ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
شب بزرگان صحنه

جشن بازیگر خانه تئاتر با حضور هنرمندان برگزار شد

همه کسانی که از ابتدای کارشان خاک صحنه را خوردند و سختی کشیدند و بالا رفتند، آمده بودند. حرف همه‌شان این بود که تئاتر را با عشق شروع کرده‌اند و درد کشیده‌اند و شادی کرده‌اند. دوشنبه شب تالار وحدت میزبان دوازدهمین جشن بازیگر انجمن بازیگران خانه تئاتر بود که خیلی از بزرگان تئاتر در آن حضور داشتند.

هرچند شب همدلی و همدردی و دیدن اهالی تئاتر بود اما با این حال فراموش نکردند که حرف دلشان را هم بزنند. جمشید مشایخی از ورود بازیگران غیرتئاتری به این حوزه گله کرد و بهزاد فراهانی، دبیر این جشن هم از احترام نگذاشتن به تشکل‌های آزاد مردمی و حذف و نابودی دستاورد تشکل‌ها و بی‌برنامگی انتقاد کرد.

بزرگداشت پنج پیشکسوت

در این مراسم پنج بخش بزرگداشت هم درنظر گرفته شده بود که پری امیر حمزه نخستین کسی بود که از او تجلیل شد و مدالیوم ویژه مراسم را از دست فریده سپاه منصور دریافت کرد.

جعفر والی هم پیش از اهدای مدالیوم ویژه خانه تئاتر به این هنرمند پیشکسوت با ابراز خوشحالی از حضور در چنین جشنی آن هم بعد از مدت‌ها، بیان کرد: امشب شب تئاتر‌، همدلی‌، همدردی و دیدن است. خدا این شب‌ها را زیاد کند.

هنوز دل از تئاتر و سینما برنداشتم

در ادامه این بخش، پرویز شاهین‌خو هنرمند پیشکسوتی که ۱۰۲ سال سن داشت روی صحنه آمد و با ابراز شادمانی از اینکه زنده است و خدمت استادان خود حضور دارد‌، گفت: پس از ۱۰۲ سال عمر هنوز زنده هستم به یاری آن نیروی کلی که زمین و آسمان را به گردش در می‌آورد و من را زنده نگه داشته که چنین روزی را ببینم.

او که در کنار جمشید مشایخی و خسرو حکیم رابط سخن می‌گفت، ادامه داد: من از ۱۲ سالگی وارد تئاتر شدم آن هم در یک سینمایی که در لاله زار است و شب‌های جمعه و روزهای جمعه در آنجا کار می‌کردیم. از همان قدم اول در تئاتر کشیده خوردم و هنوز هم می‌خورم، اما دل از تئاتر و سینما برنداشتم. سپس جمشید مشایخی و خسرو حکیم رابط مدالیوم ویژه خانه تئاتر را به او اهدا کردند و بعد جمشید مشایخی اظهار کرد: سال ۷۷ جناب هادی مرزبان از من دعوت کرد که در نمایش «شب روی سنگفرش خیس» بازی کنم. من اگرچه کارم را با تئاتر شروع کرده بودم اما چند سالی از آن دور بودم به خاطر همین خواهش کردم خودش یک ماه با من تنها تمرین کند که به گروه برسم.

با قلمم قدم زده‌ام

او در ادامه گفت: حال ممکن است کسی در صنعت و ورزش مقامی داشته باشد اما به تئاتر چه ربطی دارد‌؟ (این جمله جمشید مشایخی با تشویق زیاد حاضران در سالن همراه شد)

حکیم رابط هم در سخنانی کوتاه با بیان اینکه اهل این سوی صحنه نیست و نخستین بار است که اینجا ایستاده‌ است، گفت: من با قلمم قدم زده‌ام.
پایان بخش بزرگداشت‌های دوازدهمین جشن شب بازیگر هم آوازخوانی پرویز شاهین‌خو هنرمند ۱۰۲ ساله بود که مورد تشویق حاضران قرار گرفت.
به گزارش ایسنا‌، در بخش دیگری از این مراسم بهزاد فراهانی دبیر دوازدهمین شب بازیگر با حضور روی صحنه بیانیه این جشن را خواند. او با قرائت بیانیه انجمن بازیگران خانه تئاتر به مناسبت دوازدهمین شب بازیگر به مسائلی از جمله گنگ بودن نقد مدیریت هنر و سیاست حاکم بر آن، نبود برنامه، درک کافی نداشتن از کاربرد فرهنگی و اجتماعی هنر‌، عدم شفافیت در بودجه هنر و اعلام صادقانه آن، عدم درک استقلال هنر و هنرمند،احترام نگذاشتن به تشکل‌های آزاد مردمی و حذف و نابودی دستاورد تشکل‌ها،‌ دل نسپردن به ایجاد سازمان مستقل تئاتر‌، بی‌توجهی به قرارداد تیپ و بازنگری در تعرفه‌های دستمزد و… اشاره کرد.

اهدای جوایز بدون مجری

پایان بخش مراسم شب گذشته اهدای جایزه به برگزیدگان بازیگری بود که این بخش توسط کاندیداهایی که روی صندلی‌هایی که برسن تعبیه شده بود حاضر شدند. در بخش اول ناهید مسلمی مدالیوم ویژه خانه تئاتر را به فرزانه کابلی به عنوان برگزیده هیأت ویژه داوران اهدا کرد.

در بخش دیگر پریسا مقتدی جایزه استعداد ویژه را به نسیم افشارپور داد.

جایزه پوریا رحیمی سام به عنوان یکی از برگزیدگان بازیگران مرد را هم خسرو شهراز اهدا کرد که البته رحیمی سام جایزه خود را به پدرش که هشت سال قبل از دنیا رفته بود و او به دلیل اجرای تئاتر نتوانسته بود در مراسم خاکسپاری‌اش شرکت کند اهدا کرد. ستاره اسکندری هم دیگر بازیگری بود که جایزه‌ای را به یکی از برگزیدگان بازیگری زن یعنی الهام کردا تقدیم کرد. محمدعلی محمدی بازیگر «قصه ظهر جمعه» هم جایزه خود را از امین طباطبایی دیگر کاندیدای بهترین بازیگر دریافت کرد. همچنین توماج دانش بهزادی که خود برای نمایش «بیرون پشت در» کاندیدای بازیگر مرد سال ۹۳ بود، مدالیوم ویژه جشن شب بازیگر را به علی سرابی برای بازی در ترانه‌های محلی اهدا کرد که البته سرابی در سالن حضور نداشت.

دیگر بازیگر زن برگزیده این مراسم هانا کامکار بود که مدالیوم خود را از شیدا خلیق دریافت کرد.

آخرین فردی که برای اهدای جایزه دعوت شد ستاره اسکندری بود که پیش از این هم برای تقدیم جایزه به الهام کردا روی صحنه آمده بود.
به گزارش ایسنا‌، پایان بخش این مراسم که در آن هنرمندان زیادی به همراه مهدی شفیعی‌ و پیمان شریعتی مدیر و معاون اداره کل هنرهای نمایشی حضور داشتند عکس سلفی بهرام افشاری و دیگر کاندیداهای بازیگری روی سن تالار وحدت بود.

روزنامه ایران