ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

بلیط رایگان مترو و اتوبوس روش شاد کردن جانبازان نیست

شهروندان:
یک آسیب شناس و رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: ارائه بلیط رایگان مترو و اتوبوس روش شاد کردن جانبازان نیست.

مجید ابهریبه گزارش مهر، چندی پیش فریبا نظری مدیرکل دفتر پژوهشهای فرهنگی بنیاد شهید اعلام کرد: با مطالعه بر روی ۱۰۳۵ نفر از جانبازان، آزادگان و همسران آنها و همچنین همسران شهدا در مورد روش های شاد کردن این افراد مطالعه شد که برون‌گرایی، انجام فعالیت‌های ارادی، سلامت جسمانی و سطح درآمد از جمله مهمترین عوامل مؤثر بر شادکامی در جانبازان و ایثارگران به دست آمد. مطابق یافته‌های پژوهش حاضر از بین فعالیت‌های ارادی، داشتن اهداف روشن و واضح در زندگی، پیگیری مستمر آنها، پرداختن به فعالیت‌های مورد علاقه و رفت و آمد با افراد فامیل بیشترین رابطه را با شادکامی دارد.

همچنین بر اساس این تحقیق فعالیتهای ارادی را بعد از ویژگیهای شخصیتی، مهمترین عامل مؤثر بر شادکامی جانبازان و ایثارگران عنوان کرد و افزود: می‌توان با آموزش این فعالیت‌ها میزان شادکامی را در ایثارگران و خانواده‌های آنها افزایش داد.

مجید ابهری جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی و از فرماندهان و رزمندگان دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: با توجه به اقدامات دیرهنگام بنیاد شهید در رابطه با شاد کردن جانبازان باید گفت که جانبازان با معامله ای که با خدای خود کرده اند شاد هستند ولی وقتی در مقابل چشم آنها حرکاتی انجام می شود که بر خلاف آرمانهای امام (ره) و رهبری است غمگین می شوند.

وی افزود: این اقدامات تنها شادی موقت و لحظه ای می آورد و این اقدامات شاید برای افراد دیگر مفید باشد چرا که درگیری های سیاسی بین مسئولان و کشاندن آن در سطح جامعه یکی از دلایل این استرس ها و ناراحتی ها می شود.

این جامعه شناس اظهار داشت: ملاقات های سالانه و آن هم در هفته دفاع مقدس و عدم سرکشی مناسب و تامین نیازهای مادی و معنوی خانواده جانبازان موجب شده تا کام این خانواده ها تلخ شود و هیچ پژوهشی نمی تواند دردهای بدنی و زخم های روحی جانبازان را تسکین دهد.

ابهری اظهار داشت: عزت اجتماعی برای یادگاران دفاع مقدس و الگوسازی رفتار از تحمل و بردباری آنها خواسته اصلی جانبازان است ولی ارائه بلیط رایگان مترو و اتوبوس و اینگونه مسائل مادی اقداماتی نیستند که باعث خوشحالی قلبی و شادکامی دراز مدت جانبازان شود.