ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
در کنفرانس ملی مدیریت بحران عنوان شد

ضرورت برنامه‌ریزی برای کاهش خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه

شهروندان:
رییس کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE با تاکید بر ضرورت وجود طرح و برنامه برای کاهش خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه، گفت: باید با راهکارهای درست و زودهنگام، ضمن بازسازی مناطق آسیب‌دیده کاری کنیم که در صورت حادثه بعدی، خسارات به حداقل برسد.

حوادث غیرمترقبهبه گزارش ایسنا، عباس جزایری در افتتاحیه کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE در شریان‌های حیاتی، صنایع و مدیریت شهری که صبح روز چهارشنبه در محل مرکز آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران برگزار شد، با بیان اینکه ایران یکی از ۱۰ کشور بلاخیز دنیاست و همواره حوادث مختلفی در آن رخ می‌دهد، افزود: امیدواریم با توجه به اتمام طرح پنج ساله آزمایشی جامع مدیریت بحران کشور و بازنگری آن در مجلس شورای اسلامی،‌ این کنفرانس بتواند اثرات قابل توجهی داشته باشد.

وی با اشاره به پنجم دی ماه و دهمین سالروز زلزله مرگبار بم که منجر به کشته شدن ۳۱ هزار و ۸۳۰ تن از ساکنان این شهر شد، افزود: باید برای کاهش آسیب بلایای طبیعی و غیرطبیعی برنامه‌ریزی کنیم تا آسیب‌پذیری‌مان از ناحیه حوادثی نظیر سیل، زلزله، خشکسالی، رانش زمین و … کاهش یابد.

رییس کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE با اشاره به وقوع زلزله طبس در اواخر حکومت رژیم پهلوی، اظهار کرد: بررسی‌های ما نشان داده است که در رژیم گذشته هیچ گونه برنامه‌ای برای مواجهه با حوادث طبیعی وجود نداشته و با وقوع زلزله طبس به نوعی استارت اقدام در این حوزه زده شده است.

وی افزود: پس از آن با وقوع زلزله رودبار و منجیل در سال ۶۹ به عنوان نخستین تجربه جدی زلزله پس از پیروزی انقلاب کارگروهی به منظور آمادگی در برابر سوانح و حوادث غیرمترقبه تشکیل و ستادی با همین نام آغاز به کار کرد.

جزایری با بیان اینکه از میان ۴۰ بلای طبیعی در دنیا، ۳۱ مورد آن سابقه وقوع در ایران را داشته است، خاطر نشان کرد: این حوادث خسارات وسیعی را بر جای خواهند گذاشت و به نوعی می‌توان گفت که در صورت بروز این حوادث، یک کشور تماما درگیر بازسازی و رفع تبعات ثانویه آن می‌شود.

باید برای کاهش خسارات بلایای طبیعی، طرح و برنامه داشته باشیم

رییس کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE با تاکید بر اینکه باید برای کاهش خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه طبیعی و غیرطبیعی، طرح و برنامه داشته باشیم، افزود: باید با ارائه راهکارهای مناسب، خسارات را هنگام وقوع حوادث کاهش دهیم و پس از آن برنامه‌ریزی صحیح برای بازسازی به گونه‌ای عمل کنیم که در حوادث بعدی خسارات کمتر شود.

وی زلزله رودبار را نقطه عطفی برای نوشتن قانون و آیین‌نامه برای مواجهه با حوادث غیرمترقبه دانست و گفت: در این دوره بود که اولین طرح جامع امداد و نجات کشور شکل گرفت و ستاد حوادث غیرمترقبه با حضور ۱۳ وزارتخانه و چهار ارگان ایجاد شد.

جزایری با اشاره به کش و قوس‌های موجود در روند ابلاغ آیین‌نامه این ستاد، افزود: سرانجام زمانی که آیین‌نامه حوادث غیرمترقبه مراحل نهایی خود را طی می‌کرد، زلزله بم رخ داد که متاسفانه هنوز آثار این زلزله نیز پس از گذشت ۱۰ سال در این شهر مشهود است.

رییس کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE با بیان اینکه زلزله بم شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خسارت بر جای گذاشت، اظهار کرد: در صورتی که زلزله سال ۲۰۰۵ پاکستان که منجر به کشته شدن بیش از ۸۰ هزار تن شد، رخ نمی‌داد؛ زلزله بم بزرگترین زلزله چند سال اخیر جهان بود.

وی زلزله بم را به مثابه دانشگاهی برای مدیریت بحران در کشور برشمرد و افزود: در هنگام این زلزله بود که تجربیاتی نظیر تقسیم‌بندی شهر و مسئولیت واگذاری استان‌های معین، عملیات تریاژ و انتقال مصدومان از فرودگاه بم به دیگر نقاط کشور، کنترل بیماری‌ها از قبیل تهیه و توزیع آب شرب و بهداشتی، مدیریت امدادگران بین‌المللی و ارائه ویزای آنی به آنان و … انجام شد.

جزایری یکی از بهترین تجربیات ناشی از زلزله بم که به ابتکار وزیر بهداشت دولت اصلاحات انجام شد را تجربه انتقال مصدومان به بیمارستان شهرهای دیگر و تریاژ مصدومان در فرودگاه دانست و گفت: همچنین دو بیماری مالاریا و سالس از مواردی بود که در ایام وقوع زلزله به خوبی مدیریت شد و در حالی که آمار آن پیش از وقوع زلزله حدود هفت درصد بود، پس از زلزله این آمار به دو تا سه درصد کاهش یافت.

رییس کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE با بیان اینکه در زلزله بم،‌ جمهوری اسلامی ایران از هیچ کشوری کمک نگرفت، گفت: البته به جز رژیم صهیونیستی، برای امدادگران تمامی کشورها که قصد کمک داوطلبانه را داشتند، ویزای آنی صادر شد.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مالی، نظارت، سازماندهی استفاده از منابع محدود، هماهنگی دستگاه‌ها و بخش‌ها، تهیه پیش‌نویس و لوایح قانونی،‌ اعلام وضعیت‌های بحرانی ملی استانی و پیگیری و پیش‌بینی تامین اعتبارات مالی از وظایف ستاد حوادث غیرمترقبه کشور است، افزود: باید همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند «بمی بسازیم که بهتر از گذشته باشد، طوری رفتار کنیم که ساخت و سازهایمان به گونه‌ای انجام شود که بهتر از گذشته باشد».