ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

مخالفان و موافقان طرح تشکیل وزارت میراث و گردشگری

چند روز پیش تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تصویب کلیات طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری خبر دادند. پس از آن صف‌کشی موافقان و مخالفان این طرح شروع شد و نمایندگان در این مورد اظهارنظر کردند.

وب‌سایت اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی نیز با انتشار نظر برخی از نمایندگان مخالف با این طرح، نشان داده است ازجمله مخالفان این طرح است.

کلیات طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصویب شد. پس از تصویب نیز بنا شد جزئیات طرح ابتدا برای بررسی بیشتر به کارگروه ویژه‌ای برود، سپس مجددا در کمیسیون به آن رسیدگی شود.

این اولین‌بار نیست که نمایندگان مجلس برای تغییر ساختار و جایگاه سازمان میراث فرهنگی و تبدیل آن به وزارتخانه خیز برمی‌دارند. پیش از این و در زمان دولت دهم هم یک‌بار دیگر چنین تلاشی از سوی برخی نمایندگان صورت گرفت و از ١١٧ نماینده برای آن امضا جمع شد.

استدلال آن نمایندگان در واکنش به وضعیت سازمان میراث فرهنگی در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد بود، برخی معتقد بودند این سازمان به محلی برای رفت‌وآمد و حضور افراد جریان انحرافی تبدیل شده است و به همین خاطر بهتر است ساختارش تغییر کند تا مجلس بتواند روی آن نظارت کند. البته با شروع به کار دولت یازدهم و در شهریور ٩٢ هم دوباره این طرح در قالب طرحی یک‌فوریتی با امضای ١١٢ نماینده در مجلس مطرح شد و نمایندگان حامی طرح می‌گفتند تلاش برای تغییر ساختار این سازمان ربطی به مسائل سیاسی ندارد. با این همه به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی و اقتصادی کشور، امکان به‌نتیجه‌رسیدن و قانونی‌شدن چنین طرحی دور از انتظار باشد و میراث فرهنگی و گردشگری کشور همچنان در قالب سازمانی به کار خود ادامه خواهد داد.

درهمین‌حال اما جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت در مجلس یکی از موافقان طرح اخیر است؛ او در گفت‌وگویی با «فارس» در این‌باره گفت: یکی از ضعف‌های مهم در سازمان میراث فرهنگی این‌ است که براساس سیاست خاص دولت‌ها، ریاست این سازمان تخصصی نیست و کسی که از همه‌جا رانده شده است را به ریاست آنجا می‌گمارند.

وی درباره تصویب طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یکی از سازمان‌های مهم کشور است که با توجه به تنوع آب‌وهوایی و طبیعت زیبای کشورمان، گردشگری برای ما بسیارمهم است؛ ولی متأسفانه سرانه دریافتی کشور از گردشگری پایین است.

نماینده مردم رشت در مجلس افزود: یکی از ضعف‌های مهم در این سازمان این‌ است که براساس سیاست خاص دولت‌ها ریاست این سازمان تخصصی نیست؛ بنابراین همیشه مشکل دارد و در همین دولت کنونی این سازمان دو مدیر عوض کرده است. همین امر باعث می‌شود تا ماندگاری مدیریت بسیارپایین بیاید و این سازمان رشد چندانی نکند و مسئولانش هم پاسخ‌گو نباشند.

کوچکی‌نژاد ابراز امیدواری کرد که با تشکیل این وزارتخانه ضعف‌های موجود در سازمان میراث فرهنگی ازبین برود.  درهمین‌حال، اما ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سایت مجلس در مخالفت با این طرح اظهارنظر کرده و گفته است: کمیسیون اجتماعی مجلس اقدام به تصویب چنین طرحی کرده است تا این سازمان را ملزم به پاسخ‌گویی کنند زیرا پاسخ‌گو‌بودن سازمان‌ها و نهادها اتفاق خوبی است که منجر به رشد خواهد شد اما ارزش این پاسخ‌گویی مساوی با یک هزینه سرسام‌آور است! باید قبول کنیم کشور در شرایطی است که باید بابت هزینه هر ریال پاسخ‌گو باشد و تشکیل یک وزارتخانه جدید می‌تواند هزینه بسیاری را به کشور متحمل کند.

سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی مجلس گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به لحاظ منابع در حدی نیست که نیاز به پاسخ‌گویی دائمی آن باشد؛ چراکه بیش از آنکه منابع داشته باشد وظیفه و جنبه اجرائی دارد؛ درواقع پول در اختیار دستگاه‌های دیگر است و این بخش بیشتر فعالیت ستادی می‌کند و نمی‌تواند در راستای مباحث مربوط به حوزه اقتصاد گردشگری، منابع را توزیع کند.

منبع خبر: شرق