ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

پیوند بین زندگی و آثار جلال

یک استاد ادبیات گفت: نوعی پیوند بین زندگی جلال آل‌ احمد، تحولات فکری و آثار او به عنوان نویسنده و شعور پیش‌رو جامعه می‌بینیم.

 

ابوالقاسم قوام  اظهار کرد: آثار داستانی جلال به نوعی حکایت بزرگی از تجربه‌های شخصی، حکایت‌هایی گویای زندگی، مسیر تحولات فکری، تجربیات عملی‌اش و دریافت‌های دوران زندگی‌اش است.

 

او ادامه داد: جلال آل‌ احمد خودش را به آن‌چه دریافت می‌کرد متعهد می‌دانست که نوعی رسالت در آفرینش ادبی و انتقال آن با زبانی قابل فهم به دیگران است.

 

قوام خاطرنشان کرد: جلال آل‌ احمد در خانواده‌ای با روحیات تقریبا مذهبی متولد و بزرگ شد و زندگی او با فراز و نشیب‌هایی از لحاظ تحولات فکری همراه بود. بعدها با تحصیلات دبیرستان، دانشگاهی و آغاز نویسندگی‌اش، به حزب توده پیوست و از فضاهای فکری خانواده‌اش دور شد.

 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: حدود چهار سالی طول نکشید که جلال از حزب توده خارج شد و به اصل و عقاید اولیه خودش بازگشت و از آن آرمان‌سازی‌ها و تبلیغات حزب توده که تصور می‌کرد می‌تواند به اهدافی دست یابد، دور شد و به نمونه‌ای از کسی که به روشن‌فکری دینی برگشته‌ است تبدیل شد.

 

قوام عنوان کرد: در زمان دولت دکتر مصدق نیز طرفدار وی و جبهه ملی شد و با داشتن خانواده‌ای مذهبی و جدا شدن از حزب توده و قرار گرفتن در جریان ملی‌گرایانه و نیز نهضت مصدق، حیات سیاسی و فکری او تحت‌الشعاع قرار گرفت.

 

وی اضافه کرد: مدت زمانی هم بعد از جدا شدن از حزب توده سکوت و فاصله گرفتن از سیاست را پیشه کرد و با جریان نهضت ملی دوباره به جامعه بازگشت و در باقی‌مانده عمر کوتاه خود در حدود ۴۶ سال در زمینه نویسندگی و تدریس فعالیت کرد.

 

این استاد دانشگاه عنوان کرد: نثر جلال آل‌ احمد در بین نثر معاصرانش نمونه نثر اعتراض شمرده می‌شود و نمونه عالی نثر انتقادی است؛ نثری که هدفش بیان کردن آن‌چه است که نادرست است.

 

او خاطرنشان کرد: جلال در نثر، داستان و نیز کتاب‌ها برای خودش نوعی تعهد و رسالت قائل است و شفاف، گویا، مختصر و کوتاه‌نویس است که در نهایت اختصار پیام خود را به مخاطب منتقل می‌کند و عاری از هرگونه پیچیدگی در انتقال پیام است.

 

قوام تصریح کرد: از لحاظ زبانی نیز نثر آل‌ احمد ساده و برای همگان قابل فهم است و از واژگان و تعابیری استفاده می‌کند که در بین مردم رایج است.

 

او درباره آثار جلال آل‌ احمد بیان کرد: آثار آل‌ احمد شامل داستان‌ها، سفرنامه‌ها، مقالات و یادداشت‌های ادبی است که به قلم خود اوست و ترجمه‌هایی هم از او بر جا مانده که مجموعه همه این آثار در حدود ۴۰ اثر است.

 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اثار برجای‌مانده از جلال آل‌ احمد نشان‌دهنده این موضوع است که او در عمر کوتاه خود فردی باتلاش و پرکار بوده‌ است.

 

 

ایسنا

برچسب‌ها :