ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بیم و امیدهای مدیریت زنان در سطوح میانی و عالی

مشاور اسبق امور بانوان وزارت کشور گفت: اگر نگرش درست در سطوح مدیریتی وجود داشته باشد، زنان راحت‌تر می‌توانند در مناصب بالای مدیریتی حضور پیدا کنند؛ البته می‌توان از طریق بخشنامه‌های داخلی و آیین‌نامه، ضوابط حضور آنان را در مناصب میانی و بالا تسهیل کرد.

فخرالسادات محتشمی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: یکی از مباحث جدی کنونی، مدیریت زنان به ویژه در سطوح میانی و عالی است. در گذشته برخی از زنان مشکلاتی مانند فقدان خودباوری، اعتماد به نفس و تجربه ناکافی داشتند؛ اما امروزه این مسائل برطرف شده است و آنان به طور کامل آمادگی دارند که در مناصب عالی و میانی قرار گیرند، چراکه از تجربه، تخصص و دانش کافی برخوردار هستند. شرایط محیطی نیز برای حضور آنان در این پست‌ها مهیاتر است.

وی اضافه کرد: در گذشته مانند اکنون شرایط مهیا نبود. در دوران اصلاحات برخی از مدیران دیدگاه‌های منفی نسبت به مدیریت زنان داشتند، البته در حال حاضر نیز این دیدگاه‌ها دیده می‌شود.

مشاور اسبق امور بانوان وزارت کشور اضافه کرد: بخشی از مشکلات بیرونی زنان متاثر از فرهنگ مردسالاری حاکم است و بخش دیگر از گرایش‌های فردی نشأت می‌گیرد؛ چراکه برخی مردان تحمل ندارند، زنان در موقعیت‌های بالا قرار بگیرند و نمی‌توانند بپذیرند که زنان از توانایی بالاتری نسبت به مردان برخوردار هستند.

محتشمی‌پور در ادامه گفت: ما در زمان اصلاحات در وزارت کشور سعی کردیم که چنین شیوه‌ای را به کار ببندیم. چراکه قوانین و دستورالعمل‌های موجود به طور کامل مغایر با حضور زنان بود. البته این موارد به صورت آشکار و رسمی وجود نداشت؛ ولی شرایط احراز مدیریت به نوعی بود که زنان نمی‌توانستند به آن دست پیدا کنند. بنابراین سعی کردیم در برخی موارد استثناء قائل شویم و تبعیض مثبت را عملی کنیم.

وی افزود: در آن زمان گرایش به حضور زنان در مناصب بالا به وجود آمده بود، ولی زمان به ما اجازه تحقق کامل سیاست‌هایمان را نداد. ما تلاش می‌کردیم روی نگرش مدیران کار کنیم و استانداران را نسبت به بهره‌گیری از توانایی زنان در سطوح مدیریتی تشویق می‌کردیم و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که در برخی از استان‌ها شاهد مدیریت زنان و اقلیت‌های قومی – مذهبی مانند عرب و ترکمن بودیم.

این فعال حوزه زنان در ادامه گفت: از دوره بعد روند حضور زنان در مناصب بالای حکومتی کند و به نوعی دچار مشکل شد. امیدوار بودیم که در دولت تدبیر و امید، این وضعیت به صورت کارشناسی شده اصلاح شود، اما همچنان شاهد اعمال سلیقه درزمینه بکارگیری مدیران زن هستیم، به گونه‌ای که در برخی از استان‌ها نگرش مثبت استاندار مرد موجب استفاده از توانایی‌های زنان می‌شود، اما در برخی از استان‌های دیگر این اقدام کمتر رخ می‌دهد.

محتشمی‌پور اضافه کرد: حضور سه زن در کابینه دولت تدبیر و امید را به فال نیک گرفته و امیدوار بودیم که فضا برای حضور زنان دیگر در سطوح عالی مدیریتی فراهم شود.

همچنان در مشارکت سیاسی و اقتصادی زنان دچار ضعف هستیم

وی با بیان اینکه حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی یک نیاز جهانی است، تصریح کرد: شاخص‌های توسعه مورد توجه همه کشورهاست، اما متاسفانه در کشور ما توسعه بر مبنای جنسیت، روند خوبی را طی نکرده است و ما همچنان در مشارکت سیاسی و اقتصادی زنان دچار ضعف هستیم.

مشاور اسبق امور بانوان وزارت کشور با اشاره به نقش رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در زمینه حضور زنان در مناصب بالای مدیریتی گفت: جامعه مدنی و رسانه‌ها نقش مهمی در این زمینه می‌توانند ایفا کنند، البته وظیفه اصلی بر عهده مسئولان و سیاستگذاران است و آنان باید با انجام برنامه‌ریزی بستر لازم را برای حضور زنان در مناصب عالی فراهم کنند.

محتشمی پور با بیان اینکه در حوزه فرهنگی بسیار بد عمل کرده‌ایم، گفت: صداوسیما مهم‌ترین رسانه کشور محسوب می‌شود ولی نه تنها در جهت تثبیت موقعیت زنان در جامعه عمل نمی‌کند، بلکه در خانواده نیز از آنها تصویر درستی ارائه نمی‌دهد، به گونه‌ای که در برنامه های این رسانه یا زن مفلوک و ضعیفه یا طغیان‌گر و عصیانگر است. این نگاه غلط است و باید اصلاح شود.

وی تاکید کرد: صدا وسیما براساس قانون اساسی وظیفه دارد جایگاه زنان را به درستی تبیین کند، اما متاسفانه چنین رویکردی وجود ندارد بلکه شاهد تسری این تفکر هستیم که حضور زنان در جامعه موجب تزلزل موقعیت خانواده می‌شود، در حالی که این طرز تفکر صحیح نیست.

مشاور اسبق امور بانوان وزارت کشور با تاکید بر ضرورت انجام کارعلمی کارشناسی در حوزه افزایش مشارکت زنان در سطوح عالی گفت: لازم است کار علمی و کارشناسی در این حوزه انجام و قوانین اعمال شود، البته قانون در حوزه زنان ضعف زیادی دارد که لازم است اصلاح شود، ضمن اینکه قوانین موجود هم اعمال نمی‌شود.

از دستگاه‌های متولی توقع داریم که به مسائل زنان با رویکرد بهتری بپردازند

وی با بیان اینکه آمار اشتغال زنان بسیار پایین است، اظهارکرد: با این وجود هر روزه مسائل مختلفی مطرح می‌شود تا میزان حضور زنان در جامعه و اشتغال آنان محدودتر شود. لازم است این دیدگاه‌ها بازنگری شود و از دستگاه‌های متولی توقع داریم که به مسائل زنان با رویکرد بهتری بپردازند.

محتشمی‌پور در پایان گفت: حجاب و زنان آسیب‌دیده تنها مسایل مطرح در حوزه زنان نیست، چراکه زن یک موجود کامل است و باید به او نگاه انسانی، درستی و منطقی شود و متناسب با نیازهای او و جامعه برنامه‌ریزی انجام گیرد. در این جهت به طور قطع نقش رسانه‌ها بسیار مهم است و امیدواریم که آنها بتوانند در این زمینه به خوبی عمل کنند.

 

  بدون برچسب