ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مراسم نکوداشت کاظم معتمدنژاد برگزار شد

استقبال از تاسیس جایزه‌ بین‌المللی به نام پدر علم ارتباطات

شهروندان:
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نکوداشت کاظم معتمدنژاد ضمن بیان اینکه وی در تمام طول زندگی خود به دنبال تدوین چارچوب‌های اخلاق فعالیت رسانه‌ای بود از تاسیس و پایه‌گذاری جایزه‌ای علمی و بین‌المللی به نام وی استقبال کرد.

نکوداشت دکتر معتمدنژادبه گزارش مهر مراسم بزرگداشت مرحوم کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران عصر امروز شنبه ۲۳ آذرماه با حضور جمع کثیری از اساتید علوم ارتباطات کشور و نیز سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی و معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پناهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه ضمن خوشآمدگویی به حاضران در سخنانی اظهار داشت: همه ما می‌دانیم که توسعه کشورها مرهون وضعیت اندیشمندان آنها است و از سوی دیگر شواهد نشان می‌دهد که پیشرفت یک کشور وابسته به پیشرفت دانش آن است که جز با توسعه مقام و موقعیت دانشمندان آن فراهم نمی‌شود. بر همین اساس باور داریم که بزرگداشت یک دانشمند بزرگداشت دانش است.

در ادامه این مراسم، ‌هادی خانیکی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه و دبیر اجرایی این مراسم در سخنانی با اشاره به اینکه همایش امروز که به مناسبت نخستین روز از هفته پژوهش برگزار می‌شود، پیش از این قرار بود همایش یک روزه نکوداشت دکتر معتمدنژاد باشد و با توجه به فوت او تغییر ماهیت داد، اظهار کرد: نکوداشت دکتر معتمدنژاد به عمر او وفا نکرد و تلاش آنهایی که می‌خواهند یاد علمی او را زنده نگاه دارند در نیمه راه باقی ماند. نکوداشت او به همین دلیل سمت و سویی دیگر یافت و تبدیل به بزرگداشتی شد تا بتواند زمینه‌ساز ادامه راه او در فعالیت‌هایش علمی اش باشد.

خانیکی ادامه داد: این نشست مهر ختم زندگی پدر علم ارتباطات نیست، بلکه بزرگداشتی است که سه وجه دارد و به صورتی رسمی، عاطفی و علمی به ارائه آراء و اندیشه‌های او خواهد پرداخت بر همین اساس به اعتقاد من این مراسم در ادامه راه نکوداشت او که در سال ۱۳۸۳ برگزار شد تعریف می‌شود و هنوز هم فکر می‌کنم که جای خالی برای پرداختن به وجوه زندگی علمی فردی که از شهر «مود» بیرجند تا مقر یونسکو در پاریس تاثیرگذار بود وجود دارد.

وی با اشاره به تلاش برای انتشار ارج نامه این نشست علمی تا سه ماه دیگر گفت: دوست داریم جایزه علمی ملی و بین المللی به یاد مرحوم معتمدنژاد تاسیس کنیم اما در این راه شتابزده عمل نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم مصادره به مطلوب صورت پذیرد. می‌شود به یاد او در یونسکو جشنواره علمی خوارزمی یا جشنواره مطبوعات کاری انجام داد و بر اساس آن هر ساله پژوهش‌ها، تالیفات و پایان نامه‌های برتر در حوزه ارتباطات را معرفی و تدبیر کرد. دوست داریم آثار ناتمام دکتر معتمدنژاد مجدداً منتشر شود. البته تلاشمان نیز این نیست که از او استادی غیرقابل نقد بسازیم، بلکه به اعتقاد ما او تازه در آغاز راه معرفی قرار دارد.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان خود از معتمدنژاد به عنوان فردی یاد کرد که حوزه تاثیرگذاری‌اش بسیار فراتر از یک معلم معمولی بود. وی گفت: رفتار، زندگی و نگرش معتمدنژاد از او شخصیتی تاثیرگذار و محوری ساخت که می‌شد طلبگی دانش را در بالاترین حد ممکن در او دید.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین گفت: ادبیات خاص رشته روزنامه‌نگاری با برخی از تلاش‌های او رونق یافت، اما این همه کار او نبود بلکه همکاری‌اش با مطبوعات و پدیدآورندگان آن نیز تحسین برانگیز بود.

مسجدجامعی با اشاره به تدوین میثاق‌نامه حرفه‌ای مطبوعات توسط مرحوم معتمدنژاد گفت: او همه دانش و تجربه خودش را در آن میثاق‌نامه ارائه کرد و بخشی از آن را به قراردادهای جمعی اختصاص داد که دغدغه همیشگی‌اش بود و زمینه‌ای را برای ایجاد امنیت ملی و مقررات امنیتی صاحبان این حرفه فراهم می‌کرد. همچنین در فصلی دیگر از این میثاق نامه به سازمان حرفه‌ای مطبوعات اشاره کرد که دست کم از ۱۵۰ سال پیش در ایران که تلگراف بوجود آمد ساختاری تا به امروز ساختاری حرفه‌ای برای بهره گیری از رسانه‌ها معنا نیافت و هیچ تشکل صنفی و فعالیت صنفی مستمری هم در این زمینه وجود نداشت. در همین سال‌ها هم حدود ۱۰ سال قبل سندی برای بازگشایی و تاسیس دانشکده علوم ارتباطات امضا شد. در آن مراسم من هم حضور داشتم. لوح تاسیس دانشکده در محل آن نصب شد. حتی ما به محل تاسیس دانشکده رفتیم، اما الان بعد از ۱۰ سال تازه می‌شنویم که باید تاسیس دانشکده دوباره بازخوانی شود و همه راه‌ها از نو رفته شود. این سرنوشت در یکصد سال اخیر به صورت مکرر برای نهادهای صنفی مرتبط با رشته ارتباطات رخ داده است و آقای معتمدنژاد در طول حیات خود تلاش می‌کرد تا به این موضوعات سامان دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به تدوین سند اخلاق حرفه‌ای مطبوعات توسط مرحوم معتمدنژاد گفت: او پس از تدوین این سند از برخی از متخصصان و صاحبنظران رسانه خواست تا آن را مورد بحث و بررسی قرار دهند. خودش هم فروتنانه در نشست‌های آنان شرکت می‌کرد و مانند یک عضو عادی به نظرات متخصصان توجه می‌کرد. آنچه او بدنبالش بود تعریف اخلاق رسانه‌ای بود که در نهایت منجر به این شد سند ارائه شده در این زمینه در نمایشگاه مطبوعات به امضا رئیس جمهور وقت (سیدمحمد خاتمی) برسد و به یاد دارم که در آن نمایشگاه هیچ فردی نبود که از احترام و اجرای این سند سر باز بزند.

وی در بخش پایانی سخنان خود از ایجاد جایزه بین‌المللی به نام دکتر معتمدنژاد استقبال و اظهار امیدواری کرد: در دولت جدید این جایزه پایه‌گذاری و به شکل مناسبی ثبت شود و همچنین نهاد صنفی ماندگاری پیرامون آن شکل بگیرد.

برچسب‌ها : , , ,