ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
عباس آخوندی:

مرحوم کازرونی از تهیه‌کنندگان طرح ساماندهی تهران بود

شهروندان:
وزیر راه و شهر سازی گفت: مرحوم کازرونی از نخستین کسانی بود که طرح ساماندهی تهران را تهیه کرد و همواره برای ارتقای کیفیت زندگی در پایتخت تلاش و پیگیری می کرد.

دکتر عباس آخوندیبه گزارش  ایرنا، عباس آخوندی روز دوشنبه در نهمین آیین سالگرد درگذشت کازرونی که با حضور شماری از وزیران کنونی و سابق و همچنین برخی دیگر از مسئولان برگزار شد، افزود: آن مرحوم همواره تلاش می‌کرد که انضباط شهری در پایتخت حاکم شود و همیشه نگران تهران بود و در این زمینه فعالیت بسیاری کرد.

وی ایجاد شهرهای جدید و تدوین طرح توسعه شهرها به صورت سامان یافته را از جمله فعالیت های مرحوم کازرونی عنوان کرد.

آخوندی عدالت خواهی و مبارزه با فساد را از جمله ویژگی های مرحوم کازرونی ذکرکرد وگفت: مرحوم کازرونی در بحث توسعه عدالت بسیار جدی بود و بدون اینکه تظاهر کند به بحث عدالت توجه داشت.

وزیر راه وشهرسازی افزود: مرحوم کازرونی همواره در تلاش بود برای اقشار کم در آمد زمین تهیه کند و بیشتر عمل می کرد و ارایه خدمات به محرومان را هزگر بر زبان نمی آورد.

وی در خصوص مبارزه با فساد گفت: آن مرحوم در مبارزه با فساد بسیار سخت گیر بود و هیچ وقت از کنار فساد نمی گذشت و همواره علیه مفاسد به مبارزه برمی خاست.

مرحوم کازرونی درسال ۱۳۲۵ در اصفهان متولد شد و در خلال سالهای ۶۳ تا ۶۸ در دولت های سوم و چهارم ، ۶۸ تا ۷۲ به عنوان وزیر مسکن وشهرسازی و سپس به مدت چهار سال رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به عهده داشته است.

تهیه اولین طرح کالبدی ملی، فعال سازی قانون زمین شهری و تعیین شهرهای اصفهان، شیراز، تبریز، کرمان و همدان به عنوان شهرهای فرهنگی و تاریخی از جمله فعالیت های وی است.

کازرونی ۲۰ دی سال ۸۴ در سن ۵۴ سالگی براثر عارضه مغزی در گذشت و پیکر آن مرحوم در صحن جمهوری اسلامی امام رضا (ع) آرام گرفت.

همچنین به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مرحوم مهندس کازرونی وزیر اسبق مسکن و شهرسازی نخستین کسی بود که طرح ساماندهی تهران را در سال ۱۳۷۰ مصوب کرد و همواره سعی داشت کیفیت زندگی در تهران را ارتقاء دهد و انضباط شهری را حاکم کند.

عباس آخوندی، با بیان اینکه بنده بعد از وی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی مشغول فعالیت شدم اظهار داشت: مرحوم کازرونی خطاب به بنده تاکید داشت که مسئولیت سنگینی را بر عهده گرفته‌ای و نمی دانم بتوانی انضباط شهری را در تهران حاکم کنی یا سوداگران شهری بر تو غلبه کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مهندس کازرونی در سال ۶۱ به عنوان معاون عمرانی وزارت کشور بود و بنده معاون سیاسی این وزارتخانه، همچنین بعد از شش سال که مسئولیت بنیاد مسکن را بر عهده داشتم در وزارت مسکن جانشین وی شدم.

وی ادامه داد: مهندس کازرونی بنیانگذار طرح کالبدی ملی، اولین طرح‌های منطقه‌ای و منطقه شهری است و طرح منطقه‌ای اصفهان توسط این مرحوم تدوین و نهایی شد که اصفهان همواره مدیون خدمات وی در این زمینه است.

آخوندی یادآور شد: مکان‌یابی شهرها، شهرک‌ها، و فعالیت‌های عمده از اقدامات مهم مهندس کازرونی بود که از خود به یادگار گذاشت تا دیگران راه او را ادامه بدهند.

وی تاکید کرد: در طی سال‌های همکاری با وی می توانم بگویم دو نکته برای مهندس کازرونی مهم بود و در کارهای به آنها توجه داشت؛ نخست عدالت ورزی و سپس مبارزه با فساد. به طوری که در طرح‌های توسعه شهری همواره به تامین زمین برای اقشار کم درآمد توجه و عدالت شهری را مد نظر قرار داشت.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در بحت مبارزه با فساد هیچ گونه گذشت نداشت و نسبت به فساد سخت‌گیر بود و با هر موردی که احساس می کرد فساد است برخورد می کرد.

وی با اشاره به پیشنهاد معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در خصوص تدوین کتابی در خصوص یادداشت‌ها و مقالات مرتبط با شخصیت و منش مرحوم مهندس کازرونی ابراز داشت: دست‌نوشته‌های آن مرحوم در وزارت کشور و مورادی که ممکن است در شرکت عمران و بهسازی شهری وجود داشته باشد به خوبی بیانگر خصوصیات وی در عدالت ورزی است که می توان در تدوین مجموعه‌‌ای مکتوب از آنها بهره گرفت.

