ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

ترافیک پل فردیس بلای جان کرجی‌ها

امروزه ترافیک به کلاف سردرگمی در کلانشهرهای کشور تبدیل شده که هر چه مدیران شهری برای حلش برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند، بی‌نتیجه است. معضل ترافیک ریشه در نادیده گرفتن اصول شهرسازی و بسیاری از مسائل دیگر در شهر دارد. شاید اگر دو دهه قبل مسئولان به این موضوع فکر می‌کردند که آیا سرعت تولید و افزایش خودروها با ظرفیت خیابان‌ها همخوانی دارد، شاید دیگر شاهد معضل ترافیک نبودیم.

 ترافیک نیم ساعته تنها در چند‌کیلومتر

کلانشهر  دو میلیون نفری کرج نیز مانند دیگر کلانشهرهای کشور از معضل ترافیک رنج می‌برد. تاکنون مدیران شهری کرج طرح‌هایی را برای کاهش ترافیک اجرا کرده‌اند. بسیاری از آنها مانند طرح زوج و فرد تنها مقطعی بوده و طرح‌هایی مانند قطار شهری نیز با بودجه‌های قطره‌چکانی تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

به گفته مسئولان این شهر، ترافیک گلوی اقتصاد این شهر را می‌فشارد، اما اگر ساکن این شهر باشید، حتما متوجه این نکته خواهید شد که بیشتر از اقتصاد این شهر، گلوی مردم را می‌فشارد. برای پی بردن به این موضوع کافی است تنها از پایانه شهید سلطانی کرج قصد سفر به مرکز یا جنوب شهر کرج داشته باشید. آن‌وقت است که در یک مسیر چند کیلومتری که می‌توانید ۵ دقیقه‌ای طی کنید بیش از نیم‌ساعت معطل می‌مانید.

یکی از نقاطی که کلاف آن از دست مسئولان در رفته است، پل فردیس است. فردیس پلی شناخته شده در شهرستان کرج است، این پل در مسیر اتوبان تهران – قزوین یعنی شاهراه ارتباطی بیش از ۱۴ استان کشور واقع شده است. ترافیک پیچیده و طولانی خاطره‌ای است که همه از این پل به یاد دارند. شهروندان کرج و همه مسافرانی که از این مسیر تردد می‌کنند، طعم تلخ ترافیک چند ساعته پل فردیس را چشیده‌اند. اگر تعطیلات چند روزه‌ای فرا برسد، ترافیک این منطقه نیز چند برابر می‌شود.

  عمرمان در صف اتوبوس‌ها هدر رفت

یکی از اهالی کرج درباره مشکلات ترافیک کرج به «قانون» می‌گوید: هر روز به خاطر شغلم مجبورم به تهران بروم. به دلیل ترافیک سنگین و هزینه بالای کرایه تاکسی از اتوبوس و مترو استفاده می‌کنم. دیگر جایی در کرج پیدا نمی‌کنید که ترافیک نداشته باشد.

خانم توللی می‌گوید: مشکل تنها رفتن از کرج تا تهران نیست، بلکه رفتن از مرکز شهر تا مترو جای خود را دارد. تعداد اتوبوس‌ها بسیار کم است، بعضی اوقات که بارندگی است حتی ۴۵ دقیقه هم منتظر اتوبوس مانده‌ام، از سختی‌های سوار شدن به اتوبوس که بگذریم، از ترافیک این مسیر  و علی‌الخصوص پل فردیس نمی‌شود گذشت. در حالت عادی برای رفتن به سرکار باید تنها یک ساعت زمان بگذارم، اما هرروز بیش از ۴ ساعت عمر ما در صف اتوبوس و ترافیک هدر می‌رود.

  ما می‌مانیم و ترافیک چند ساعته

همچنین آقای مافی، یکی دیگر از شهروندان کرج نیز به «قانون» می‌گوید: ساکن محله گوهردشت کرج هستم ولی به‌خاطر کارم هر روز به شهر ملارد می‌روم. به خاطر ترافیک سنگین و خستگی از خودروی شخصی استفاده نمی‌کنم. اما با استفاده نکردن من از وسیله نقلیه تاکنون ندیده‌ام که مشکل ترافیک حل شود و در نهایت من می‌مانم و ترافیک چند ساعته و صف‌های طولانی اتوبوس و تاکسی.

ترافیک کرج مختص امروز و دیروز نیست، بلکه این مشکل از سال‌های گذشته آغاز شده است. اکنون نیز شهروندان هر روز شاهد تلف‌شدن وقت، هدر رفتن سوخت و کلافگی ناشی از ترافیک سنگین هستند. تاکنون طرح‌های مختلفی مانند احداث زیرگذر از میدان شهید سلطانی به جاده مخصوص برای حل ترافیک پل فردیس، طرح زوج و فرد در مرکز شهر، چندین تقاطع غیر هم‌سطح در نقاط مختلف شهر کرج و. .. اجرا شده اما با اجرای این طرح‌ها هنوز مشکل حل نشده است.

از این‌رو این پرسش مطرح می‌شود که چرا مشکلات ترافیکی بعد از اجرای این طرح‌ها همچنان به قوت خود باقی است؟ آیا این اقدامات در سطحی نبود که این مشکلات را برطرف سازد؟ آیا برای حل ترافیک کلانشهر کرج کارشناسی نشده بود؟ و در نهایت این‌که چرا با اجرای این طرح ها، مشکل همچنان وجود دارد؟ جمعیت بسیاری از مردم اول صبح به پل فردیس کرج  وارد و خارج می‌شوند و شب هنگام از این مسیر باز می‌گردند.

در این میان ترافیک این پل به مشکلی هر روزه و جزیی از زندگی این افراد تبدیل شده است. واقعیت این است که کلانشهر کرج علی‌الخصوص ‌اتوبان کرج – تهران و پل فردیس، ظرفیت کشش بار ترافیکی فعلی را ندارند و این ظرفیت مدت‌هاست پر شده و باید با اختصاص اعتبارهای ویژه برای قطار شهری و اجرای طرح‌های خاص و در زمان کوتاه این مشکلات را برطرف کرد.

ساماندهی ترافیک کرج، میلیون‌ها ساعت اتلاف وقت روزانه و صرف هزینه‌های سوخت و استهلاک خودرو و اعصاب مردم را کاهش خواهد داد.

روزنامه قانون

برچسب‌ها : ,