ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
نماينده پيرانشهر خبر داد

تفحصی دیرهنگام به خاطر شین‌آبادی‌ها

شهروندان:
مدت‌هاست که از حادثه آتش سوزی در مدرسه‌ای در روستای شین آباد شهرستان پیرانشهر می‌گذرد، اما هنوز زخم‌های کودکان شین آبادی التیام نیافته است.

شین‌آبادی‌هاکودکان شین آبادی چشمشان به دست دولتمردان است. دولتمردانی که با گفتن سخنانی از قبیل آزادسازی قیمت‌ها شرایط را برای خانواده‌های شین آبادی سخت‌تر می‌کنند. آنها را به این دلیل که هزینه بیمارستان ساسان زیاد است به بیمارستان دولتی محب فاطمه‌الزهرا برده‌اند. اما در این میان رسول خضری در گفت‌وگویی با بیان اینکه خواست ما درمان این کودکان توسط بهترین تیم در بهترین مرکز است اظهار داشت: این کودکان در بخش VIPبیمارستان محب که تازه افتتاح شده‌است بستری شده‌اند و توسط همان افرادی جراحی می‌شوند که در بیمارستان ساسان این جراحی‌ها را انجام می‌دادند. آنچه می‌خوانید حاصل گفت و گوی با خضری است که در پی می‌آید.

  • در مورد دلیل جابه‌جایی مرکز درمانی کودکان شین آبادی توضیح دهید؟

ما در ماه قبل یک جلسه در بیمارستان محب حضرت فاطمه زهرا داشتیم که در آن قرار شد،‌ این کودکان در بیمارستان محب تحت عمل جراحی توسط اساتید بیمارستان محب مانند آقایان دکتر فاطمی،‌دکتر منافی و دیگر اساتید قرار بگیرند. باید گفت که بیمارستان محب از جمله مراکز ملی و تحقیقاتی اصلی و قطب کشور است و همان اساتیدی که در بیمارستان ساسان این کودکان را عمل کرده‌اند پزشک اصلی بیمارستان محب هستند و به صورت پاره وقت در بیمارستان ساسان کار می‌کنند. ما در وزارت بهداشت یک جلسه داریم با پزشکان معالج بیمارستان محب در خصوص روند درمان و معالجه این کودکان، چه اینکه جراحی پلاستیک این کودکان بیش از ۵۰ عمل جراحی نیاز دارد، لذا باید یک مرکز درمانی و پزشکی باشد که به صورت مداوم و تضمینی حتی پس از دوران نمایندگی ما هم روند درمانی را ادامه دهد. همچنین اینکه بهترین مرکز و بهترین پزشک این کودکان را عمل کند.

در حال حاضر وضعیت کودکان شین‌آبادی چگونه است؟‌

از میان ۲۶ نفر دانش‌آموز آسیب دیده‌،‌ دانش‌آموزان دیگری هم که باقی مانده‌اند نیاز به جراحی‌های متعددی هم در ناحیه دست و هم در ناحیه صورت دارند. زیرا خیلی از این کودکان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد سوختگی دارند. در حال حاضر هم بازگشت به زندگی و اجتماع این کودکان مهم است. جراحی‌های بسیاری روی این کودکان انجام شده است اما مسئله بهبود این کودکان یک پروسه طولانی است. این سوختگی‌ها هم از لحاظ شدت و هم از لحاظ ناحیه آسیب دیده که دست و صورت است نیاز به دقت و عمل حساس‌تری دارد. با توجه به اینکه بیمارستان محب یک بخش VIP ویژه دارد که حدود ۴ ماه است که افتتاح شده است و ما به اتفاق اولیای کودکان از این مرکز دیدار داشته‌ایم باید گفت که این مرکز یک مرکز ملی و قطب‌های کشوری است که این کودکان در حال مداوا در آن هستند. همچنین باید اعلام کنم که ما دو مطالبه اصلی از دولت یازدهم داریم، نخست اینکه این کودکان در بهترین مرکز توسط بهترین پزشک جراحی شوند، و مطالبه دیگر اینکه برای این کودکان درخواست مستمری کرده‌ایم، که انتظار داریم مجموعه هیات دولت همراهی کنند و برای این افراد مستمری در نظر بگیرند. با توجه به اینکه این کودکان از خانواده‌های فقیر و کم درآمدی هستند، با این رفت و آمد بین تهران و شهرستان اگر شغلی هم داشته باشند تا کنون شغل خود را از دست داده‌اند. در این بین باید یاد آور شد که سال گذشته یک دیه ۶۰ میلیون تومانی بیمه عمر از بیمه ایران برای تمام این دختران گرفته شد و سال جاری هم یک بیمه عمر ۷۲ میلیون تومانی گرفته شد. ۱۴ نفری که به خاتمه درمان رسیده‌اند حدود ۷۰ میلیون تومان هم به‌صورت نقدی دریافت کرده‌اند. این ۱۲ نفری هم که دوره درمانشان ادامه دارد تا زمانی که ختم درمان این افراد اعلام نشود، در زمانی که ختم درمان اعلام شود دیه نقدی به روز محاسبه شده و به خانواده پرداخت می‌شود.

