ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دولت برای مردم توضیح دهد

شهروندان – حسین راغفر*:
افزایش قیمت حامل‌های انرژی بحث این روزهای بازار اقتصاد کشور است. این موضوع به نحوی با زندگی روزمره مردم سر و کار دارد اما متاسفانه شاهد هستیم که دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی توضیح واضحی ندارد که بتواند افکار عمومی را قانع کند.

حسین راغفرمطمئنا می‌دانند که افزایش قیمت حامل‌های انرژی نتیجه‌ای جز دامن زدن به تورم را نخواهد داشت و ادامه آن به تورم بالاتر در سال‌های بعد منجرخواهد شد. برای رفع این پیامدها، دولت باید تلاش خود را معطوف به مولفه‌هایی کند که توان کنترل تورم را داشته باشد.

این یک نکته مهم است که تصمیمات دولت نباید خود عاملی برای ایجاد و افزایش تورم شود که کنترل آن در این شرایط سخت‌تر می‌شود. دولت یازدهم باید پیش از هر اقدام و افزایش نرخی در حامل‌های انرژی، در مورد هدفمندی و تصمیم‌گیری‌های در این زمینه توضیحات لازم را به افکار عمومی بدهد و آنها را در راستای این افزایش اقناع کند.

از سوی دیگر باید به سوال‌های اساسی در مورد هدفمندی پاسخ دهد و این موضوع را تبیین کند که دولت نسبت به هدفمندی چه برنامه مشخصی دارد. آنچه تاکنون در افکار عمومی شکل گرفته بدین نحو است که دولت در برنامه‌های هدفمندی دارای هدف مشخصی نیست. دولت باید برنامه‌های خود را مشخص کند زیرا نمی‌تواند به مدت طولانی به مردم یارانه پرداخت کند.

نکته که دولت تصور روشنی از وضعیت برنامه‌های مربوط به یارانه ندارد و نمی‌داند که اهدافش را تا به کجا می‌خواهد ادامه می‌دهد. با این دید هیچ مشکلی از طرف دولت حل نخواهد شد. دولت باید بتواند از طریق استفاده از امکاناتی که در اختیار دارد و همچنین اقدامات و راه‌های مختلف کسب درآمد داشته باشد. دولت برای این که بتواند کارکرد و نقش خود را داشته باشد نیازمند منابع است و اصلی‌ترین منشا درآمد برای دولت منابع مالیاتی است.

اساسی‌ترین و موثرترین اقدامی که دولت می‌تواند انجام دهد، احیای نظام مالیاتی کشور است و باید از ظرفیت‌های مالیاتی که در دولت‌های نهم و دهم آسیب دیده بودند استفاده کند و آسیب‌هایی که سبب ضربه خوردن مالیات‌ها شده است را برطرف کند. دولت برای تامین خدمات عمومی به یکسری ظرفیت‌ها نیاز دارد ولی در اثر فساد اقتصادی و اداری موجود در کشور بسیاری از ظرفیت‌ها واگذار شده است و دولت در شرایط کنونی دارای ظرفیت لازم نیست.

دولت نباید برای حل این مشکل مرتکب اشتباه شود. مشکلاتی که تاکنون دولت با آنها مواجه بوده است هزینه‌های بسیاری را برای کشور به بار آورده است و عواقب بسیاری را برای دولت و جامعه داشته است. افزایش قیمت حامل‌های انرژی به عنوان یکی از منابع درآمدی دولت محسوب می‌شود. دولت نباید مشکل خود را در تامین منابع به صورت غیرمنطقی حل کند. دولت برای تامین هزینه‌های خود باید مانع اسراف شود و سیستم مالیاتی کارآمدی را راه‌اندازی کند. ولی از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی نه تنها نمی‌تواند مشکلات را حل کند بلکه دچار مشکلات دیگری نیز خواهد شد.

* فعال اقتصادی