ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

لزوم ورود جدی نهادهای مردم‌نهاد در پیشگیری از کودک‌آزاری

شهروندان:
قائم مقام انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران، گفت: ورود نهادهای مردم‌نهاد در اقدامات پیشگیرانه از کودک‎آزاری، تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.

کودک‌آزاریمهدی محبی‌ کردسفلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کودک‌آزاری پدیده‎ای است که متاسفانه طی سال‎های اخیر بسیار رواج یافته و عوامل و آسیب‎های اجتماعی دیگر از جمله طلاق و اعتیاد در آن بسیار نقش داشته‎اند.

وی افزود: کودک‎آزاری به طور کلی رفتارها و کردارهای نابهنجاری است که والدین یا قیم با کودک دارد و هرگونه بهره‎کشی از کودک نیز تحت عنوان کودک‌آزاری یاد می‌شود.

محبی‌ تصریح کرد: وادار کردن کودک به گدایی یا دست‌فروشی نیز کودک‌آزاری محسوب می‌شود، زیرا باعث می‌گردد کودک از نظر روحی و روانی آسیب دیده و آینده‌ای تاریک و خطرناکی در انتظار آن‎ها باشد به نحوی که وقتی بزرگ شدند با یک شخصیت ناسالم و پر از اضطراب و استرس وارد جامعه خواهند شد.

این پژوهشگر تاکید کرد: کودک هرگونه تحقیر و ناخوشی را در ضمیر ناخودآگاه خود ذخیره می‎کند که این خاطرات ناخوشایند در نوجوانی زمینه بزه و در بزرگسالی زمینه جرم را فراهم می‎کند.

محبی‌ خاطرنشان کرد: تک‌والدی بودن به طور قطع نمی‎تواند زمینه آزار روحی کودک را فراهم کند، زیرا در بسیاری اوقات یکی از والدین می‎تواند با فراهم کردن شرایط آرام برای کودک تربیت خوبی برای کودک فراهم کند، ولی والدینی که از نظر پاره‎ای شرایط صلاحیت نداشته باشند چه بسا زمینه کودک‌آزاری را برای فرزندان خود در خانواده فراهم کنند.

قائم مقام انجمن آسیب‎شناسی اجتماعی ایران، گفت: برخی از نهادهای دولتی اجازه دخالت در زمینه شدید کودک‎آزاری و از جمله ضرب و جرح کودک را دارند و این در حالی است که با فعال کردن NGOها در این زمینه می‎توان از بسیاری از این موارد پیشگیری کرد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: هنوز نهادهای مردمی به صورت جدی وارد این حوزه نشده‎اند، این در حالی است که اطلاع‌رسانی به موقع و انجام برخی از اقدامات پیشگیرانه می‎تواند مانع از بروز برخی اقدامات ناگوار و حتی جبران‌ناپذیر باشد.