ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

افزایش ارتباطات عاطفی از گرایش افراد به شبکه‌های اجتماعی می‌کاهد

شهروندان:
روانشناس و مشاوره خانواده با بیان اینکه بخشی از نیازهای ارتباطی در خانواده تامین می شود، گفت: افزایش ارتباطات عاطفی افراد، موجب کاهش گرایش به شبکه های اجتماعی می شود.

شبکه‌های اجتماعیبه گزارش ایرنا از وزارت ورزش و جوانان، «افسانه وکیلی» یکی از دلایل عمده سست شدن پایه های خانواده را کمتر وقت گذاشتن اعضای خانواده برای کنار هم بودن دانست و افزود: کوچک شدن خانواده ها از یک سو و تلاش برای تامین هزینه های خانواده و امرار معاش از سوی دیگر، منجر به کاهش ارتباط اعضای خانواده بخصوص روابط عاطفی آنها شده است.

وی ادامه داد: در فضای کنونی هر کدام از اعضای خانواده بدنبال کارهای شخصی خود هستند و زمان مشخصی برای در کنار هم بودن و برقراری ارتباط با یکدیگر ندارند.

این مشاور خانواده، دوری اعضای خانواده نسبت به هم و تامین نشدن نیازهای عاطفی و ارتباطی افراد را در این شرایط امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: در چنین شرایطی فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی که بین جوانان و دیگر اقشار رواج یافته اند، جایگزینی برای تامین نیاز عاطفی و ارتباطی افراد می شود.

وی تاکید کرد: تقویت و استحکام نهاد خانواده و اینکه افراد وقت بیشتری را با هم بگذرانند، جلوی احساس تنهایی و انزوای فردی را می گیرد و نیازهای افراد را در محیط خانواده تامین می کند.

وکیلی افزود: در این شرایط افراد می توانند از فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی استفاده ای درست داشته باشند و به جای جایگزین کردن فضایی برای نیازهای عاطفی خود، کارکردهای متناسب با تکنولوژی روز جهان را از اینترنت و شبکه های اجتماعی مطالبه کنند.

این روانشناس با بیان اینکه شبکه های اجتماعی سبب وسعت ارتباطات می شود، گفت: البته باید توجه داشت که افرادی که در این شبکه ها با هم ارتباط برقرار می کنند هیچ شناختی نسبت به یکدیگر ندارند و ممکن است اطلاعاتی که رد و بدل می شود، صادقانه نباشد.

وی با تاکید بر اینکه مشاجره افراد در محیط خانواده و دیگر فضاها یکی از مشکلاتی است که به دلیل نبود برقراری ارتباط صحیح با دیگران اتفاق می افتد، افزود: در فضای مجازی معمولا مشاجره و درگیری وجود ندارد؛ افراد بدون هیچ شناخت و سابقه ای نسبت به هم، با پرداختن به صحبت های کلیشه ای، احساس می کنند که طرف مقابل با آنها همدلی و همدردی می کند و هیچ جبهه و مقاومتی را در وی نمی بینند و این یکی از دلایلی است که افراد در فضای مجازی احساس آرامش بیشتری داشته و به این فضا گرایش دارند.

وکیلی گفت: استفاده از این شبکه ها، عطشی است که در بین جوانان وجود دارد و اگر به درستی هدایت نشود، ممکن است آنها به بیراهه بروند.

وی با تاکید بر اینکه آموزه های دینی و آموزش جوانان از سوی خانواده و دیگر نهادهای آموزشی و اجتماعی موجب کنترل و کاهش آسیب های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می شود، افزود: با آموزش صحیح، جوانان چارچوب های استفاده از این فضاها را خواهند شناخت و از آنها به درستی بهره برداری خواهند کرد.