این حادثه بر اثر عدم مدیریت اتفاق افتاده است، با عاملان این حادثه چه برخوردی تا کنون صورت گرفته است؟

پرونده معلم و سرایدار مدرسه در دادستانی پیرانشهر همچنان مفتوح است و این افراد هم دفاع خود را بیان کرده‌اند، دادستانی پیرانشهر، قرار بود در مورد این معلم و سرایدار رأی بدهد، اما دوباره قرار شده است که بررسی بیشتری صورت گیرد و دادگاه صالح رأی قطعی را صادر کند.

آیا نیاز نیست که در راستای همین عمل وزیر وقت آموزش و پرورش هم بازخواست شود؟

ما هم از طریق صحن مجلس و هم در کمیسیون آموزش این موارد را پیگیری کردیم تا میزان قصور تمام مسئولان شفاف شود، ما این درخواست‌ها را داشته‌ایم.

چه پاسخی به شما داده شده است؟

با توجه به اینکه از وزیر آموزش و پرورش وقت جواب روشنی نگرفتیم بحث تحقیق و تفحص از آموزش و پرورش مطرح شد تا این وضعیت به‌صورت کلی مشخص شود. حدود ۱۵۰هزار کلاس غیر ایمن وجود دارد که یک مورد آن شین آباد بوده است. احتمال دارد حادثه دیگری از این دست در جای دیگری رخ دهد. چه اینکه در سال‌های گذشته هم حوادثی از این دست در درودزن فارس، در لردگان و جاهای دیگر رخ داده و این وضعیت مدام تکرار می‌شود. زمانی که چنین حادثه‌ای رخ می‌دهد به‌صورت مسکن کاری انجام می‌دهند و پس از آن به فراموشی سپرده می‌شود. بنابراین مد نظر ماست که این ۱۵۰هزار کلاس غیر ایمن، که در فصل سرما سیستم گرمایشی نامناسب دارند بررسی شوند. در این رابطه در نامه‌ای که رونوشت آن به من داده شده قرار است در برخی از کلاس‌ها که دارای سیستم گرمایش تابشی است از بخاری استفاده نشود و جایی که امکانش وجود دارد از پکیج و سیستم حرارت مرکزی استفاده شود. این نامه زده شده است و کارهای مقدماتی هم در مورد بخاری‌های تابشی انجام شده است. اما این مسئله نیاز به یک عزم جدی دارد. باید توجه داشت که تجهیز ۱۵۰هزار کلاس در سطح کشور شوخی بردار نیست. ما اگر هر کلاس را متوسط ۳۰ نفر در نظر بگیریم جمعیت زیادی می‌شود البته عموماً بیشتر هم هستند همین کلاسی که سوخت ۳۶ نفر دانش آموز داشت. متأسفانه بیشتر کلاس‌های مدارس کشور ما بیشتر از حد استاندارد دانش آموز دارند که این پدیده خطر را به مراتب بیشتر می‌کند.

بحث تحقیق و تفحص از آموزش وپرورش به چه مرحله‌ای رسیده است؟

طرح این تحقیق و تفحص توسط ما و برخی از دوستان مطرح شده است، ما می‌خواهیم متوجه شویم که بودجه‌ سال‌های ۸۹، ۹۰ و ۹۱ چگونه هزینه شده است، و ما می‌خواهیم طرح تحقیق و تفحص را از زمان تصدی آقای حاجی بابایی تهیه کنیم تا نحوه هزینه کردن بودجه در

آموزش و پرورش کامل بررسی شده و شفاف سازی شود که بودجه‌ای را که دولت برای ایمن سازی در لایحه وارد و مجلس هم تصویب می‌کند چگونه هزینه می‌شود.

زمان تحویل دادن این طرح چه زمانی است؟

این طرح هنوز کامل نشده است پس از تکمیل آن به احتمال زیاد در همین هفته به مجلس تحویل داده خواهد شد.

مطالبه شما از دولت برای اینکه چنین اتفاقاتی دوباره رخ ندهد چیست؟

اولین اقدام اینکه این ۱۵۰ هزار کلاس غیرایمن در سریع‌ترین و با تخصیص ۱۰۰درصد بودجه تجهیز شوند. زیرا اگر جایی ایمن نباشد، نباید در آن کلاس جلسه درس تشکیل شود، باید توجه داشت که در مراکز عمومی‌سیستم گرمایشی باید به صورت حرار ت مرکزی باشد. فرقی هم بین گاز و نفت نیست و اگر بخاری باشد در هر دو صورت خطرناک است. سیستم گرمایشی باید حرارت مرکزی باشد. نکته دیگر اینکه بخش اعظمی‌از کلاس حتی در خود تهران که پایتخت کشور است تخریبی هستند، بحث مقاوم سازی و ایمن سازی در مقابل بلایای طبیعی است تنها بحث آتش سوزی نیست و آتش سوزی یکی از بحران‌هاست. لذا مطالبه ما نوسازی و بهسازی و تجهیز مدارس است.

یدا… نعمتی – قانون