ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مدیر نشر ثالث:

نیاز به کتاب در شهروندان ایجاد نشده است

شهروندان:
مدیر نشر ثالث گفت: کتاب در ایران خواننده ندارد زیرا نیاز به خرید و مطالعه کتاب در مردم ایجاد نشده است.

کتاب محمدعلی جعفریه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مهمترین مشکل بازار کتاب ایران نداشتن خواننده است زیرا فرهنگ مردم ما شفاهی است و علاقه ای به مطالعه کتاب ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک کتاب در بهترین شرایط با شمارگان سه هزار نسخه منتشر می شود که این رقم برای جمعیت ۷۵ میلیون نفری بسیار کم است.

مدیر نشر ثالث تاکید کرد: کار اساسی برای حل این مشکل صورت نگرفته است و نباید این مسئله را فقط به گردن دولت بیندازیم. دولت، ناشران، فرهنگیان، رسانه ها، نویسندگان، معلمان و خانواده ها در این زمینه مقصر هستند زیرا اقدامی برای ترغیب جامعه به خرید و مطالعه کتاب انجام نداده اند.

وی گفت: کار در حوزه کتاب از نظر اقتصادی هیچگاه به صرفه نبوده است و برای حل این مشکل باید سدهایی که مقابل کار ناشران و کتابفروشان وجود دارد برداشته شود. سال هاست موضوع معافیت مالیاتی کتابفروشان مطرح شده اما هنوز به مرحله عمل نرسیده است. دولت می تواند با این اقدام، گام مثبتی برای حل مشکلات حوزه کتاب بردارد.

جعفریه گفت: چند سال قبل شورای شهر تهران طرحی به تصویب رساند که بر اساس آن گشایش کتابفروشی در مکان های عمومی آزاد شود اما به دلیل موانعی که مقابل این طرح وجود دارد هنوز اجرایی نشده است.

وی افزود: با توجه به وعده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کاهش ممیزی، در صورتی که مشکلات برای باز شدن کتابفروشی ها حل شود و رسانه ها بیشتر در زمینه معرفی کتاب فعالیت کنند، جامعه به خرید و مطالعه کتاب ترغیب خواهد شد.

مدیر نشر ثالث درباره موضوع ممیزی کتاب گفت: از نظر من بهترین شیوه اجرای ممیزی این است که این کار به خود نویسنده و ناشر واگذار شود و اگر کتاب منتشر شده مشکلی داشت درباره محتوای آن در مراجع قضایی پاسخگو باشند. البته در حال حاضر مشکل ممیزی نسبت به یک سال قبل خیلی کمتر شده اما همچنان مشکلات بازار کتاب پابرجاست.

وی تصریح کرد: ناشران کتاب تولید می کنند اما این کتاب ها جایی برای عرضه ندارند. در حال حاضر بسیاری از محلات تهران کتابفروشی ندارند و مردم برای خرید کتاب مجبور به رفتن به مرکز شهر هستند. حتی برخی استان های کشور یک کتابفروشی هم ندارند.

جعفریه افزود: در حال حاضر مردم احساس نیاز به کتاب ندارند. اگر این نیاز در مردم به وجود بیاید خود به خود مشکل کتاب حل می شود. خانواده و مدرسه باید فرهنگ کتابخوانی را در کودکان نهادینه کنند تا خرید کتاب به اندازه خرید همبرگر و پیتزا برای کودک اهمیت داشته باشد.

برچسب‌ها : ,