ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

«مهرآباد» همچنان می‌ماند

«ترمینال مهرآباد نیز از نو بازطراحی می‌شود.» این بخشی از صحبت‌های روز گذشته عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی است. این در حالی است که در مردادماه سال گذشته شهردار تهران با بیان اینکه مطالعات در مورد فرودگاه مهرآباد و تأثیرات آن در آلودگی هوای شهر انجام شده است، گفت: «به علت نقش نگران‌کننده این فرودگاه در آلودگی هوا، انتقال فرودگاه به مکان دیگر باید به‌سرعت انجام شود.»

شرق نوشت: حرف‌وحدیث‌ها درباره انتقال فرودگاه مهرآباد از مرداد سال گذشته و با سقوط آنتونوف شروع شد. در آن زمان محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، از یک سال مطالعه درباره فرودگاه مهرآباد «به‌صورت جدی» خبر داده و گفته بود در حال پیگیری انتقال این فرودگاه به خارج از شهر و مذاکره با نهادهای مرتبط است.

براساس آماری که مسئولان اعلام می‌کنند، سال گذشته بیش از ۱۳ میلیون مسافر از طریق فرودگاه مهرآباد جابه‌جا شده‌اند و حدود ۱۰۹ هزار پرواز هم در این فرودگاه انجام شده است. درحال‌حاضر بیشتر پروازهای بین‌المللی از طریق فرودگاه امام‌خمینی و پروازهای داخلی از طریق فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود.

شهردار تهران، آلودگی هوا به دلیل افزایش سفرهای شهری، آلودگی صوتی و امنیت شهروندان را از دلایل ضرورت انتقال فرودگاه‌های پرتردد به خارج شهر عنوان می‌کند. با وجود این استدلال‌ها، محمدعلی ایلخانی، سرپرست شرکت فرودگاه‌های ایران، گفته به‌دلیل افزایش ۹ درصدی سالانه مسافران مهرآباد، امکان جابه‌جایی این فرودگاه تا ۱۰ سال آینده وجود ندارد.

بااین‌حال آقای ایلخانی گفته برای کاهش ساعت‌های کاری در فرودگاه مهرآباد، بخش زیادی از پرواز‌ها ممکن است با توسعه فاز دوم فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی، به این فرودگاه منتقل شود. فرودگاه مهرآباد در سال ۱۳۱۷ در بخش جنوب‌غربی تهران ساخته و به نام روستای مهرآباد که در‌‌ همان منطقه بود، نامیده شد. اما با توسعه شهر تهران درحال‌حاضر در منطقه پرجمعیت و در میان محله‌های مسکونی هاشمی، معین، هوشیار و چند منطقه مسکونی و تجاری دیگر قرار گرفته است.

احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران، هم در آن زمان در اظهارنظری درباره ضرورت جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد سخن گفته بود، اما این‌بار شهردار تهران است که با پرده‌برداری از یک مطالعه یک‌ساله، از آسیب‌های این فرودگاه گفت و بر عزم جدی مدیریت شهری تهران برای جابه‌جایی این فرودگاه تأکید کرد. از مسئولان شهری اصرار و از مدیران هواپیمایی انکار! به‌گونه‌ای که علیرضا جهانگیریان – معاون وزیر راه‌وشهرسازی – در حاشیه بازدید اعضای شورای شهر از پروژه ساخت مترو فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه کارکرد فرودگاه مهرآباد برای پوشش پروازهای داخلی باقی می‌ماند، گفت: ممکن است برخی پروازهای طولانی که بیش از دوساعت به طول می‌انجامد، به فرودگاه امام‌خمینی(ره) منتقل شود.

رایزنی ادامه داشت تا اینکه رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از منتفی‌شدن طرح انتقال فرودگاه مهرآباد خبر داد و گفت: شرط‌وشروط‌هایی را به‌جای انتقال در نظر گرفته‌اند که یکی از آنها تغییر مسیر پرواز هواپیماهاست تا این پرندگان ماشینی، در کمترین زمان ممکن از فراز ساختمان‌های تهران عبور کنند. اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، درباره آخرین وضعیت طرح انتقال فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه این طرح منتفی شده است، گفت: در مورد وضعیت فرودگاه مهرآباد جلسات مفصلی با شهرداری منطقه دو، مدیر فرودگاه مهرآباد و مدیرکل اداره فرودگاه‌های وزارت راه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرداری دو مطالعه مستقل از یکدیگر دربار ه ساماندهی فرودگاه مهرآباد انجام داد‌ه‌اند، ادامه داد: در گزارش تهیه‌شده از وزارت راه، به نقش مدیریتی این انتقال توجه شده و در گزارش معاونت شهرسازی شهرداری تهران نیز نیازهای شهری، آلودگی، مشکلات زیست‌محیطی و… فرودگاه مورد توجه قرار گرفته است. شاکری با بیان اینکه انتقال فرودگاه مهرآباد به دلیل نیازهای موجود منتفی شده است، گفت: سعی بر این است که با کاهش پروازهای سالانه فرودگاه مهرآباد، این فرودگاه را در حد یک فرودگاه محلی و شهری نگه داریم.

فرودگاه مهرآباد ظرفیت جابه‌جایی ١۴ میلیون مسافر در سال را دارد و قطعا با راه‌اندازی ترمینال دو فرودگاه امام‌خمینی(ره) از بار فرودگاه مهرآباد کاسته می‌شود.  وی گفت: اخیرا وزارت راه اقداماتی را در راستای تزریق بودجه انجام داده است و امیدواریم با ورود بخش خصوصی، ساخت ترمینال دو فرودگاه امام‌خمینی (ره) آغاز شود و با بهره‌برداری از فاز دو فرودگاه امام‌خمینی ظرفیت این فرودگاه به ٢٠ میلیون می‌رسد و می‌توانیم با انتقال بخشی از سفرهای فرودگاه مهرآباد، حجم سفرهای این فرودگاه را کاهش دهیم.