ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

معلمین هم خانه دل را آذین ببندند

شهروندان – میرزا علی آیت اللهی:
هرساله مدارس سال تحصیلی راباجشن و سرور آغاز میکنند اما لازم است آموزگاران و دبیران نیزخانه دل را آذین ببندند و باعاطفه به استقبال دانش آموزان بروند و آموزش و پرورش نیز باکمک به مسائل معیشتی به استقبال فرهنگیان برود.

میرزا علی آیت اللهیاین که در آغاز سال تحصیلی مراسم میگیرند عالی است،جشن و سرور و آذین بندی مدارس و جشن شکوفه هاو……..همه خوب است ولازم ولی کافی نیست.

آذین بندی های دیگری لازم است.

آموزگار ابتدایی باید خانه دلش را آذین ببندد،آماده باشد تا عاطفه اش رابروز دهد.ودرعین حال بتواند درفرایند اجتماعی شدن دانش آموز به قدرت تعقل و اندیشه او بپردازد.بچه های این دوروزمانه بادقت دیدن و به حافظه سپردن،باتمرکز شنیدن و درخاطر نگهداشتن و تجزیه و تحلیل کودکانه و اندیشیدن راخوب بلد نیستند. کاش آموزگاران ابتدایی ما درکنارتلاششان برای آموزش به این نوگلان به مواردی که ذکرشد نیز بپردازند.

ای کاش آموزش و پرورش هیچگاه پیردختران رابه آموزگاری مدارس ابتدایی نگمارد.ای کاش معلمین فرزندان مردم را نوباوگان خودبدانند که میدانند و با محبت و عشق به آنها بنگرند.

اما دبیران دبیرستان هم باید خانه دل را آذین بندی کنند و به استقبال فرزندان مردم بروند خوبست آنها به خوبی بدانند که دانش آموز۱۲ ساله هرچند سنش بالا آمده است ولی هنوز درحال و هوای کودکی است . نباید به صرف تغییرفضای مدرسه اوراخیلی بزرگ بپندارندو باسختگیری های بیش از حد زمینه ناامیدی و تاحدی بیخیالی و زده شدن از مدرسه را در آنها فراهم آورند.پس عاطفه رااز آنها نباید دریغ کرد .باصراحت باید دوست داشتن رابه آنها ابراز کرد.

به راستی دبیران ۳ساله اول دبیرستان باید به گرفتاریهای دوران بلوغ توجه کنند ومدارای اندیشمندانه راسرلوحه کارخودقراردهند.

درسه ساله دوم دبیران ماباید خودراحتما آماده به کارگرفتن دانش جدید کنند و از ابزار جدید هرچند ناقص درراه آموزش بچه ها استفاده کنند. مدارس ما از ابزار کمک آموزشی کم دارند ولی آیاازهمان داشته های ناقص به خوبی استفاده می کنندد؟براستی دبیران ما از کاربردهای کامپیوتر در مسائل آموزشی آگاهی دارند(میدانم که ضمن خدمت دراین زمینه کارهای خوبی انجام است ولی کاربرددانسته ها اهمیتش کم نیست) و از آن استفاده می کنند؟آیا از فضای حاکم برشبکه های اجتماعی و اینترنت درعرصه فرهنگی مطلعند و خوددر آنجاحضوردارند؟اگر دراین زمینه ضعفی باشدنهال آموزش به ثمرنخواهد نشست.

اما دولت هم باهمه مشکلاتی که دارد باید خانه دل رابرای معیشت معلمین به کار گیرد.معلم چند شغله، دبیر کم درآمد کشوررابه سوی توسعه پایدارازبعد آموزشی به پیش نخواهد برد

برچسب‌ها : ,