ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
امن‌ترین ساختمان‌ها در زلزله کدامند؟

انتقال پایتخت به دلیل بلایای طبیعی ساده‌انگارانه است

شهروندان:
رئیس مرکز مطالعات بحران‌های طبیعی در صنعتT بحث انتقال پایتخت به دلیل بلایای طبیعی را امری ساده انگارانه دانست و گفت: در توکیو هم به عنوان پایتخت ژاپن چندین برابر تهران زلزله رخ می‌دهد.

بلایای طبیعیبه گزارش ایسنا، دکتر نعمت حسینی در حاشیه نشست تخصصی انجمن علمی مدیریت بحران ایران، با بیان اینکه تهران اگر پایتخت شده ظرفیتش را داشته است، افزود: انتقال پایتخت به دلیل احتمال وقوع زلزله امری ساده انگارانه است. چرا که پایتخت یک کشور را اساسا بلایای طبیعی مشخص نمی‌کنند. همانطور که در توکیو هم به عنوان پایتخت ژاپن چندین برابر تهران زلزله رخ می‌دهد.

وی کنترل و نظارت بر بنگاه‌های خرید و فروش املاک و خودرو را عاملی دانست که منجر به حل مساله خواهد شد و افزود: برای انتقال پایتخت پارامترهای زیادی وجود دارد و قطعا با یکی دو مورد نمی‌شود در این باره تصمیم گرفت.

حسنی همچنین با بیان اینکه هنگام وقوع زلزله نگرانی ما بابت ساختمان‌های بلندمرتبه کمتر است، افزود: ما بیشتر نگران ساختمان‌های یک تا هفت طبقه هستیم چرا که اگر پریود رفت و برگشت این ساختمان‌ها با پریود زلزله یکی شود امکان خرابی وجود دارد.

این عضو هیات علمی پردیس فنی و مهندسی دانشگاه عباسپور در توضیح علمی این پدیده نیز گفت: پریود قالب زمین لرزه بین یک دهم ثانیه تا هفت دهم ثانیه است، این در حالیست که زمان رفت و برگشت برای هر طبقه از ساختمان حدود یک دهم ثانیه است و به همین دلیل در ساختمان‌های بالای هفت طبقه امکان این تداخل کمتر است، مگر اینکه بنا روی خاک نرم ساخته شده باشد.

به گفته حسنی در صورتی که گسل نیاوران فعال شود، میزان خطرپذیری ساختمان‌های روی این گسل کمتر از زمانی خواهد بود که گسل ری فعال شود.

رئیس مرکز مطالعات بحران‌های طبیعی در صنعت، خطرناک ترین محل یک ساختمان در هنگام وقوع زلزله را طبقه پیلوت یا همان همکف اعلام کرد و افزود: به همین دلیل است که ساکن شدن در طبقات همکف و زیر زمین ساختمان‌ها توصیه نمی‌شود.

حسنی افزود: به همین نسبت میزان وقوع خطر در طبقات بالایی‌ ساختمان‌ها کمتر می‌شود.

به گفته وی، در همین حال در ساختمان‌های بلند، بردن گاز به طبقات ممنوع است و باید از سیستم برق رسانی در این بناها به عنوان جایگزین گاز استفاده کرد.

این عضو هیات علمی پردیس فنی و مهندسی دانشگاه عباسپور همچنین احتمال خرابی ساختمان‌های بتنی را بیش از سازه‌های فلزی اعلام کرد و گفت: بتن بندی‌های آبکی و خاموت بندی‌های با فاصله نیز این امر را تشدید می‌کند.

حسنی همچنین با بیان اینکه ۷۰ درصد بلایای طبیعی مدیریت واحد یکسان دارند، تصریح کرد: باید برای این ۷۰ درصد یک پایه و اساس صحیح ایجاد شود.