ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مديرعامل صندوق حمايت از روزنامه‌نگاران، هنرمندان و نويسندگان:

خدمات بیمه‌‌ای روزنامه‌نگاران ادامه می‌یابد

شهروندان:
صندوق تحت مدیریت او بیش از 20 میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است. صندوقی که بیش از 6 هزار نفر بیمه شده از مشاغل روزنامه‌نگار، هنرمند و نویسنده و خانواده‌هایشان را در سراسر ایران، خدمت ارائه می‌کند.

مهدی شجاعییعنی به دست کم ۲۴۰ هزار نفر بیمه شده اصلی و تبعی. صندوق حمایت، به عنوان کارفرمای بخش عمومی، وظیفه پرداخت حق بیمه کارفرمایی (۲۰درصد) این بیمه‌شدگان را بر عهده دارد. حق بیمه‌یی که در سال‌های اخیر از سوی دولت تامین نشده و سازمان تامین اجتماعی نیز اعلام کرده در صورتی که این پرداخت‌ها، انجام نشود، بیمه شده جدیدی از سوی این صندوق نباید ثبت نام شده و بیمه برای او برقرار شود. در کنار این مشکل، حسین انتظامی، معاون جدید مطبوعاتی وزیر ارشاد نیز بارها گفته است معرفی روزنامه‌نگاران از سوی صندوق حمایت به سازمان تامین اجتماعی، درست نیست و باید جلوی این کار گرفته شود. به گفته او، باید روزنامه‌های مستقل توانایی بیمه کردن خبرنگاران و کارمندان خود را داشته باشند و نیازی به صندوق حمایت از آنها، نیست.

مهدی شجاعی، مدیرعامل این صندوق در گفت‌وگوی زیر تاکید می‌کند این صندوق تعطیل شدنی نیست و به هر شکل ممکن، به بیمه شده‌های تحت پوشش خود، خدمات بیمه‌یی را ارائه خواهد کرد. به گفته وی، این صندوق در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیارد تومان حق بیمه به صندوق تامین اجتماعی بدهکار است و به زودی با کمک دولت، این مبلغ پرداخت خواهد شد تا بیمه‌شدگان جدید نیز در لیست اعضای این صندوق قرار گیرند. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید:

  • به نظر می‌رسد در حال حاضر برای بیمه‌شدگان روزنامه‌نگار، هنرمند و نویسندگان، محدودیت‌هایی به وجود آمده است، دلیل آن چیست؟

به همه کسانی که قبلا از طریق صندوق حمایت از روزنامه‌نگاران، نویسندگان و هنرمندان بیمه شده‌اند، خدمات دهی بیمه‌یی کماکان ادامه دارد. اگر بیمه‌شدگان این صندوق، موردی سراغ دارند که اخیرا در خدمات رسانی بیمه‌یی به او اختلال شده، اطلاع بدهند تا سریعا پیگیری می‌کنیم.

  • ولی دیگر شعبات بیمه و کارگزاری‌ها، بیمه شده جدیدی از صندوق نمی‌پذیرند. این اختلال نیست؟

درباره معرفی متقاضیان جدید، ما در حال حل و فصل مسائلی هستیم که با تامین اجتماعی داشتیم وبه زودی کار نام‌نویسی و برقراری بیمه معرفی‌شدگان نیز از سر گرفته می‌شود.

  • مشکل چه بوده که سازمان تامین اجتماعی بیمه شده جدیدی را از طریق این صندوق، نمی‌پذیرد؟

مشکل کسر بودجه سال‌های اخیر است. ما دچار کسر بودجه شده‌ایم و سازمان تامین اجتماعی بابت حق بیمه سهم کارفرما که ما حساب می‌شویم، طلبکار است. در اصل دولت به تامین اجتماعی بدهکار شد. دولت باید به ما پول می‌داد و ما به تامین اجتماعی می‌دادیم ولی این اتفاق نیفتاد. از رییس جمهور وقت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق پیگیری کردیم که بدهی صندوق حمایت جزو دیون دولت به تامین اجتماعی شود. این تقاضا مورد قبول رییس‌جمهور وقت قرار گرفت و دستور آن نیز به معاون اول داده شد. ولی در تغییر و تحویل دولت این دستور اجرایی نشد. معاون سابق تامین اجتماعی نیز به شعبات بیمه‌ای، بخشنامه کرد که خدمات رسانی به روزنامه‌نگاران، هنرمندان و نویسندگان را متوقف کند که او نیز برکنار شد. این مسائل باعث اختلال در کارها شد.

