ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

روستاییان حامی یوزپلنگ تقدیر شدند

شهروندان:
سازمان حفاظت محیط زیست طی مراسمی از چهار روستایی حامی یوزپلنگ آسیایی در شهرستانهای اسفراین و جاجرم به دلیل همکاری با ماموران این سازمان قدردانی کرد.

یوزپلنگدر این مراسم با حضور مدیر پروژه یوزپلنگ، مدیرکل اداره محیط زیست خراسان شمالی و شماری از مسوولان محلی در روستای ˈچهل دخترانˈ اسفراین به این روستاییان لوح تقدیر و هدایایی اهدا شد.

مدیرکل اداره محیط زیست خراسان شمالی گفت: این افراد که دو نفر از اهالی روستای چهل دختران اسفراین و دو نفر از چوپانان جاجرم بودند هفته گذشته با مشاهده یک قلاده یوزپلنگ که به دلیل سردی هوا برای یافتن طعمه به این روستا نزدیک شده بود، بدون آزار این گونه کمیاب ماجرا را به ماموران محیط زیست اسفراین گزارش دادند.

ˈحسین آبسالانˈ افزود: ماموران محیط زیست بلافاصله به این روستا که در ۶۰ کیلومتری شهر اسفراین واقع است اعزام شده و با کمک این افراد و اهالی منطقه این یوزپلنگ را به زیستگاه اصلی اش در میاندشت جاجرم کوچاندند.

وی گفت: اقدام این روستاییان دوستدار محیط زیست می تواند الگوی خوبی برای همه شهروندان باشد که نسبت به محیط زیست بخصوص گونه های کمیاب احساس مسوولیت بیشتری بکنند.

ˈیوزپلنگ آسیاییˈ از گونه های کمیاب و در خطر انقراض حیات وحش ایران است که بر خلاف ˈپلنگˈ خوی تهاجمی ندارد و همین موجب شده تا جمعیت آن به شدت کاهش یابد.

این گونه که جثه ای لاغر، کشیده تر و سری کوچکتر از پلنگ دارد با نوار سیاهی موسوم به اشک که از گوشه چشم تا پوزه امتداد دارد از هم خانواده خود متمایز می شود.

براساس تصویربرداری و مستندسازیهای اداره کل محیط زیست خراسان شمالی که با کمک دوربینهای تله کاشته شده در منطقه صورت گرفته، هفت تا هشت قلاده یوزپلنگ در این استان زیست می کنند.

برچسب‌ها : , ,