ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

درباره نهاد فرهنگ‌ساز

شهروندان – علیرضا جدایی*:
آموزش و پرورش وزارتخانه یی مهم با فراپوشی گسترده‌ای است، زیرا بیش از 12میلیون دانش آموز تحت پوشش مستقیم این نهاد است و به صورت غیرمستقیم هم اثرات زیادی در خانواده ها دارد.

علیرضا جدایی گستردگی این اثربخشی تا حدی است که می توان ادعا کرد آموزش وپرورش با همه جمعیت کشور در ارتباط است به گونه یی که می توان گفت آموزش وپرورش یعنی ایران. علاوه بر این گستردگی و ارتباط مستقیم نهاد آموزش با خانواده ها، آگاهان اعتقاد دارند آموزش و پرورش نقش اجتناب ناپذیری در تعالی علمی کشور دارد.

در ساحت فرهنگی، هم مهم ترین نهادی که می تواند فرهنگ ساز شود و نسل جدید را با ارزش های متعالی آماده ورود به اجتماع کند آموزش و پرورش است. درهفته یی که گذشت، تهران میزبان گردهمایی شورای معاونین و مدیران کل استان های این وزارتخانه مهم بود. وزیر آموزش و پرورش هدف از این گردهمایی را اعلام سیاست های آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید بیان کرده است. اما آنچه بر اهمیت این نشست افزوده است حضور دکتر حسن روحانی، رییس جمهور محترم است.

حضور آقای رییس جمهور در جمع مدیران این وزارت را شاید بتوان یک اقدام عملی کم نظیر در تایید مهم بودن و در متن بودن آموزش و پرورش در تفکر رییس دولت تدبیر و امید دانست. آقای رییس جمهور با حضور خود در این نشست بیش از آنکه بخواهد در مقام سخنان زیبا و شیک به بیان اهمیت دستگاه آموزش و پرورش بپردازد به صورت عملی به کابینه و مدیران و آحاد جامعه نشان داد حتی در شرایط دشوار اقتصادی و مهم بودن برخی مسائل از جمله سیاست خارجی همچنان برای آموزش وپرورش وزن و جایگاه ویژه و ممتاز قائل است و سرنوشت تعلیم و تربیت و آموزش کودکان این مرز و بوم همچنان از اولویت های مهم و دغدغه های دولتش محسوب می شود.

علاوه بر این حضور کم نظیر، آنچه رییس جمهور بیان داشت و از دستگاه آموزش و پرورش و مدیران خود در این وزارتخانه مطالبه کرد قابل اهمیت وشایسته توجه اهل نظر ومعلمان و فرهیختگان است. رییس جمهور با بیان اینکه «وظیفه آموزش و پرورش تربیت و هدایت دانش آموزان در جهتی است که آنها پس از فارغ التحصیلی بتوانند در جامعه حضوری ثمر بخش داشته باشند. ما می خواهیم دانش آموزان این حس و باور را داشته باشند که هر چه یاد می گیرند در افزایش مهارت های زندگی آنها در اجتماع تاثیر داشته و کاربردی است و آنها می توانند در توسعه کشور و بهبود زندگی خود و دیگران نقش تاثیرگذاری داشته باشند».

دکتر روحانی با بیان این جملات به درستی به شکاف بین آموخته های دانش آموزان و نیاز های حرفه یی و شغلی جامعه پرداخت و لازمه ترمیم این گسست را نقد شیوه های آموزشی حفظ مدارانه و توجه به روش های نوین آموزش و عبور از مدرسه رفتن برای حفظ کردن محفوظات دانسته است. آشنایان به مسائل تعلیم و تربیت به خوبی می دانند که در جوامع توسعه یافته احترام به قانون و رعایت حقوق شهروندان و تکریم انسان ها به عنوان اصول اساسی زندگی در این جوامع پذیرفته و رعایت حقوق یکدیگر، همزیستی مسالمت آمیز، احترام به عقاید و ادیان اموری نهادینه شده است که در مدرسه ها به کودکان و نوجوانان آموزش داده می شود و جای خالی آنها در آموزش های مدرسه یی و مواد درسی و روش های تربیتی نظام آموزشی ما سخت آشکار و هویدا است.

خوشبختانه دکتر روحانی به این نقصان نظام آموزشی ما هم نگاهی دقیق داشته و در جمع مدیران آموزش و پرورش با اشاره به تهیه پیش نویس حقوق شهروندی می گوید: «دانش آموزان ما باید بتوانند ضمن شناخت حقوق خود در جامعه از آن دفاع کنند.» و برای تحقق این مطالبه آموزش و پرورش را به تلاش و برنامه ریزی برای ایجاد بسترهای مناسب برای آشنایی بچه ها به حقوق شهروندی دعوت می کند و از مدیرانش می خواهد .تمهیداتی فراهم سازند تا حقوق شهروندی در کلاس های درس تدریس شود. عدالت آموزشی و حق برخورداری همگان از آموزش و مدرسه رفتن، از لوازم قرار گرفتن دولت ها در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و از ملاک های رشد و توسعه کشورها و ملل محسوب می شود. رییس جمهور با اشاره به این مهم به درستی گفته است: آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران امری همگانی و عادلانه است، لباس، جایگاه اجتماعی، مذهب و دین و حتی قومیت نباید معیاری برای امتیاز دادن به افراد در کلاس های درس باشد.

هر چه هست شنیدن این سخنان از زبان عالی ترین مقام اجرایی کشور نویدبخش وزیدن نسیم امید و نشاط در فضای مدارس است و این امید را زنده نگه می دارد که آموزش و پرورش به عنوان زیر بنای گفتمان اعتدال قادر است گام هایی بلند در قرار گرفتن مسیر توسعه و رشد اقتصادی واجتماعی و آشنایی حقوق شهروندی بردارد.

*رئیس روابط‌عمومی وزارت آموزش و پرورش

اعتماد

برچسب‌ها : , ,