  • دولت فعلی، اکنون تقبل کرده است این بدهی را به تامین اجتماعی بپردازد؟

پیگیر هستیم که تامین اعتبار این موضوع انجام شود. امیدواریم به زودی با تامین اعتبار مورد نیاز و پرداخت آن به تامین اجتماعی، به متقاضیان جدید نیز خدمات بیمه‌یی ارائه کنیم.

  • میزان این بدهی چقدر بوده که دولت از پرداختش خودداری کرده و همچنان نپرداخته است؟

آن زمان که مشکل برای بیمه‌شدگان این صندوق به وجود آمد، بدهی ما به تامین اجتماعی حدود ۲۰ میلیارد تومان بوده و چون همه ماهه به دلیل سهم حق بیمه کارفرما این مبلغ اضافه می‌شود، قطعا اکنون بیش از ۲۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکاریم.

  • معاون جدید مطبوعاتی وزارت ارشاد بارها گفته که به صندوق حمایت از روزنامه‌نگاران اعتقادی ندارد و می‌گوید این کار اشتباه است و باید رسانه‌ها، کارکنان خود را طبق قانون بیمه کنند. آیا از طرف مسوولان جدید، به شما توصیه‌یی برای توقف در کارها، نشده است؟

فلسفه وجودی ایجاد صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان از ابتدا این بود که به روزنامه‌نگاران خدمات بیمه‌یی بدهیم و از آنها حمایت کنیم. ایده اولیه تاسیس صندوق را در سال ۸۰ بنده دادم و هدفم نیز این بود که به روزنامه‌نگاران برای خدمات بیمه‌یی و حمایت‌های همه‌جانبه سرویس ارائه شود. اکنون نیز بیشترین استحقاق را برای دریافت خدمات بیمه‌یی و حمایت‌های تامین اجتماعی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران دارند، چون اکثر موسسات مطبوعاتی غیردولتی به لحاظ شرایط اقتصادی نمی‌توانند خبرنگاران‌شان را بیمه کنند و خبرنگاران نیز مجبورند کار کنند. اینجاست که حق خبرنگاران ضایع می‌شود. برای همین این صندوق درست شده و این قشر را تحت پوشش قرار می‌دهد. آنها هم در زمانی که مشغول کارند و هم در زمانی که رسانه‌یی توقیف یا تعطیل می‌شود، از خدمات بیمه‌یی مانند بیمه بیکاری و خدمات درمان تامین اجتماعی استفاده می‌کنند. بیچاره خبرنگاران که همیشه مظلوم واقع می‌شوند. بعید می‌دانم معاون جدید وزیر ارشاد چنین مساله را اظهار کرده باشد.

  • استدلال مسوولان جدید این است که رسانه‌ها باید به قدری از لحاظ مالی تقویت شوند که برای بیمه نکردن کارکنان‌شان، بهانه‌یی نیاورند؟

به جز روزنامه‌های متعلق به نهادهایی مانند صدا و سیما، شهرداری و دولت که بودجه دولتی دارند، بقیه روزنامه‌ها، به ویژه بخش خصوصی، در این شرایط اقتصادی، با جان‌شان بازی می‌کنند. کار مطبوعاتی و رسانه‌یی در این شرایط توجیه اقتصادی ندارد.

جایی باید باشد از نیروهای این رسانه‌های خصوصی و مستقل، دست کم حمایت بیمه‌یی کند. ان‌شاءلله نیز ما به این کار به هر شکلی که شده ادامه می‌دهیم. به روزنامه‌نگارها هم بگویید نگرانی از بابت بیمه خود نداشته باشند.

 اعتماد