ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
دکتر پرویز پیران:

نگاه مسئولان در مدیریت بحران مهم است

شهروندان:
امروز همزمان با دهمین سالگرد زلزله بم، کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE در شریان‌های حیاتی، صنایع و مدیریت شهری برگزار شد تا به موضوع بحران در کشورو مدیریت آن پرداخته شود.

کنفرانس ملی مدیریت بحرانبه گزارش شهروندان، این کنفرانس که قرار است دو روزه برگزار شود، به موضوع نقش و جایگاه کارگروه‎های مدیریت بحران کشور و دیگر سازمان‌ها در مدیریت بحران و HSE در صنایع و مدیریت شهری می‌پردازد.

در روز اول این کنفرانس، دکتر پرویز پیران دبیر علمی کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE گفت: زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد و ما توانایی مقابله با آن را نداشته نباشیم تا بر آن غلبه کنیم باید یکسری اقدامات انجام دهیم تا آن را حل کنیم و این یعنی مدیریت بحران.

وی گفت: در مدیریت بحران نگاه افراد و مسئولان به بحران‌ها و حوادث مهم است تا با یک برنامه ریزی اصولی بتوانند در کمترین زمان مشکل و بحران را حل کنند.

پیران به موضوع آموزش در مدیریت بحران تاکید کرد و گفت:وقتی حادثه ای اتفاق می افتد کمکها و مشارکتهای مردمی هم به دنبال آن شروع می شود که این را نبایداقدامات فنی و تخصصی بدانیم و باید این کمکها را مدیریت کنیم تا در زمان حادثه مشکلات را بیشتر نکنند.

وی تاکید کرد که آموزش در زمینه بحران باید به روز و متناسب با جامعه باشد و برای همین لازم است که در قوانین مدیریت بجران یک بازنگری شود.

وی گفت: این آموزش را می‌توان در کتاب، فیلم، موسیقی و …داد و نباید تنها مختص به محیط مدرسه باشد.

دبیر علمی کنفرانس ملی مدیریت بحران و HSE ادامه داد:آموزش به توانمند سازی افراد در مدیریت بحران کمک می کند که این مدیریت در تمام افراد وجود دارد و باید آن را کشف کرد.

وی با بیان اینکه خشکسالی و کمبود آب هم می‌تواند بحران باشد که تنها با تغییر نگاهمان به مصرف منابع آب، می‌توان آن را مدیریت کرد افزود:برای مشارکت فعال شهروندان و درگیر کردن آنان با حوزه مدیریت بحران یعنیدر زمان بروز حوادث و سوانح، باید آموزش داده شود تا با برنامه‌ریزی و به شکل مدیریت شده وارد عمل شوند.

پیران با بیان اینکه از روز اول زلزله بم تا امروز که در آستانه دهمین سالگرد آن هستیم، درگیر پروژه زلزله در این شهر بودم، گفت: در این سالها حرکتهای خوبی انجام شد اما در هیچ کدام هماهنگی و مدیریت وجود نداشت.

وی تاکید کرد :اگر نیمه خالی لیوان را مطرح می‌کنم،‌ به خاطر این است که به دنبال پر کردن آن هستم اما باید بگویم که یکسری درس‌ها از حوادث و سوانح غیرمترقبه گرفته نمی‌شود و ما در هر بحران، شاهد تکرار این رویه هستیم.

پیران به موضوع گروه‌های قربانی و بازماندگان زلزله اشاره کرد و گفت:مدیریت بحران باید برای بازماندگان حوادث نیز برنامه وجود داشته باشد که این بازماندگان شامل نزدیکان، نزدیکان درجه ۲، امدادگران، خبرنگاران و جامعه می‌شود چرا که هر یک از این افراد به نوعی از حادثه رخ داده، تاثیر می‌گیرند.

حوادث طبیعی در ایران

در ادامه عباس جزایری رئیس پژوهشکده و مرکز علمی کاربردی سوانح طبیعی گفت: از ۴۰ بلایا که در دنیا شناخته شده ۳۱ مورد آن در کشور ایران رخ داده و چون شورمان حادثه خیز است باید راهکارها و برنامه هایی در این زمینهداشت تا بتوان خسارت را در حد ممکن کاهش داد.

وی در مورد حوادث پس از انقلاب گفت: اولین حادثه در استان خراسان شهرستان طبس در دل کویر رخ داد که تخریب سنگینی را به بار آورد ، بعد از آن دو زلزله در شهر گیلان و زنجان اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: زلزله رودبار نقطه عطفی برای نوشتن قانون و آیین‌نامه برای مواجهه با حوادث غیرمترقبهاستکه ستاد حوادث غیرمترقبه با حضور ۱۳ وزارتخانه و چهار ارگان تشکیل شد.

جزایری با بیان اینکه متاسفانه زمانی این آیین نامه ابلاغ شد که زلزله بم اتفاق افتاد گفت: زلزله بم در ۲۸ دی ماه سال ۸۲ به بزرگی ۶٫۳ دهم ریشتراتفاق افتاد کهیک سوم جمعیت آن شهر دچار خسارت شد و به نظر من از این زلزله می توان به عنوان یک دانشگاه آموزشی استفاده کرد.

وی ادامه داد: یکی از بهترین تجربیاتدر زلزله بم ،ابتکار وزیر بهداشت دولت اصلاحات برای انتقال مصدومان به بیمارستان شهرهای دیگر و تریاژ مصدومان در فرودگاه بود.

وی افزود: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مالی، نظارت، سازماندهی استفاده از منابع محدود، هماهنگی دستگاه‌ها و بخش‌ها، تهیه پیش‌نویس و لوایح قانونی،‌ اعلام وضعیت‌های بحرانی ملی استانی و پیگیری و پیش‌بینی تامین اعتبارات مالی از وظایف ستاد حوادث غیرمترقبه کشور و باید همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند «بمی بسازیم که بهتر از گذشته باشد، طوری رفتار کنیم که ساخت و سازهایمان به گونه‌ای انجام شود که بهتر از گذشته باشد».