در پایان این مراسم از سنگ نوشته مرحوم مهندس سراج‌الدین کازرونی توسط همسر آن مرحوم رونمایی شد تا از این پس با نصب این سنگ نوشته، ساختمان سازمان ملی زمین و مسکن به نام آن مرحوم نام‌گذاری شود.

مرحوم کازرونی نه سال دوران وزارت مسکن و شهرسازی خود را در این ساختمان سپری کرده بود.

همچنین اهدای لوح سپاس توسط وزیر راه و شهرسازی و معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی به صورت جداگانه، اهدای قرآن نفیس توسط طرح توسعه حرم امام رضا (ع) پایان بخش این برنامه بود.

مروری بر زندگینامه مرحوم کازرونی

مرحوم کازرونی پس از پایان دوره تصدی نه ساله وزارت مسکن و شهرسازی، مدت چهارسال ریاست سازمان میراث فرهنگی کشور را بر عهده داشت، و پس از آن چند سالی قائم مقام پژوهشی وزارت مسکن و شهرسازی بود. در سال ۱۳۸۰ همکاران اسبق خود در وزارت مسکن و شهرسازی را، که بعضی بازنشسته و بعضی وارد فعالیت‌های دانشگاهی شده بودند به راه‌اندازی یک فعالیت پژوهشی و مدیریتی دعوت کرد که به تاسیس پژوهشکده توسعه کالبدی منجر شد، که آخرین یادگار باقی مانده از اوست.

استعداد خاص مرحوم کازرونی پرورش و تحقق ایده‌هایی بود که زمینه آماده و مهیایی برای تحقق آنها وجود نداشت، و به همین جهت کمتر کسی حاضر می‌شد اسبقه و وجهه خود را برای تحقق آنها به خطر بیندازد. در سال‌های اخیر بیشترین توجه او معطوف به مسئله جذب نخبگان و ایجاد شرایط رشد برای آنها بود. در همین راستا با مشارکت تعدادی از وزاری اسبق و دست‌اندرکاران دیگر موسسه جذب نخبگان را به وجود آورد که هم عضو هیئت امناء و هم کارگردان اصلی آن بود.

مرحوم کازرونی در دوره فعالیت خود در وزارت اسبق مسکن و شهرسازی اقدام به تهیه اولین طرح کالبدی ملی -که به دلیل تداخل و تشابه ماموریت‌های طرح آمایش سرزمین و طرح جامع سرزمین، بلاتکلیف رها شده بود- کرد و تهیه و تصویب اولین طرح‌های منطقه‌ای و منطقه شهری و تعیین نقش شهرها و توزیع فعالیت‌های عمده در سطح کشور به منظور تمرکززدایی از تهران از اقدامات ماندگار وی است.

از دیگر فعالیت‌های آن زنده یاد مکان‌یابی شهرها، شهرک‌ها، و فعالیت‌های عمده بود که یکی از ثمرات آن تهیه و تصویب مکان و سپس طرح ۱۹ شهر جدید بود، که اکثر آنها هم‌اکنون مرکز جذب و امکان‌بخشی از جمعیت غیرقابل اسکان در کلانشهرها هستند.

دیگر اقدامات مرحوم کازرونی تهیه و تصویب مقررات لازم برای هدایت و کنترل توسعه شهرها که قبل از آن تقریباً وجود نداشت و تمرکز برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای ساختمان‌ها و تأسیسات دولتی و عمومی در وزارت مسکن و شهرسازی اسبق، فعال‌سازی قانون زمین شهری و تملک حدود ۴۵۰ هزار هکتار زمین شهری، عمدتاً از زمین‌های ملی و دولتی و موات؛ و تهیه و اجرای طرح‌های آماده‌سازی زمین در بیش از ۳۰ هزار هکتار، و تامین بخشی از نیازهای خدماتی شهرها علاوه بر هدف اصلی تامین مسکن از اقدامات موثر آن مرحوم بود.

تجدید نظر و اصلاح قانون نظام مهندسی و تشکیل سازمان‌های نظام مهندسی در سراسر کشور؛ تدوین و تصویب مقررات ملی ساختمانی ایران؛ را‌ه‌اندازی شهرک‌ها و ساختمان‌های نیمه‌ تمام، تاسیس مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران پایه گذاری پارک فناوری پردیس و هدایت و راهبری آن از دیگر اقدامات مرحوم کازرونی در دوران تصدی وزارت مسکن و شهرسازی بود.

همچنین مرحوم کازرونی‌ در سوابق کاری خود فعالیت در سمت‌های مشاور فنی و معاون شهرداری اصفهان، معاون عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری، مسئول ستاد پشتیبانی جنگ در جهادسازندگی اصفهان و معاون امور محلی و عمران شهری وزارت کشور دارد.

مرحوم سراج الدین کازرونی‌ در سال ۱۳۲۵ در اصفهان دیده به جهان گشود و در ۲۰ دی ۱۳۸۴ دعوت حق را لبیک گفت.