفت: مبادله اسناد دوجانبه و چند جانبه از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ مورد و شرکت در نشست‌های داخلی و اجلاس منطقه‌ای ۴۴ مورد انجام شده است.

 

تهیه دستورالعمل جلوگیری از مرگ و میر معتادان تا هفته آینده

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه این نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و در ادامه به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از مرگ و میر معتادان به علت اعتیاد گفت: هفته گذشته کمیته ویژه‌ای در رابطه با این موضوع تشکیل شد و دستورالعمل آن تا هفته آینده تدوین می‌شود.

افزایش آمار مصرف کنندگان شیشه

جزینی درباره آمار مربوط به مصرف شیشه در سال جاری اظهار کرد: یک میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد در کشور داریم که از این تعداد ۲۶ درصد برابر با شیوع‌شناسی سال ۱۳۹۰ شیشه مصرف می‌کنند و برابر یافته‌ها، این آمار رو به افزایش است.

وی افزود: از مجموع آمار معتادان ۱۰ درصد به زنان اختصاص دارد

توافق با شهرداری و بهزیستی برای اسکان و ساماندهی معتادان کارتن‌خواب

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به پرسشی درباره معتادان کارتن‌خواب در تهران گفت: به دنبال توافقی که با شهرداری داشتیم، قرار است ظرفیتی برای جمع‌آوری و ساماندهی و اسکان ۶۸۰۰ معتاد تا آخر امسال آماده شود. همچنین سه مرکز را نیز بهزیستی معرفی کرده است. در تلاش هستیم فضایی فراهم شود تا معتادان بی‌خانمان را ساماندهی کنیم. ۱۰ درصد معتادان کارتن‌خواب زن و ۹۰ درصد مرد هستند.

راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد کودکان در تهران هنوز تایید نشده

جزینی در پاسخ به پرسشی درباره راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد کودکان در تهران گفت: مرکز ویژه ترک اعتیاد کودکان را به صورت نمونه در استان سیستان راه ‌اندازی کردیم اما کمپ ترک اعتیاد کودکان در تهران هنوز به تایید دبیرخانه نرسیده و آماری نیز درباره کودکان معتاد نداریم. آمارهای مربوط به اعتیاد از سن ۱۵ سالگی گزارش می‌شود.

وجود ۴۰ نقطه آلوده در تهران

وی با بیان اینکه ۴۰ نقطه آلوده در سطح تهران داریم، گفت: مهم برای ما جمع‌آوری معتادان نیست بلکه نگهداری از آنهاست.

مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر با حذف “اعدام” قاچاقچیان

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به پرسشی درباره نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر درخصوص تخفیف مجازات قاچاقچیان گفت: این موضوع مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است و هر اصلاحی باید از سوی همین مرجع صورت بگیرد نه مجلس. ستاد مبارزه با موادمخدر مخالف حذف اعدام است.

جزینی همچنین درباره شنیده‌هایی پیرامون انحلال مراکز درمانی ترک اعتیاد و انتقال آن به خانه‌های بهداشت گفت: ما اساسا با این امر مخالف هستیم و معتقد به ساماندهی و کمک به افراد معتاد هستیم و اگر این امر بخواهد به شبکه‌های بهداشت برود، این امر زمین گذاشته خواهد شد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پایان درباره بودجه ستاد مبارزه با موادمخدر در سال آینده گفت: این بودجه نسبت به امسال افزایشی نداشته و ۱۴۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.

  بدون برچسب