ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مدیر حوزه هنری:

مردمی بودن ویژگی اصلی ادبیات انقلاب است

شهروندان:
مدیر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مردمی بودن ویژگی اصلی هنر و ادبیات انقلاب اسلامی است.

کتاببه گزارش ایرنا، مراسم اختتامیه دومین دوره شب های شعر انقلاب شنبه شب در فرهنگسرای اندیشه و با همکاری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مجمع شاعران اهل بیت (ع) برگزار شد.

محسن مومنی شریف ادامه داد: مردمی بودن هنر انقلاب اسلامی بدیهی است و نیازی به اثبات ندارد. باید قدردان این مردمی بودن باشیم و آن را پاس داریم.

وی تاکید کرد: شعر هنر اول کشورمان بوده و طبیعی است که بیشتر مورد توجه مردم قرار بگیرد اما در برخی هنرهای دیگرکه در ایران اصالتی ندارد، هم اگر نقش بازی کنند استقبال مردم را در پی خواهد داشت.

مدیرحوزه هنری ادامه داد : مردم استقبال زیادی از برگزاری این شب های شعر در شهرهای مختلف کردند. مردمی بودن یکی از ویژگی های ادب و هنر انقلاب اسلامی است درحالی که پیش از آن هنرمندان توجهی به مردم نداشتند.

محسن عرب خالقی دبیر این دوره از شب های شعر انقلاب هم در این مراسم گفت: تاریخ ما را در زندان های بنی امیه و بنی عباس نوشته اند. قرن ها پیش از آنکه شعر مارکسیستی و مثلا انقلابی روشنفکری در جهان شکل بگیرد، دعبل خزاعی صلیب بر دوش می کشید و از یک شهر به شهر دیگر می رفت و شعر انقلابی می سرود.

وی ادامه داد: زمانی که شاعران سرگرم سرودن منظومه های عاشقانه بودند یا به طمع کیسه ای اشرفی، در لفظ دری را به پای خوکان می ریختند، شاعر شیری تیغ زبانش را به صیقل واژه آبدار می کرد و می شورید. تاریخ گواه است که شعر و شمشیر در تاریخ شیعه دوشادوش هم حرکت کرده اند و حتی زمانی که تیغ مجاهدان در میان بود، زبان شاعران در کام نمی ماند.

دبیر شب های شعر انقلاب گفت: انقلاب اسلامی، انقلابی بود که از دل هیات ها و میان دسته های عزاداری حسینی برخاست. انقلابی که نوحه ها و دم های عاشورایی آن را به پیروزی رساند و سروده های کربلایی آن را در جنگ هشت ساله نجات داد.

وی درباره برگزاری این دوره از شب های شعر انقلاب نیز گفت: سال گذشته سه استان میزبان این شب های شعر بودند اما امسال تعداد استان ها به شش استان خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، کردستان، اصفهان و تهران برگزار شد.

عرب خالقی افزود: در این شب های شعر، ۱۸۰ شاعر شعرخوانی کردند و شاعران زیادی هم به دلیل کمبود وقت نتوانستند شعر خود را بخوانند. از میان این شاعران ۳۰ نفر زن و ۱۵ نفر نیز اهل سنت بودند که اشعار انقلابی خود را خواندند.

در مراسم اختتامیه دومین دوره شب های شعر انقلاب، شاعران زیادی از جمله حمید سبزواری، محمدعلی بهمنی، محمدرضا عبدالملکیان، سعید بیابانکی، علیرضا قزوه، غلامرضا سازگار، فاضل نظری، حسین اسرافیلی، احمد علوی، غلامرضا سازگار، حامد عسکری، علی انسانی، محمدحسین نعمتی و محمدرضا سهرابی نژاد، برخی از اشعار انقلابی، مذهبی، ملی و عاشقانه خود را قرائت کردند.

در این مراسم، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و شهاب مرادی مدیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز حضور داشتند.

برچسب‌ها : ,