ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

روحانی و آزمون راستگویی

شهروندان – امیرعلی حیدری:
نشست تلویزیونی روحانی در شب سرد زمستان تهران با یک ساعت و نیم تأخیر برگزار شد. رئیس جمهوری در آغاز و پایان مصاحبه در جمله ای کنایه آلود مقابل این تأخیر علامت سؤال نهاد اما در عین حال گوشزد کرد که برابر دوربین جام جم حاضر به بیان دلایل این اتفاق نیست.

روحانیدلایل این تأخیر هر چه بود اشتیاق شهروند ایرانی را به شنیدن گفتار رئیس دولت اعتدال فزون تر کرد.

شهروندان ایرانی که با کنجکاوی چشم و گوش به جعبه جادویی سپردند، تصویری از عملکرد دولت در عرصه سیاست داخلی و خارجی بویژه در گشودن زنجیره تحریم به دست آوردند.

روحانی در فرصت یک ساعته از پاره ای شایعات درباره روابط اعضای کابینه اش و بحث ادامه پرداخت یارانه ها پرده برداشت.

مصاحبه رئیس جمهوری ریتم ملایم پیدا کرد، او ترجیح داد با مدارا و منطق اعتدالی از کنار موج گسترده حملات مخالفانش عبور کند. تاکتیک روشن روحانی در نشست دیشب این بود که او نسبت به جنجال های پردامنه محافل و تریبون های مخالفانش «بی اعتنایی» نشان داد و با این روش صف بندی ها و جبهه گیری های ضد دولتی را در نگاه افکارعمومی ایران بی مقدار ساخت.

مصاحبه تلویزیونی رئیس دولت یازدهم به رغم آهنگ آرامش، یک نقطه اوج را رقم زد و آن زمانی بود که روحانی در برابر سؤال خبرنگار راجع به بحث توزیع سبد کالا قرار گرفت.

رئیس دولت یازدهم در اقدامی بی سابقه و مقابل دیدگان میلیون ها شهروند ایرانی نسبت به مشکلات ناشی از این طرح عذرخواهی کرد.

به فاصله اندکی این سخن روحانی که «من به عنوان رئیس جمهوری از ملت بزرگوار ایران عذرخواهی می کنم» به عنوان تیتر بسیاری از رسانه ها ثبت گردید.

بی گمان چنین حرکتی از سوی بالاترین مقام اجرایی کشور آن هم در صدا و سیما، امری بی سابقه است.

اقدام روحانی یک سنت شکنی در رسانه ای بود که شهروندان آن را به تریبون توجیه گر می شناسند و بدعتی خجسته در صحنه سیاست ایران که «فرافکنی و فرار از مسئولیت» عادت ثانوی مدیرانش بوده است.

نه آرشیو رسانه ملی چنین حرکتی را به یاد می آورد و نه حافظه مردم ایران که بعد از اشتباهات بزرگ، در حسرت و انتظار یک پوزش از سوی مسئولان امور می مانند.

اتفاق دیشب تلویزیون، ای بسا مخالفان خام اندیش دولت را در خلسه ای چند ساعته فرو برد که امتیازی تازه به چنگ آورده اند اما سهم آنها از این رویداد جز یک تیتر و چند خط نوشته بیش نخواهد بود.

در عوض آنچه نصیب منتخب مردم شده، فضیلتی به نام جلب اعتماد مردم به دولتی است که گواهی روشن برای راستگویی خویش اقامه کرده است.

اکنون شهروند ایرانی می تواند امیدوار باشد دولت اعتدال برخلاف سنت سلف خویش قصد فریفتن جامعه را ندارد و بنای کهن پنهانکاری اهل سیاست در عصر جدید فرو ریخته است.

کم نبودند صاحبان قدرتی که در ایران زمین با وعده راستگویی و مردمی بودن بر اریکه ریاست تکیه زده اند اما در میدان آزمون در وادی توجیه و فرافکنی غلتیده اند.

عذر تقصیر بردن به پیشگاه ملت، فضیلتی فراموش شده در سنت سیاسی ایرانیان بوده و هست.

چه اتفاقی زیباتر از این که چنین فضیلتی از سوی مقام اول دولت احیا شده و جامه عمل پوشد.

اکنون حلقه حامیان دولت اعتدال می توانند رفتار چهارشنبه شب روحانی را با کارنامه چندین مدعی او در مصادر امور سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به قیاس بنشینند که به رغم انجام اقدامات عجیب و تصمیمات غریب و زیانبار همچنان از کمترین اذعان و اقرار به کرده های خویش می گریزند و می هراسند.

روزنامه ایران