ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
یک کارشناس محیط زیست مطرح کرد:

سکوت سازمان‌های مسوول در برابر آلودگی صوتی

شهروندان:
یک متخصص مهندسی محیط زیست با گرایش انواع آلودگی های زیست محیطی گفت: سازمان های مسوول مانند وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل آلودگی صوتی تقریبا سکوت کرده اند در حالی که وظیفه آنها آگاهی دادن به مردم و حفظ سلامت آنها دراین زمینه است.

آلودگی صوتینبی الله منصوریدر گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بحث آلودگی صوتی یکی از جنبه های مغفول مانده آلودگی محیط زیست است اظهارداشت: آلودگی صوتی در سایه آلودگی هوا قرار گرفته در حالی که آلودگی صوتی یکی معضلات شهرهای بزرگ است.

وی افزود: آلودگی صوتی یکی از جنبه های آلودگی است که بسیار آزار دهنده است و به دلیل دانش کمی که در مورد این آلودگی وجود دارد آنطور که باید به آن پرداخته نشده است.

وی اظهار داشت: برای آلودگی صوتی، هم برای آلودگی شغلی و هم زیست محیطی سالهاست استاندارد تعیین شده است اما کمتر کسی از آن مطلع است. اگر از شهروندان آمار گرفته شود حدود ۹۵ درصد شهروندان اظهار بی اطلاعی خواهند کرد.

وی ادامه داد: استاندارد میزان صوت بر حسب کاربری محل متفاوت است، کمترین آن برای محل های مسکونی است که در شب حدود ۳۵ دسیبل تعیین شده است این میزان تقریبا ساکت ترین حالتی است که در نظر گرفته شده است ، این میزان به اندازه صدا در اواخر شب در یک روستا است.

وی افزود: دراین استاندارد بیشترین مقدار هم ۶۵ دسیبل تعیین شده است ، این میزان صدا تقریبا به اندازه صدای یک اجتماع ۱۰ تا ۲۰ نفره است که با هم صحبت می کنند و یا صدای بچه هایی که در کلاس بی معلم سرو صدا می کنند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: این استانداردها را سازمان حفاظت محیط زیست وضع کرده است اما با بودن این استانداردها متاسفانه هنوز شهروندان شب ها را با صدای زیاد کارگران ساختمانی و خودروها و موتورسیلکت های پرسر و صدا سر می کنند.

به گفته وی وضعیت آلودگی صوتی در تهران بر حسب زمان و مکان متفاوت است.

وی ادامه داد: اگر در حاشیه یکی از خیابان های شهر تهران زندگی می کنید باید نهایت صدا در داخل منزل ۳۵ دسیبل باشد در حالی که در این شرایط حدود ۵۰ تا ۶۰ دسیبل است یعنی حدود ۲ برابر استاندارد است.

منصوری افزود: میزان ۲ برابر، عددی است اما واحد دسیبل لگاریتیمی است یعنی وقتی ۴۰ دسیبل می شود یعنی ۱۰ برابر انرژی صوتی اضافه می شود ، یعنی ۱۰ برابر از حد مجاز بیشتر می شود اگر بشود ۵۰دسیبل یعنی ۱۰۰ برابر انزی صوتی بر فرد بیشتر وارد می شود.

وی به سرو صدای کارگاه های تخریب ساختمانی در شهر تهران اشاره کرد و گفت: این کارگاه ها هم سهم زیادی در ایجاد آلودگب صوتی دارند که باید به سیستم های سنجش صدا مجهز شوند تا میزان آلودگی صوتی در آنها مشخص شود.

این استاد دانشگاه افزود: در کشورهای پیشرفته صاحبان کارگاه های ساختمانی موظف هستند تا دستگاه های صدا سنجش نصب کنند، این دستگاه ها دارای مانیتور نمایش میزان صدا هستند که درصورت خارج بودن از حد استاندارد همسایه ها می توانند اقدام کنند.

وی اظهار داشت: این وظیفه شهرداری است که بر این کارگاه ها نظارت داشته باشد تا جلوی آلودگی های صوتی گرفته شود. شهرداری باید در روند دادن مجوز به کارگاه های ساختمانی این مساله را مد نظر قرار دهد.

استاد دانشگاه علوم تحقیقات تاکید کرد: شهرداری به عنوان مرجع کنترل صدا و مجری ساخت و ساز در کشور باید بر کارگاه های ساختمانی نظارت جدی داشته باشد.

وی با بیان اینکه اکنون شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در برخی ایستگاه ها میزان صوت را هم اندازه گیری می کند، گفت: مراکزی مانند بیمارستان ها ، آسایشگاه ها ، مدارس ، آموزشگاه ها و کودکستان ها از مکان های ویژه هستند که باید حد ویژه نیز در آنها رعایت شود. یعنی باید استاندارد صوت شب در این مکان ها رعایت شود.

منصوری افزود: شیوه مقابله با آلودگی صوتی، ارتباط تقریبا تنگاتنگی با آلودگی هوا دارد زیرا اگر ترافیک کنترل شود، آلودگی صوتی هم کاهش می یابد.

وی اظهارداشت: متاسفانه در سطح شهر شاهد آلودگی صوتی از سوی موتورسوارها هستیم، برخی موتورسوارها به طور عمد اگزوز را دستکاری می کنند تا صدای زیاد از آن خارج شود که مقابله با این افراد بر عهده پلیس راهنمایی و رانندگی است.

وی گفت: آلودگی صوتی عوارض زیادی بر سلامتی انسان به جا می گذارد در مرحله اول موجب کری می شود این کری از نظر علمی به معنای نشنیدن نیست بلکه به معنای ضعیف شدن سیستم شنوایی است ، اگر ناشنوایی کوتاه مدت باشد کری موقت است یعنی برگشت پذیر است اما در زمان طولانی یعنی اگر فردی بین ۶ ماه تا ۲ سال در معرض صداهای شدید قرار گیرد آسیب شنوایی آن دایمی خواهد بود.

وی افزود : البته اکنون شرایط به گونه ای است که فرد فکر می کند به صداها عادت کرده و دیگر چیزی نمی شود، خیلی ها این موضوع را بیان می کنند که دیگر به شنیدن صدای بلند عادت کرده اند اما عادت مانع بروز اثرات زیان آور صدا نمی شود؛ ممکن است از نظر روانی فرد عذاب نکشد.

وی اظهار داشت: افرادی که در طولانی مدت یعنی بیش از دو دهه در مکان های پرسروصدا قرار گیرند حتی ممکن است از نظر روانشناسی تا مرز بستری شدن در بیمارستان های روانی دچار آسیب روحی روانی شوند.

وی گفت: اثر آلودگی صوتی بر روی فشار خون ، به هم خوردن تعادل هورمونی ، ترشح هورمون ها و عدم تعادل سیستم گوارش ثابت شده است حتی کودکانی از مادرانی که در معرض صدا قرار دارند متولد می شوند دارای وزن کمتری هستند یعنی رشد جسمی کافی نداشته‌اند.

وی تاکید کرد: اولین راهکار مقابله با آلودگی صوتی فرهنگ سازی است ، باید کار فرهنگی و آموزشی صورت گیرد، مردم آموزش ببینند و حقوق همدیگر را رعایت کنند. همچنین سازمان های مسوول به وظیفه خود عمل کنند و در معاینه فنی خودرو بخش کنترل صدا در حد استاندارد گنجانده شود .