ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

فیس‌بوک، اخلاق فیس‌بوکی می‌خواهد

شهروندان – حسین باهر:
به محض اینکه خبر رسید ایران در جام‌جهانی با آرژانتین همگروه شده است، عده‌ای به صفحه فیس‌بوک لیونل مسی ستاره مطرح آرژانتین رفتند و با گذاشتن پیام‌هایی به او توهین کردند.

حسین باهراین اتفاق که قبلا و درمورد افراد دیگر نیز رخ داده بود مورد اعتراض این فوتبالیست قرار گرفت همان‌طور که، بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی و شهروندان دغدغه‌مند نیز از آن متاثر شدند و نسبت به آن موضع گرفتند.

عنوان می‌شود هیجاناتی که معمولا درمورد طرفداری در فوتبال اتفاق می‌افتد، این ماجرا را رقم زده است. این توجیه پذیرفتنی نیست چون هر هیجانی که از اعتدال خارج شود، بیماری است.

باید گفت برخی از شهروندان ما که اتفاقا در شبکه‌های اجتماعی هم هستند دچار این بیماری هستند؛ حال آنکه، به‌نظرم چنین اتفاقاتی ضرر جبران‌ناپذیری به ما وارد می‌کند. گفته می‌شود در کشورهای دیگر نیز این اتفاقات می‌افتد اما، با توجه به پیشینه فرهنگی خود نباید رفتارهای زشت دیگران را تقلید کنیم.

ادعای ما این است که فرهنگ هفت هزار ساله داریم و آنچه از پیشینیان ما در همین حوزه ورزشی گفته می‌شود، نشان‌دهنده رعایت اخلاق جوانمردی است. داستان پوریای‌ولی معروف است و اکنون در کشور پوریای‌ولی این اتفاق می‌افتد که عده‌ای بدون توجیه به ورزشکاری که هیچ توهینی به آنها نکرده است، اهانت می‌کنند. چنین کاری نه اسلامی و نه انسانی است.

همان‌طور که قانونی نیست و باید کسانی که چنین کاری کرده‌اند، مورد مواخذه قرار بگیرند. دولت در روزهای اخیر منشور حقوق شهروندی را تدوین کرده است. به‌نظرم باید منشور اخلاق جوانمردی را نیز تدوین کنیم و مهم‌تر از آن قوانینی برای سامان‌دهی فضای مجازی به تصویب برسانیم. فیس‌بوک اخلاق فیس‌بوکی می‌خواهد و اگر افرادی چنین اخلاقی ندارند نباید به این فضا وارد شوند. باید توجه کرد که ادب و فرهنگ ایران است که این کشور را هزاران سال سرپا نگه داشته است.

رکن اساسی ماندگاری ما فرهنگ ماست و رفتاری که برخی با مسی داشته‌اند، دقیقا ضدفرهنگ بوده است آن هم در شرایطی که زیر ذره‌بین جهانیان قرار داریم.

در سال‌های اخیر برخی موفقیت‌های ورزشی باعث شده است ما حضور جهانی داشته باشیم. درست است که تیم فوتبال‌مان به جام‌جهانی رفته و هنوز با تیم‌های برتر فاصله داریم اما، به هر حال حضور داریم و دیگران بیشتر ما را می‌بینند و به ما توجه می‌کنند بنابراین، باید حواسمان جمع باشد.

درباره نویسنده