ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بخاری‌های جانسوز هنوز روشن است

شهروندان:
با گذشت حدود یک دهه از تشکیل استان خراسان شمالی و توسعه نسبی زیرساختها گرچه آموزش و پرورش این خطه از این تحولات در بخش آموزشی و نرم افزاری بی نصیب نمانده اما این حوزه از نظر سخت افزاری همچنان بار مشکلات زیادی را بر دوش می کشد.

بخاری‌های جانسوزبه گزارش ایرنا، استان خراسان شمالی حدود ۱۸۰ هزار دانش آموز دارد که در بیش از دو هزار آموزشگاه تحصیل می کنند و اکنون همچنان ۴۰ درصد از مدارس این خطه با بخاری نفتی گرم می شوند.

گرچه با بالا گرفتن خطرات آتش سوزی بخاریهای چکه ای، آموزش و پرورش خراسان شمالی این وسایل غیراستاندارد را از گردونه گرمایشی کلاسها حذف و بخاریهای کاربراتوری را جایگزین آن کرد ولی همچنان خطر آتش سوزی گرد سر برخی مدارس این خطه می چرخد.

کمبود اعتبار و برخوردار نبودن یک سوم روستاهای خراسان شمالی از شبکه گازرسانی از مشکلاتی است که موجب شده همچنان بخاری نفتی به اصطلاح استاندارد در مدارس روستایی گرمابخش دانش آموزان در زمستان سرد و کوهستانی این منطقه باشد.

از حدود ۱۸۰ هزار دانش آموزی که در مدارس خراسان شمالی تحصیل می کنند ۵۲ درصد در مناطق روستایی این استان درس می خوانند.

مدیرکل سابق اداره آموزش و پرورش خراسان شمالی که امروز از این سمت تودیع شد، می گوید: از حدود سه هزار کلاس درسی که در استان وجود دارد حدود زار کلاس با بخاری نفتی گرم می شود.

ˈمحمد وحیدیˈ به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: به منظور اجرای طرح نوسازی در مدارس خراسان شمالی امسال ۴۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که نیمی از آن برای نوسازی در اختیار اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس قرار گرفته است.

وی مشکل اصلی در ایمن سازی سامانه گرمایشی مدارس را صرف نظر از بودجه اندک، برخوردار نبودن بیش از نیمی از روستاهای استان از شبکه گازرسانی دانست.

در استان خراسان شمالی از ۸۰۰ روستا که افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده اند کمتر از ۳۰۰ روستا به شبکه گاز سراسری متصل هستند. طرح گازرسانی در ۱۵۰ روستا نیز از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به این استان در دست اجرا است.

مدیرکل سابق آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: برنامه اصلی آموزش و پرورش در بخش گرمایشی تجهیز مدارس به سامانه گرمایشی استاندارد است.

مدیرکل اداره نوسازی و تجهیز مدارس خراسان شمالی نیز گفت: براساس آمار ۴۰ درصد مدارس این استان از بخاری نفتی استاندارد استفاده می کنند که ۹۰ درصد این رقم مربوط به مناطق روستایی است.

ˈمحمد باباییˈ افزود: بخاری نفتی چکه ای که خطرات زیادی داشت از سال گذشته از تمام مدارس حذف و بخاری نفتی کاربراتوری استاندارد جایگزین آن شده که ایمنتر از نوع قبلی است.

وی اضافه کرد: امسال نیز طرح نوسازی و اصلاح سامانه گرمایشی مدارس با اعتبار ۴۰ میلیارد ریالی در دستور کار قرار گرفته که ۲۰ میلیارد ریال آن تامین و پیمانکار آن نیز به زودی تعیین می شود.

او گفت: در این طرح سامانه گرماشی تابشی با بهره گیری از برق در دستور کار قرار گرفته که این سامانه از ترکیه تامین شده است.

وی اضافه کرد: هم اینک این طرح در مدارس شهرستانهای شیروان و مانه و سملقان اجرایی شده و مشکلی برای تامین این وسایل گرمایشی در مدارسی که برق دارند وجود ندارد.

مدیرکل اداره نوسازی مدارس خراسان شمالی ادامه داد: این سامانه علاوه بر گرمای بیشتر هزینه کمتری دارد و بکارگیری آن نسبت به سایر تجهیزات گرمایشی خطرات کمتری را به همراه دارد.

بابایی فرسودگی مدارس خراسان شمالی را مهمترین مشکل برای گرم کردن کلاسهای درس برای دانش آموزان دانست و گفت: مدارس فرسوده که عمدتا در مناطق روستایی واقع هستند اتلاف انرژی دارند لذا کمتر می توان فضا را به صورت مطلوب برای دانش آموزان گرم کرد.

وی ادامه داد: براساس مصوبه وزارت آموزش و پرورش از چند سال پیش در ساخت و سازهای جدید سامانه گرمایشی نوین شوفازی در دستور کار قرار گرفته که اکنون به فراخور بودجه این سامانه اجرایی می شود.

مدیرکل اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان شمالی هم گفت: این اداره کل به صورت مستقیم نظارتی بر تجهیزات و نحوه نصب سامانه های گرمایشی مدارس ندارد.

ˈعلی اصغر رضازادهˈ به ایرنا گفت: استاندارد و تحقیقات صنعتی خراسان شمالی بر تمام تجهیزات گرمایشی موجود در بازار نظارت عام داشته و شهروندان باید کالاهایی را که دارای علامت استاندارد است خریداری کنند.

وی اضافه کرد: براساس قانون، دستگاههای دولتی موظفند وسایل و تجهیزات مورد نیاز خود را از کالاهای دارای علامت استاندارد خریداری کنند.